SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Červenec 2007

Ukončení provozu osobních vlaků na vlečkové síti Põlevkivi Raudtee
Estonská společnost Eesti Põlevkivi se zabývá povrchovou i hlubinnou těžbou hořlavé ropné břidlice na severovýchodě Estonska. Jednotlivé doly i místa, kam je ropná břidlice dodávána, jsou pospojovány rozsáhlou vlečkovou sítí o rozchodu 1520 mm. Provoz na této síti zajišťuje dopravce Põlevkivi Raudtee, což je dceřiná společnost Eesti Põlevkivi.
Hlavním úkolem tohoto dopravce je samozřejmě doprava břidlice pro potřeby elektráren a chemického průmyslu, jistou zajímavostí však bylo pravidelné provozování osobních vlaků, které zajišťovaly dopravu horníků do hlubinného dolu Estonia. Osobní vlaky sestavené ze šesti vozů pocházejících z elektrických jednotek ER1 a opatřené na koncích lokomotivami řady TEM2 nebo TEM18 vyjížděly z depa Põlevkivi Raudtee v Ahtme na výchozí zastávku v Jõhvi (nejedná se o nedalekou stanici Jõhvi na síti Eesti Raudtee, ale o zastávku na vlečkové koleji vedoucí do této stanice), odkud poté se zastávkami na sídlišti v Ahtme a v Iidle dorazil k nástupišti u dolu Estonia v Raudi.
Po čtrnácti letech pravidelného provozu byl tento vlak naposledy vypraven 31. července 2007. Provozovatel uvádí několik důvodů pro zastavení provozu:
- osobní vozy vyrobené v letech 1959 až 1960 by musely projít nákladnou generální opravou
- autobusy, kterými budou vlaky nahrazeny, umožní vyšší komfort a rychlost dopravy do a ze zaměstnání
- trasy osobních vlaků znemožňují přidání tras pro vlaky se štěrkem, jehož těžba a expedice se plánuje
Úplně poslední vlak odvezly odpoledne 31. července stroje TEM2-3130 a TEM2-5609. Horní snímek zachycuje jeho pobyt na výchozí zastávce Jõhvi. Na dolním snímku pak je poslední vlak zdokumentován u nástupiště dolu Estonia, odkud byl vypraven za zvuků dechovky a přítomnosti kamer estonské televize.
Text Petr Štefek, spolupráce a foto Henri Pokk
 
 
 
 
19. 6. 2019 © SPŽ 0 Verze 1.3