Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Srpen 2007

Přepravy sádrovce v relaci Kravaře ve Slezsku - Czarnowąsy
Odsiřování českých uhelných elektráren a s tím související výroba umělého sádrovce (tzv. energosádrovce) přinesla v průběhu posledních let postupný odklon od používání přírodního sádrovce. To přineslo také postupný útlum provozu na devítikilometrové vlečce spojující sádrovcový důl firmy Gypstrend Kobeřice se stanicí Kravaře ve Slezsku, neboť o přírodní sádrovec v ucelených vlakových soupravách již nebyl zájem. Situace došla tak daleko, že firma již v roce 2001 chtěla provoz vlečky ukončit (viz Osobní vlak na vlečce Gypstrend Kobeřice). Nakonec k tomu nedošlo, ale v dalších letech bylo využití vlečky velmi sporadické.
Situace se zásadně změnila v tomto roce, kdy byly zahájeny dodávky pro závod polské společnosti KNAUF Bełchatów v obci Brzezie poblíž Opole (přípojová stanice Czarnowąsy). První zkušební souprava sestavená z 20 vozů řady Falls byla vypravena v březnu tohoto roku. Na tuto první jízdu posléze od července navázaly pravidelné přepravy (2 až 3 vlaky týdně) a soupravy byly posíleny na 30 vozů.
Společnost Gypstrend používá lokomotivy řady 740, které na sklonově náročné vlečce uvezou maximálně 8 ložených vozů Falls (tedy 640 hrubých tun), takže celá souprava je z Kobeřic do Kravař přepravována postupně čtyřmi jízdami. V Kravařích soupravu přebírá dopravce OKD Doprava (OKDD), který na vlak o hrubé hmotnosti 2400 tun nasazuje tři lokomotivy řady 740. Ty po úvratích ve stanicích Opava východ a Ostrava-Svinov dovezou vlak do pohraniční přechodové stanice Chałupki, kde vlak převezme polský dopravce Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego Holding a zabezpečí jeho dopravu až do Czarnowąsů.
Na snímcích pořízených 5. srpna 2007 je zachycen neobvyklý nedělní ruch ve stanici Kravaře ve Slezsku. Na horním snímku lokomotiva 740.679 vlečkaře Gypstrend přiváží se zpožděním třetí soupravu potřebnou pro sestavení vlaku a na dolním pak stroje 740.844, 740.842 a 740.458 vyčkávají dojezdu všech potřebných vozů.
Text a foto Petr Štefek
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019