Leden


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Červenec 2007

Ukončení provozu osobních vlaků na vlečkové síti Põlevkivi Raudtee
Estonská společnost Eesti Põlevkivi se zabývá povrchovou i hlubinnou těžbou hořlavé ropné břidlice na severovýchodě Estonska. Jednotlivé doly i místa, kam je ropná břidlice dodávána, jsou pospojovány rozsáhlou vlečkovou sítí o rozchodu 1520 mm. Provoz na této síti zajišťuje dopravce Põlevkivi Raudtee, což je dceřiná společnost Eesti Põlevkivi.
Hlavním úkolem tohoto dopravce je samozřejmě doprava břidlice pro potřeby elektráren a chemického průmyslu, jistou zajímavostí však bylo pravidelné provozování osobních vlaků, které zajišťovaly dopravu horníků do hlubinného dolu Estonia. Osobní vlaky sestavené ze šesti vozů pocházejících z elektrických jednotek ER1 a opatřené na koncích lokomotivami řady TEM2 nebo TEM18 vyjížděly z depa Põlevkivi Raudtee v Ahtme na výchozí zastávku v Jõhvi (nejedná se o nedalekou stanici Jõhvi na síti Eesti Raudtee, ale o zastávku na vlečkové koleji vedoucí do této stanice), odkud poté se zastávkami na sídlišti v Ahtme a v Iidle dorazil k nástupišti u dolu Estonia v Raudi.
Po čtrnácti letech pravidelného provozu byl tento vlak naposledy vypraven 31. července 2007. Provozovatel uvádí několik důvodů pro zastavení provozu:
- osobní vozy vyrobené v letech 1959 až 1960 by musely projít nákladnou generální opravou
- autobusy, kterými budou vlaky nahrazeny, umožní vyšší komfort a rychlost dopravy do a ze zaměstnání
- trasy osobních vlaků znemožňují přidání tras pro vlaky se štěrkem, jehož těžba a expedice se plánuje
Úplně poslední vlak odvezly odpoledne 31. července stroje TEM2-3130 a TEM2-5609. Horní snímek zachycuje jeho pobyt na výchozí zastávce Jõhvi. Na dolním snímku pak je poslední vlak zdokumentován u nástupiště dolu Estonia, odkud byl vypraven za zvuků dechovky a přítomnosti kamer estonské televize.
Text Petr Štefek, spolupráce a foto Henri Pokk
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019