SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Říjen 2007

Ukončování provozu elektrických motorových vozů RBe 540 u SBB-CFF-FFS
U švýcarských drah SBB-CFF-FFS v současnosti dochází k postupnému omezování provozu motorových vozů řady RBe 540 (dříve RBe 4/4). Tyto vozy vyráběly pro SBB-CFF-FFS firmy Schweizerische Industrie-Gesellschaft, Maschinenfabrik Oerlikon a Brown, Boveri & Cie. Prototypové vozy č. 1401 - 1406 byly v provozu od roku 1959. Nasazené byly především na meziměstských tratích St. Gallen - Zürich - Bern a Biel - Lausanne - Genève / Brig s denním proběhem 1000 až 1500 km. V letech 1963 až 1966 pak bylo dodáno 75 sériových vozů, které se však od prototypů příliš nelišily.
Motorový vůz RBe 4/4 s uspořádáním náprav Bo´Bo´ má hmotnost 64/68/72 tun (prototyp / série / modernizace), jmenovitý výkon 1988 kW a maximální rychlost 125 km/h. Regulace vozidla je realizována přepínáním odboček na nízkonapěťové straně transformátoru (28 jízdních stupňů). Nízkonapěťová regulace s sebou přináší vyšší nároky na proudové zatížení kontaktní techniky v obvodech regulace a dalším znakem tohoto typu regulace je skokový průběh tažných sil. Díky těmto vlastnostem získal vůz přezdívku „vibrátor“. V letech 1992 - 1998 prošly všechny sériové motorové vozy (540.006-079) modernizací, aby mohly být nasazeny na vlaky zürišského S‑Bahnu. V rámci těchto oprav byly vozy opatřeny tyristorovým měničem, novým čalouněním interiérů, novými automatickými dveřmi a novým nátěrem podle vzoru modernějších vozů řady RBDe 560, tj. žluté dveře, červená čela a bočnice v kombinaci modré a šedé. Takto byly vozy RBe 4/4 nasazovány v okolí Zürichu, především na linkách S 24 (Zürich - Horgen Oberdorf), S 21 (Zürich - Zug), částečně na S 2 (Effretikon - Zürich - Ziegelbrücke) a S 11 (Zürich - Winterthur - Frauenfeld/Schaffhausen).
S příchodem nových jednotek RABe 514 (viz Dodávky jednotek RABe 514 pro SBB-CFF-FFS pokračují) jsou tyto staré vozy odstavovány a zakrátko se pravděpodobně vydají na svou poslední cestu do Kaiseraugstu poblíž Basileje, kde je hlavní šrotiště SBB-CFF-FFS. K 1. 1. 2006 existovaly ještě jednotky 1404-1406 (prototypy) a 540.006-007, 009-018, 020-022, 024-073 a 075-079, přičemž stroje čísel 540.019 a 074 pod označením RBe 4/4 č. 205 a 206 provozuje společnost Oensingen-Balsthal-Bahn.
Na snímku pořízeném 27. října 2007 v dílnách SBB-CFF-FFS Zürich Altstetten čeká na svůj další osud vůz RBe 540.054 ve společnosti dalších odstavených vozů téže řady.
Text a foto Matthias Haag
 
 
 
 
26. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3