Přeprava cukrové řepy je na české železnici v posledních letech velkou vzácností. Přesto se však v letošní řepné kampani podařilo část těchto přeprav vrátit na železnici. Paradoxně se tak stalo díky zastavení provozu cukrovarů v Kojetíně a Němčicích nad Hanou v průběhu letošního roku. Pěstitelé cukrové řepy z oblasti Hané tak byli nuceni hledat náhradní odbytiště své produkce u jiných cukrovarů. Jedním z nich je i závod Moravskoslezských cukrovarů v Hrušovanech nad Jevišovkou. Vzhledem k množství cukrové řepy a nutnosti její přepravy na větší vzdálenost padla volba na železniční dopravu.
Přepravy se ujal dopravce IDS - Inženýrské a dopravní stavby Olomouc a v jeho režii probíhá návoz cukrovky jedním vlakem denně. Vlaky jsou z výchozích bodů na střední Moravě směrovány na trať Přerov - Břeclav a z Břeclavi přímo do Hrušovan nad Jevišovkou. Na tyto přepravy jsou nasazeny dvě soupravy po 20 vozech řady Eas a dvě dvojice lokomotiv řady 740. Stabilně je nasazována dvojice 740.869+893 a 740.763+758, z nichž druhá jmenovaná je spojena dvojčlenným řízením, při prvních jízdách se však na těchto vlacích vyskytly i jiné lokomotivy.
Vůbec první vlak IDS Olomouc s cukrovkou pro hrušovanský cukrovar vyjel 6. října a předpokládá se, že přepravy budou pokračovat až do konce listopadu. V říjnu přitom probíhá nakládka ve stanicích Příkazy (trať Olomouc – Senice na Hané) a Troubelice (trať Olomouc – Šumperk), v následujícím období by pak vlaky měly být nakládány také v Nezamyslicích a nákladišti Lobodice na lokálce Kojetín – Tovačov.
Snímek zachycuje řepný vlak Pn 69970 vedený stroji 740.869 + 740.893 u zastávky Břest dne 14. října 2007.
Text Petr Štefek, spolupráce Jan Palán, foto Aleš Krška
|