Již několikaletá spolupráce dopravců PKP Cargo a OKD, Doprava (OKDD) se významným způsobem rozšířila v letošním roce, kdy OKDD začalo na česko-polské hranici přebírat od PKP Cargo ucelené vlaky pro železárny Mittal Steel Ostrava (cílová žst. Ostrava-Bartovice. Jedná se především o vlaky s uhlím a koksem, krátkodobě se jednalo i o vlaky s železnou rudou.
Předávka vlaků probíhá nejčastěji v polské stanici Chałupki. To znamená nejen zbytečně zdržující přepřah zpravidla krátce před cílem cesty vlaku, ale také provozní omezení pro českého dopravce. Ten totiž dosud mohl zajíždět do Chałupek pouze se stroji řady 771, které jsou v parku OKDD zastoupeny pouze v počtu tří kusů (771.036, 771.515 a 771.701). V úvahu přicházelo také využití elektrických lokomotiv řady 181, čehož však v praxi nebylo využíváno.
I z těchto důvodů PKP Cargo ve spolupráci s OKDD zahájilo proces schvalování polských šestinápravových lokomotiv řady ET22, který byl úspěšně završen získáním schválením českým Drážním úřadem. Jako první stroj, který se mohl vydat hlouběji na síť SŽDC (do přechodových stanic Bohumín, Petrovice u Karviné a Český Těšín již tyto lokomotivy běžně zajížděly předtím), byla vybrána lokomotiva ET22‑1118 z depa Czechowice-Dziedzice. Přímo ve svém domovském depu na ní byly původní sběrače vyměněny za polopantografy, z nichž jeden má grafitové obložení pro provoz na české síti a druhý měděné obložení pro provoz v Polsku. Na počátku června pak je po obdobné úpravě také stroj ET22‑093.
Vůbec první vlak vedený strojem ET22 ve službách OKDD překočil polsko-českou hranici 30. května. Stroj ET22‑1118 vedený strojvedoucím OKDD dovezl ucelený vlak koksu do Ostravy-Bartovic. Poté strojně pokračoval do Ostravy hlavního nádraží, odkud odvezl vyrovnávkový vlak do Polska. Fotografie dokumentuje pobyt této lokomotivy ve stanici Ostrava-Svinov během jízdy z Ostravy-Bartovic na ostravské hlavní nádraží.
Text Petr Štefek, foto Vít Blahovec
|