VÝMĚNA GENERACÍ ANEB INVAZE „TAURUSŮ" DO ČESKA
První vlak pyšnící se označením EuroCity přijel do České republiky v roce 1991 a jednalo se o spoj EC 8/9 Antonín Dvořák. Během 17 let se staly vlaky EC běžnou součástí jízdního řádu. Vozidlový park vícesystémových hnacích vozidel zajišťující dopravu vlaků EC přes Českou republiku se během tohoto období vůbec neobnovil. Doprava je tak převážně zajišťována vozidly s odporovou regulací.
Provoz EC vlaků na rameni z Prahy do Břeclavi a Budapešti na napájecích soustavách DC 3 kV a AC 25 kV, 50 Hz je zcela závislý na slovenských lokomotivách řady 350 ZSSK, které již celých 33 let brázdí své cesty lemované ocelovými pásy. V současnosti slovenské lokomotivy předávají vlaky směřující do Německa v Praze-Holešovicích o celých 17 let mladším kolegyním řady 371. Tyto stroje v minulosti obstarávaly vozbu vlaků na napájecích systémech DC 3 kV; AC 15 kV, 16,7 Hz do Berlína, Drážďan, Lipska či Řepína. Od začátku grafikonu vlakové dopravy 2007/08 bylo zajíždění českých „bastardů“ na síti DB Netz omezeno pouze do Drážďan. Přestože jde stále o elegantní a výkonné stroje, musí ustoupit modernějším, výkonnějším a spolehlivějším lokomotivám či dnes stále rozšířenějším elektrickým jednotkám.
Vysokorychlostní jednotky pro dálkovou dopravu ve vozidlovém parku Českých drah byly neznámým pojmem až do roku 2003. V tomto roce začala dodávka sedmi jednotek řady 680 vybavených aktivním naklápěcím systémem. Tyto jednotky pak převzaly od začátku GVD 2006/07 vozbu vlaků EC 70/71, 74/75 mezi Prahou a Vídní, respektive Bratislavou - EC 134/135. Tímto byl učiněn první krok k omezování výkonů řady 350 na rameni Praha – Břeclav/Vídeň.
Dalším strojem, který bude přebírat výkony lokomotiv řady 350 a bude patřit do vozidlového parku ČD, je lokomotiva řady 380. 20 lokomotiv řady 380 ČD (Škoda 109E) bylo objednáno na základě výběrového řízení vypsaného v roce 2003. V současné době (září 2008) je druhý prototyp 380.002 výrobně dokončen a podrobuje se náročným zkouškám. S nasazením lokomotiv řady 380 do pravidelného provozu v DKV Praha se počítá až v příštím grafikonu - 2009/10. Jedinou reálnou možností, jak již v nastávajícím jízdním řádu 2008/09 zajistit alespoň částečnou náhradu nákladných (z hlediska ceny nájmu) a poruchových lokomotiv ZSSK, jsou lokomotivy typu „taurus“. Jde o stroje ověřené v pravidelném provozu (např. DB, ÖBB, SŽ) v osobní i nákladní dopravě několika evropských států, navíc od roku 2008 schválené k provozu na síti SŽDC.
I když byla podána na Drážní úřad žádost na schválení typu drážního vozidla pro elektrickou lokomotivu typu ES 64 U4-C firmy Siemens až koncem roku 2005, nebyl „taurus“ na síti SŽDC žádnou novinkou. Například stroj 1116.015 (ES 64 U2) se účastnil 10. dubna 2002 zkušebních jízd, jejichž základním cílem bylo ověření vlastností nově budované železniční infrastruktury při rychlostech v intervalu 160 až 200 km/h. Při těchto zkouškách padl český rychlostní rekord a jeho nová hodnota byla stanovena na 216 km/h, kterou o dva roky později navýšila jednotka 680.001 na 237 km/h. Další „taurusy“, ať již rakouské či slovinské, se účastnily různých zkoušek na železničním zkušebním okruhu ZC VUZ ve Velimi.
Pravidelnému provozu na kolejích SŽDC musel nutně předcházet zkušební provoz, který lokomotivy řady 1216.2 ÖBB zahájily v neděli 2. prosince 2007 mezi Břeclaví a Brnem a který trval až do konce roku 2007. Pro zkušební provoz platila celá řada omezujících podmínek. Nejvyšší povolená rychlost byla omezena hranicí 100 km/h, hmotnost soupravy nesměla přesáhnout 300 t a bylo zakázáno rekuperační brzdění. V rámci zkušebního provozu mohly na síť SŽDC zajíždět pouze lokomotivy řady 1216 verze C, které jsou u ÖBB označeny řadou 1216.2 a jsou uzpůsobeny pro provoz v Rakousku, Německu, Česku, Slovensku a Maďarsku. Konkrétně se jednalo o lokomotivy 1216.226, 232 až 240. Z výroby bylo dalších pět lokomotiv v provedení C a to stroje 1216.227 až 231, které ovšem ÖBB v průběhu roku 2007 upravily na verzi B a označily je jako 1216.127 až 131.
V čele vybraných vlaků se během působnosti jízního řádu 2007/08 objevila rakouská třísystémová elektrická lokomotiva „taurus“ řady 1216.2, která zajíždí do Brna s třemi páry vlaků R 270/271, 272/273, 274/275 a do Českých Budějovic s vlaky R 206/207 a Ex 100/101. Dvoufrekvenční „taurusy“ řady 1116 zajíždí s osobními vlaky z Vídně přes Retz do Šatova, ale operativně může být řada 1116 nasazena místo řady 1216.2 na vlacích do Českých Budějovic. Schvalovací proces trval téměř tři roky, až konečně 10. června 2008 vydal Drážní úřad rozhodnutí o schválení typu drážního vozidla. Od tohoto okamžiku již nic nestálo v cestě tomu, aby 14. prosince 2008 začala pomyslná „invaze taurusů do Česka“. Již před začátkem nového GVD došlo k seznámeni strojvedoucích DKV Praha s rakouskou lokomotivou „taurus“. Od 27. října 2008 byl nasazen stroj 1216.239 ÖBB v TS 642A, kde nahradil elektrickou jednotku řady 680 ČD, na vlacích Ex 572/573 a Ex 578/579 (viz Příprava na pravidelný provoz „taurusů“ do Prahy).
„Taurusy“ v připravovaném jízdním řádu převezmou pomyslné žezlo od dvousystémových lokomotiv řady 350, které od svého vyrobení (1974 až 1975) doslova kralovaly vozbě expresních vlaků mezi Prahou, Brnem a Bratislavou, ale ani severočeský Děčín není pro řadu 350 žádnou neznámou. „Gorily“ samozřejmě z této relace úplně nezmizí, ale velmi podstatně postoupily vozbu vlaků směřujících z Německa přes Česko do Vídně rakouským taurusům a ponechaly si vlaky směřující z Prahy do Břeclavi a Budapešti. Slovenské „gorily“ z TS 301 budou na své domácí půdě zajíždět na tradičním rameni Bratislava ‑ Košice pouze v čele vlaků IC 404, 405 a R 611, 614. Jeden pár vlaků R 705/706 je veden z Bratislavy řadou 350 pouze do Žiliny. Nově budou „třistapadesátky“ zajíždět z Košic přes Hidasnémeti do Budapešti v čele vlaků 534, 535, 536 a 537.
Rakouská řada 1116/1216.2 bude dopravovat v České republice 31 vlaků, ale slovenským „gorilám“ řady 350 stále zůstává na bedrech 21 vlaků, což se může brzy zásadně změnit. Snad již v příštím GVD budou do pravidelného provozu DKV Praha, PJ Vršovice zavedeny nové lokomotivy řady 380 ČD. Pokud nová lokomotivní řada nebude vykazovat stejně nízkou disponibilitu, jako příměstské jednotky řady 471 stejného výrobce, budou „gorily“ zřejmě odkázány na podřadnější výkony, než je vozba na výsluní vlaků EuroCity.
Text Jan Kalivoda
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||