SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Březen 2007

Elektrická lokomotiva 3E-100 dopravce ORLEN KolTrans
Polský dopravce ORLEN KolTrans, který je součástí rafinérské skupiny Polski Koncern Naftowy ORLEN, zabezpečoval vozbu vlaků zatím pouze v nezávislé trakci. Zpočátku používal především lokomotivy sloužící dříve hlavně na posunu na vlečkách mateřské firmy, tj. stroje řady TEM2 ruského, SM42 polského a T448P českého původu. Od roku 2004 pak firma začala pořizovat „gagariny“ řady M62, kteří jsou pro vozbu vlaků přeci jen vhodnější. V poslední době nakupovala tyto lokomotivy především od české firmy ŽOS Nymburk a jedná se o lokomotivy pocházející původně od Českých drah.
Přesto je v Polsku na relacích vedených po elektrizovaných tratích nejvýhodnější využití elektrických lokomotiv, proto si ORLEN KolTrans svoji první elektrickou lokomotivu, která získala označení 3E-100 (přestože se nejedná o původní typ 3E, ale o modernější 3E/1). Tato lokomotiva byla vyrobena lokomotivkou Pafawag Wrocław w roce 1961 pro státní dráhy PKP, které je provozovaly pod označením ET21-100. Posledním depem PKP, kde byla lokomotiva v provozu, byla Legnica. Po svém zrušení k 28. 4. 2000 byl stroj předán do Muzea průmyslu a železnice ve Slezsku v Jaworzyně Śląské, kde byl odstaven jako neprovozní exponát (viz horní snímek z 28. srpna 2004). Odtud byla v dubnu 2006 přepravena do dílen ZNLE Gliwice, kde byla zahájena její oprava. Kromě opravy a drobných modernizací prošla lokomotiva poměrně významným zásahem do vnějšího vzhledu. Kromě nového laku v barvách Orlenu totiž byly původní tři čelní okna nahrazeny dvěma okny, čímž byl docílen lepší výhled strojvedoucího na trať.
Oprava lokomotivy byla dokončena na počátku března 2007 a 7. března se lokomotiva vydala na svoji první zkušební jízdu, kterou vykonala na trase Gliwice - Kędzierzyn Koźle. I v následujících dnech se konaly další zkušební jízdy v okolí Gliwic, přičemž návrat ze zkušební jízdy do dílen ZNLE je zachycen na prostředním snímku z 15. března. Krátce před předáním zákazníkovi pak lokomotiva dostala označení svého nového provozovatele a poté se ještě vydala na první zkušební jízdu se zátěží. Jednalo se o uhelný vlak společnosti PTK Holding, který 17. března odvezla z dolu Halemba do Sławięcic. Na tomto výkonu ji dolní snímek zachycuje společně s postrkovou „tamarou“ TEM2-193 PTK na mostě přes Gliwický kanál v traťovém úseku Gliwice Łabędy - Rzeczyce Śląskie.




Text Petr Štefek, foto Krzysztof Malinowski
 
 
 
 
24. 8. 2019 © SPŽ 0 Verze 1.3