|
Červenec 2007
Zprovoznění lokomotivy 751.002
|
|
|
|
Po dvouleté přestávce se na trati opět objevil prototypový stroj 751.002 z domovské provozní jednotky Veselí nad Moravou (DKV Brno). Naposled by k zastižení 3. 7. 2005 při oslavách 100 let tratě Tišnov - Žďár nad Sázavou, kde jej provázely problémy na spalovacím motoru. Po akci byla zjištěna prasklá hlava válce, silně zakamencovaný blok motoru, drobné vodní netěsnosti, ale hlavně únik chladicí kapaliny z míst, odkud nikdy neměla vytékat. Bylo zřejmé, že došlo k vnitřní korozi motorové skříně a otevření některé z přepážek - bezpochyby důsledek častého odvodňování přes zimu, protože provoz nebyl schopen zajistit využití ani teplé stání.
Náročná oprava motoru však nemohla být z finančních důvodů provedena a tak se zprovoznění lokomotivy řešilo převazem použitelného motoru. Tím posloužila bývalá jihlavská lokomotiva 751.142, naposled nasazovaná v lednu 2005. Pro nadbytečnost a propadání revizních lhůt byla odstavena, zrušena a na výzisk náhradních dílů převezena do Brna-Maloměřic a v květnu 2006 do Veselí nad Moravou. K vlastnímu závazu došlo 3. 12. 2006, potom následovaly nezbytné opravy motoru jako výměna olejového chladiče, výměna vadných pístů a válcových vložek, následně napojení na pomocné pohony s původním mechanickým pohonem ventilátorů, dále proběhla renovace strojovny, vývaz a oprava pojezdu, defektoskopie dvojkolí a nápravových ložisek, drobné opravy a nezbytné čištění. Za zmínku jistě stojí, že vyřazený motor nesl výrobní číslo ČKD 2618 z roku 1964, byl vyroben ještě v libeňské lokomotivce a v útrobách lokomotivy věrně sloužil 40 let.
První zkušební start proběhl v květnu 2007, posléze následovalo seřízení výkonu na suchém odporu, dosazení nových ochozových roštů a v první letní den, 21. června 2007 se mohlo vyjet na první zkušební jízdu. Kvůli trhlinkám v jízdní ploše dvojkolí se 4. 7. provedla renovace na soustruhu v DPOV Přerov a po dokončení prohlídky vlakového zabezpečovače a technické kontrole mohla být lokomotiva vrácena do provozu. První zkušební nasazení připadlo na pátek 13. července, kdy umytý a neleštěný prototyp odjel jako Lv 74276 do Starého Města u Uherského Hradiště, odkud přivezl posilový rychlík č. 1505. Další pravidelné nasazování je kvůli absenci vozidlové stanice TRS málo pravděpodobné, předpokládají se spíše služební jízdy, mimořádné záskoky nebo drážní nostalgie.
Na prvním snímku je zachycen jeden moment z náročné operace – závaz přes 18 tun těžkého motorgenerátoru do strojovny lokomotivy 751.002 v domovském veselském depu dne 3. prosince 2006, na druhém snímku pak premiérový výkon - lokomotiva 751.002 veze 13. 7. 2007 s lehkostí páteční R 1505 mezi Uherským Ostrohem a Veselím nad Moravou.
Text a foto Leoš Tomančák
|
|
|
|