Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Březen 2007

Elektrická lokomotiva 3E-100 dopravce ORLEN KolTrans
Polský dopravce ORLEN KolTrans, který je součástí rafinérské skupiny Polski Koncern Naftowy ORLEN, zabezpečoval vozbu vlaků zatím pouze v nezávislé trakci. Zpočátku používal především lokomotivy sloužící dříve hlavně na posunu na vlečkách mateřské firmy, tj. stroje řady TEM2 ruského, SM42 polského a T448P českého původu. Od roku 2004 pak firma začala pořizovat „gagariny“ řady M62, kteří jsou pro vozbu vlaků přeci jen vhodnější. V poslední době nakupovala tyto lokomotivy především od české firmy ŽOS Nymburk a jedná se o lokomotivy pocházející původně od Českých drah.
Přesto je v Polsku na relacích vedených po elektrizovaných tratích nejvýhodnější využití elektrických lokomotiv, proto si ORLEN KolTrans svoji první elektrickou lokomotivu, která získala označení 3E-100 (přestože se nejedná o původní typ 3E, ale o modernější 3E/1). Tato lokomotiva byla vyrobena lokomotivkou Pafawag Wrocław w roce 1961 pro státní dráhy PKP, které je provozovaly pod označením ET21-100. Posledním depem PKP, kde byla lokomotiva v provozu, byla Legnica. Po svém zrušení k 28. 4. 2000 byl stroj předán do Muzea průmyslu a železnice ve Slezsku v Jaworzyně Śląské, kde byl odstaven jako neprovozní exponát (viz horní snímek z 28. srpna 2004). Odtud byla v dubnu 2006 přepravena do dílen ZNLE Gliwice, kde byla zahájena její oprava. Kromě opravy a drobných modernizací prošla lokomotiva poměrně významným zásahem do vnějšího vzhledu. Kromě nového laku v barvách Orlenu totiž byly původní tři čelní okna nahrazeny dvěma okny, čímž byl docílen lepší výhled strojvedoucího na trať.
Oprava lokomotivy byla dokončena na počátku března 2007 a 7. března se lokomotiva vydala na svoji první zkušební jízdu, kterou vykonala na trase Gliwice - Kędzierzyn Koźle. I v následujících dnech se konaly další zkušební jízdy v okolí Gliwic, přičemž návrat ze zkušební jízdy do dílen ZNLE je zachycen na prostředním snímku z 15. března. Krátce před předáním zákazníkovi pak lokomotiva dostala označení svého nového provozovatele a poté se ještě vydala na první zkušební jízdu se zátěží. Jednalo se o uhelný vlak společnosti PTK Holding, který 17. března odvezla z dolu Halemba do Sławięcic. Na tomto výkonu ji dolní snímek zachycuje společně s postrkovou „tamarou“ TEM2-193 PTK na mostě přes Gliwický kanál v traťovém úseku Gliwice Łabędy - Rzeczyce Śląskie.




Text Petr Štefek, foto Krzysztof Malinowski
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019