V letošním roce se rozšířil park lokomotiv provozovaných dopravcem Slovenská železničná dopravná spoločnosť (SŽDS) o „bobinu“ 140.076. Jedná se o stroj, který opustil brány plzeňské Škody v roce 1958. Po angažmá v depech Česká Třebová a Praha střed byl v letech 1967 až 1992 provozován depem Spišská Nová Ves a svoji aktivní činnost ve službách státních železnic ukončil v roce 2001 v depu Košice. Odtud byl již jako neprovozní a částečně rozebraný předán do depa Žilina, kde čekal na svůj další osud.
Na počátku roku 2006 byla tato „bobina“ odkoupena hranickou firmou ON-TRACK a na podzim téhož roku přepravena do Přerova, kde byla odstavena v areálu Přerovských strojíren. Opravu lokomotivy zahájila společnost Českomoravská železniční opravna na jaře 2007, ale již pro nového majitele - slovenskou firmu INVESTEX GROUP. Oprava lokomotivy byla provedena v rozsahu ES a zahrnovala také dosazení vlakového zabezpečovače a rekonstrukci dobíjení baterií. Po ukončení opravy byla lokomotiva přepravena na vlečku OHL ŽS v Brně-Slatině, kde byl proveden nátěr do firemních barev nového majitele a lokomotiva také získala označení nového provozovatele SŽDS.
Po dokončení prací ve Slatině byla lokomotiva pomocí „hektora“ 721.553 dopravena 31. července 2007 do Nezamyslic, odkud již po krátkém oživení pokračovala vlastní silou do Horní Lidče, kde ji od českého dopravce BF Logistics přebral slovenský dopravce SŽDS. V průběhu srpna lokomotiva absolvovala technicko-bezpečnostní zkoušku a poté byla odstavena ve Vrútkách, kde vyčkává na vydání slovenského průkazu způsobilosti.
Na horním snímku z 31. července 2007 se představuje lokomotiva 140.076 při pobytu v žst. Brno-Slatina před svým odjezdem na Slovensko, spodní snímek pořízený o několik hodin později dokumentuje samotnou přepravu této lokomotivy za pomoci stroje 721.553 v žst. Rousínov.
Text Petr Štefek, spolupráce a foto Zdeněk Bumba
|