Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Prosinec 2007

Arriva PCC zahájila osobní dopravu v polském Kujavsko-pomořanském vojvodství
Na jaře letošního roku vyhlásilo polské Kujavsko-pomořanské vojvodství veřejnou soutěž na obsluhu všech neelektrizovaných tratí na svém území regionálními osobními vlaky. Ve výběrovém řízení zvítězilo konsorcium britské firmy Arriva a polského dopravce PCC Rail s nabízenou cenou 12,93 PLN (cca 94 Kč) za vlkm, čímž porazilo nabídku dosavadního operátora PKP Przewozy Regionalne s cenou 18,36 PLN (cca 134 Kč) za vlkm. Na základě těchto výsledků podepsalo 9. srpna 2007 vojvodství smlouvu se společností Arriva PCC na výkony v osobní dopravě ve výši cca 1,75 mil. vlkm ročně na asi 530 km tratí po dobu tří let (počínaje GVD 2007/2008).
Provozování osobní dopravy firmou Arriva PCC nezačalo 9. prosince 2007 nejlépe, když vlaky tohoto operátora nabíraly mnohaminutová zpoždění, některé pak byly odřeknuty nebo v lepším případě nahrazeny autobusy. Situace se během následujících dnů postupně stabilizovala, z důvodu nedostatku vozidel by však ještě na počátku roku 2008 mělo být několik vlaků nahrazováno autobusy. Na počátku provozu jsou vlaky Arriva PCC sestavovány téměř výhradně z motorových vozů řady SA106 (výrobce Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz). Celkem třináct těchto nepříliš spolehlivých vozidel si dopravce pronajímá od vojvodství. Na více vytížených vlacích jsou k těmto vozidlům připojovány starší čtyřnápravové oddílové vozy řady Bm pocházející z Německa, které jsou vybaveny nezávislým naftovým topením.
Ke dni zahájení provozu bylo nasazeno celkem 15 vlakových souprav, neboť 13 jednotek řady SA106 doplňuje jeden zcela nový dvojdílný motorový vůz SA134, zakoupený od výrobce PESA přímo dopravcem, a souprava sestavená z lokomotivy řady SM42 a vozu Bm. Ještě během prosince by pak měl být výrobcem dodán další vůz řady SA134.
Úplné odstranění problémů s nedostatkem souprav i vytvoření dostatečné provozní zálohy přinese zřejmě až nasazení starších jednotek řady MR/MRD pocházejících z Dánska. Jedná se o dvoudílné dieselhydraulické jednotky o výkonu 2 x 240 kW, které v letech 1978 až 1983 dodala vagónka Düwag dánským drahám DSB. Tyto vozy již úspěšně prošly všemi potřebnými zkouškami u výzkumného ústavu Instytut Pojazdów Szynowych TABOR, polský drážní úřad UTK je přesto zatím neschválil.
Na horním snímku z 12. prosince 2007 je zachycena jednotka SA134-001 jako vlak 55023 Toruń Główny - Grudziądz ve své cílové stanici. Dolní snímek pořízený 9. prosince 2007 pak zachycuje podobu náhradní soupravy: lokomotiva SM42-2207 s vozem Bm ve stanici Toruń Wschodni.
Text Petr Štefek, horní foto Robert Bondzelewski, dolní foto Sebastian Maćkiewicz
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019