V poslední době prochází mnoho vozidel ČD různě rozsáhlými rekonstrukcemi a modernizacemi. V roce 2007 na ně navázala i první významnější rekonstrukce nejčastějšího zástupce speciálních vozidel v údržbě trakčního vedení - montážního vozu trakčního vedení řady MVTV2. Prototypovou rekonstrukci provádí firma Pars nova Šumperk pro SDC Jihlava na MVTV 2-029. Hlavním cílem je zvýšení výkonu a spolehlivosti pohonné jednotky tohoto montážního vozu, pracujícho v náročných přírodních podmínkách Českomoravské vrchoviny u OTV Havlíčkův Brod. Proto bylo pro tento celek převzato s menšími úpravami řešení použité u motorových jednotek řady 814 ČD.
Při rekonstrukci zůstala zachována původní skříň vozu, některé celky byly repasovány nebo vyrobeny zcela nově. Pohonnou jednotku tvoří spalovací motor Tedom TD 242 RH TA 25 o výkonu 242 kW a čtyřstupňová hydromechanická převodovka Voith Diwa D 864.3 s retardérem, z které je výkon přenášen na upravenou nápravovou převodovku a hnací nápravu. Kvůli zvýšení výkonu této jednotky bylo nutné vyměnit původní nápravy za zesílené. Změn doznala i obě stanoviště strojvedoucího, k řízení vozu je použit řídící systém MSV Elektronika s integračním zadáváním výkonu. K vytápění vozu je kromě odpadního tepla motoru využit i nový teplovodní agregát. MVTV v rámci opravy také obdržel kompletní nový nátěr v rozsahu LAK I.
Drážním úřadem bylo tomuto vozu přiděleno označení MVTV 2.1-029. Po dokončení by se měl vrátit zpět na své domovské pracoviště OTV v Havlíčkově Brodu. Možné další rekonstrukce vozů této řady budou záviset na finančních prostředcích ČD.
Na fotografii ze dne 23. 8. 2007 je motorový vůz zachycen při srovnávacích zkouškách na malém železniční okruhu Zkušebního centra Velim VUZ Praha. Jako srovnávací vůz posloužil MVTV 2-030 SDC Pardubice.
Text a foto Daniel Brabenec
|