SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Duben 2007

Elektrická jednotka 451.001+002 v původním nátěru
V pátek 27. dubna se do svého mateřského DKV Praha vrátila po dílenské opravě ve firmě Pars Nova Šumperk první sériová elektrická jednotka dnešní řady 451, složená z čelních motorových vozů 451.001 + 451.002 a vložených vozů 051.001 + 051.002. S ohledem na zvažované budoucí zachování této soupravy pro historické účely však na rozdíl od ostatních jednotek řad 451 a 452 obdržela jako jediná nový vnější nátěr, vycházející z původního barevného řešení, v jakém opustila v roce 1964 brány výrobního závodu.
Počátky těchto na svou dobu velmi moderních a progresivních vozidel pro stejnosměrnou napájecí soustavu 3000 V sahají do počátku padesátých let dvacátého století, kdy byla na půdě tehdejšího ministerstva dopravy zásadně přehodnocena koncepce rychle se rozvíjející příměstské dopravy. Po několika létech příprav a projektování byly ve spolupráci národních podniků Československé vagónky Studénka a Závody V. I. Lenina (Škoda Plzeň) vyrobeny v roce 1959, resp. 1960 dvě prototypové jednotky řady EM 475.0. Na základě zkušeností s výrobou, provozem i údržbou těchto jednotek došlo k zásadnímu přepracování projektu a následnému zahájení sériové výroby. Výroba elektrické části byla předána MEZ Vsetín. V letech 1964 až 1968 bylo vyrobeno v pěti výrobních sériích celkem 51 souprav řady EM 475.1 (dnes 451). V roce 1972 a 1973 je následovaly ještě dvě série celkem 11 jednotek modifikované řady EM 475.2 (452).
Popisovaná jednotka s čerstvě obnoveným nátěrem, přibližujícím stav po vyrobení, byla vyrobena v roce 1964 pod výrobním číslem 65451 (společné pro všechny vozy jednotky) a předána ČSD 30. 4. 1964 do depa Praha - střed. Hlavové motorové vozy této soupravy byly tehdy označeny EM 475.1001 a EM 475.1002, vložené N 475.1001 a N 475.1002. Žel chvályhodnou snahu o zachování tohoto velmi pozoruhodného typu vozidel pro příští generace snižují různé úpravy, kterými zvolená souprava v průběhu let prošla. Asi nejzásadnější a zároveň nejnápadnější jsou výklopná plastová okna. Technický stav ostatních souprav je ale už za hranicí životnosti a původně zvažovanou jednotku s hlavovými vozy 451.009 a 451.010 postihlo násilné poškození. Osud této nově určené historické soupravy je tak v mnohém podobný například s „historickými“ motorovými vozy 831.043, 850.001 nebo 854.021 a 854.027. Mimo jiné také každodenním nasazováním do pravidelného provozu, které pravděpodobně kvůli nedostatku elektrických příměstských jednotek hned tak neskončí...
Na fotografii z 1. 5. 2007 je zachycena jednotka 451.001+002 s ještě novotou zářícím lakem v Čerčanech, kde zastavila společně s 451.025+026 jako osobní vlak Praha hl. n. - Benešov u Prahy. Do pravidelného provozu je zařazována od 29. 4. 2007.
Text a foto Petr Nohel
 
 
 
 
6. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3