Od října tohoto roku přijal polský dopravce Nadwiślański Zakład Transportu Kolejowego (NZTK) nové firemní barevné schéma pro své lokomotivy. Dosud byly lokomotivy této společnosti opatřeny nátěry podle polských zvyklostí pro danou řadu, např. modrý nátěr se žlutým pruhem pro řadu T448p a nátěr v kombinaci zelené a žluté s červeným rámem pro „čmeláky“ řady S200. Firemní příslušnost k NZTK byla zřejmá pouze z velkého žlutého loga společnosti na kapotách těchto lokomotiv. Nově budou lokomotivy NZTK postupně opatřovány nátěry v kombinaci červené a bílé s tmavě šedým rámem a střechou. Postupně by měl být do této podoby upraven celý lokomotivní park firmy, který v tuto chvíli čítá 14 lokomotiv řady S200, 8 lokomotiv T448p, 12 lokomotiv SM42 a 2 stroje SM31. Železniční vozy NZTK byly firemními barvami v kombinaci červené a tmavě šedé opatřovány již dříve.
Vůbec prvním strojem, který je opatřen novým firemním nátěrem, je lokomotiva S‑261 (ČKD 13061/1983). Ta se 2. října 2007 vrátila z hlavní opravy, kterou provedla společnost PTK Tabkol v Rybniku. V rámci této opravy získala nejen nový lak, ale byly též provedeny další drobné modifikace, např. dosazení elektricky poháněných stěračů, nových křesel pro strojvedoucího a jeho pomocníka, umyvadla, zařízení pro kontrolu bdělosti strojvedoucího CA a nová světla. V současnosti (říjen 2007) je na hlavní opravu do PTK Tabkol přistaven další stroj téže řady, konkrétně S‑280 (ČKD 13545/1983), který bude podobně upraven a opatřen novým nátěrem.
Uvedené fotografie nabízejí porovnání původního a nového vzhledu lokomotiv NZTK. Na horním snímku ze 17. září 2007 je zdokumentována lokomotiva S‑263 v původním nátěru na postrku uhelného vlaku pro elektrárnu Siersza, který přejíždí po mostě nad řekou Wisłou v úseku mezi stanicí Oświęcim a zastávkou Gorzów Chorzowski. Dolní snímek z 6. října 2007 pak zachycuje stroj S‑261 s vozy (oboje ve firemním nátěru) loženými uhlím v úseku Górki Sciernie - Piast Ruch II.
Text a horní foto Petr Štefek, spolupráce a dolní foto Andrzej Kabała
|