Prosinec 2007

Zahájení elektrického provozu na trati Ostrava hlavní nádraží - Ostrava-Kunčice
Jízdou slavnostního vlaku dne 7. prosince 2007 byl slavnostně zahájen elektrický provoz v traťovém úseku Ostrava hlavní nádraží - Ostrava-Kunčice. Zároveň tak byla slavnostně ukončena stavba elektrizace tohoto traťového úseku včetně předelektrizačních úprav, která probíhala od 3. října 2005 do 15. listopadu 2007.
Ta vedle samotné elektrizace zahrnovala také výstavbu nového zabezpečovacího zařízení a komplexní obnovu železničního svršku v mezistaničním úseku Ostrava hl. n. - Ostrava-Kunčice a přestavbu části stanice Ostrava hl.n., konkrétně obvodu Ostrava střed a spojovacích kolejí mezi obvody střed a báňské nádraží. V prostoru mezi těmito spojovacími kolejemi pak bylo vybudováno ostrovní nástupiště zastávky Ostrava centrum, pro kterou však ostravský magistrát požaduje změnu názvu na Ostrava Stodolní. V rámci stavby byla zcela přestavěna také zastávka Ostrava-Kunčičky.
Po provedené modernizaci byla zvýšena traťová rychlost z původních 60 km/h až na maximálních 100 km/h, v oblouku v jižní části nádraží střed byla po výstavbě přeložky zvýšena traťová rychlost z 30 km/h na 60 km/h.
Stavba byla provedena podle projektu společností SUDOP BRNO a Dopravní projektování, zhotovitelem pak bylo sdužení firem Tchas a Firesta. Celkové náklady na stavbu činí 924 mil. Kč a byly financovány z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury a z Evropského fondu regionálního rozvoje. Na výstavbě zastávky Ostrava centrum se finančně podílelo také město Ostrava.
Snímek pořízený 7. prosince 2007 zachycuje zvláštní vlak Os 1. nsl 3116 / R 1. nsl 435 Ostrava uhelné nádraží - Ostrava-Kunčice - Havířov tvořený jednotkou 471.035 při průjezdu nádražím Ostrava střed. Tento slavnostní vlak byl vůbec první vlakem elektrické trakce, který projel tratí mezi ostravským hlavním nádražím a stanicí Ostrava-Kunčice. Dolní snímek pak dokumentuje odjezd téže soupravy ze zastávky Ostrava centrum při zpáteční cestě z Havířova jako vlak R 1. nsl 432 / Os 1. nsl 3149. Pravidelný provoz vlaků v elektrické trakci bude na této trati zahájen od nového GVD, tj. od neděle 9. prosince.
Text a horní foto Petr Štefek, dolní foto Jiří Vaněk
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2018