Oslavy 40 let ŠRT

Na letošní květen připadlo již 40. výročí od zahájení provozu na širokorozchodné trati
Souprava zvláštního vlaku před zpátečním odjezdem z Maťovců ŠRT,
v pozadí dvoudílná lokomotiva VL 11M-144 UZ.
(ŠRT) Haniska pri Košicicach - Maťovce (- Užhorod). Namísto pompézních oslav bylo výročí dosud velmi důležité dopravní tepny připomenuto jízdou zvláštních osobních vlaků.
Klub přátel železnice východního Slovenska uspořádal 10. června 2006 vyhlídkovou jízdu, k níž byl použit motorový vůz M 131.1125 MDC Bratislava, který je ve stavu VP Haniska, tak jako vlečný vůz Clm 5-2145. Oba jsou uzpůsobeny k výměně normálněrozchodného pojezdu za širokorozchodný. Po svém opětovném zprovoznění v roce 1998 byly k tomuto účelu použity jen výjimečně.
Ačkoliv na ŠRT nebyla nikdy pravidelná a veřejná doprava, byly pro služební účely přerozchodovány vozy řady M 131.1, čímž vznikla řada M 131.5 a po rekonstrukci na revizní vozy OTV pak řada M 131.52. Počátkem 80. let byly vystřídány novými vozy řad M 152.5 a M 153.5, takže „Hurvínek“ je na ŠRT velice stylovým vozidlem.
Zvláštní vlak opustil výchozí Hanisku krátce po 9. hodině a s fotozastávkami ve výhybnách Hornád ŠRT, Slančík ŠRT, Trebišov ŠRT, Budkovce ŠRT a Vojany ŠRT, stejně jako ve stanici Trebišov i na širé trati dosáhl krátce po poledni původně cílových Maťovců ŠRT. Tam však cesta nekončila, protože v průběhu příprav se podařila dohoda s pohraniční policií a v rámci posunu za označník se samotný „Hurvínek“ s policejním doprovodem vydal až ke státní hranici s Ukrajinou. Cesta do stále ještě zapovězeného místa byla bezesporu zlatým hřebem této vzpomínkové akce.
Pobyt v Maťovcích byl zpestřen setkáním s místními dispečerskými stroji řady 125.8, stejně jako ukrajinským „dvojčetem“ VL 11M-144. Pozornosti neušla např. výhybna Hornád ŠRT, sloužící pouze jako hláska, nebo nejmladší přechodová trať mezi Slovenskem a Ukrajinou. Tou je normálněrozchodná trať Maťovce - Užhorod, postavená v roce 1982 a sloužící jen do začátku 90. let. Zajímavostí, vyplývajících z výlučnosti ŠRT, bylo pochopitelně daleko více.
Protože se akce konala za plného provozu ŠRT, která si na pokles přeprav nemůže stěžovat, byly jízdy osobního a nákladních vlaků vzájemně ovlivněny. Došlo k řadě křižování, tak jako k postávání za pomalu jedoucím rudným vlakem, který zdolával Slánské vrchy. Narůstající zpoždění bylo ovšem přehlédnuto, protože jej zdaleka přebila jedinečná možnost nepoznat ŠRT pouze ze souběžných tratí č. 190, 191 a 195 ŽSR, ale přímo na ní a v místech jinak nepřístupných. Za to vše patří organizátorům poděkování a uznání.

Text a foto Leoš Tomančák

Motorový vůz M 131.1125 při zastavení ve stanici Trebišov,
vlevo pamětní deska věnovaná zahájení provozu.
Zvláštní vlak právě dosáhl státní hranice Slovenska a Ukrajiny
- za dozoru příslušníků pohraniční policie.
 
© SPŽ