Širokorozchodná trať (ŠRT)
Po 2. světové válce a zvláště po únorovém převratu v roce 1948
se Československo začalo silně orientovat na Sovětský svaz. To se projevilo
i v sílící výměně zboží mezi oběma státy. Bylo tedy nutné hledat cesty
pro narůstající objem přepravy. Zásadním problémem byla rozdílnost rozchodů,
protože tratě na Podkarpatské Rusi byly po přičlenění k SŽD přestavěny
na rozchod 1524 mm.
Po dohodě ČSD a SŽD z listopadu 1963 byly 16. března 1964 zahájeny první stavební práce na trati o celkové délce 95 km, z toho 88 km na československém území. Trať se stavěla podle sovětských norem jako trať II. kategorie pro rychlost 80 km/h, s minimálními poloměry oblouků 400 m a maximálním stoupáním 17 promile přes Slánské vrchy. Stavba si vyžádala přemístění velkého množství zeminy a vybudování více než sta mostních objektů. Zkušební provoz byl zahájen 1. května (některé zdroje uvádějí 9. května) 1966 a 11. května byl z Užgorodu do Hanisky vypraven zvláštní vlak s vládní delegací, čímž byl provoz oficiálně zahájen. Téhož dne přijel po ŠRT do VSŽ první vlak s železnou rudou. Trať pak byla definitivně dokončena v prosinci téhož roku. Rychlost, s jakou byla tato stavba postavena, je na tehdejší dobu udivující. Toto "šití horkou jehlou" se však v pozdějších letech projevilo poklesy a sesuvy násypového tělesa, což si v některých případech vyžádalo zastavení provozu a následně nákladné sanační práce. Avšak i tato trať velice brzy přestala kapacitně dostačovat sílící dopravě, a proto bylo přikročeno k elektrizaci, čímž bylo možno zvýšit průměrnou rychlost i dopravní hmotnost vlaků. S předelektrizačními úpravami bylo započato na jaře 1973. Elektrizace stejnosměrnou proudovou soustavou o napětí 3 kV postupovala poměrně pomalu, neboť byla prováděna za plného provozu. Jako první byl do elektrického provozu uveden úsek Haniska při Košiciach - Trebišov ŠRT (16. prosince 1976). Elektrický provoz na celé ŠRT byl zahájen 1. ledna 1978. Ovšem ani tato trať kapacitně nepostačovala potřebám výměny zboží mezi oběma zeměmi a tak byla v osmdesátých letech postavena normálněrozchodná trať Červený Dvor - Užgorod s použitím stávajících tratí. Stavba tedy zahrnovala novostavbu úseků Červený Dvor - Čeľovce - Trebišov a Veľké Kapušany - Maťovce - Užgorod, výstavbu seřaďovací stanice a překladiště Maťovce a stavební úpravy trati Trebišov - Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany s následnou elektrizací celé tratě. Po dlouhá léta ŠRT prakticky bez větší údržby spolehlivě sloužila, ale léta silného provozu se nepříznivě projevily na stavu svršku i spodku. Problémem bylo zejména přetěžování vozů (nezřídka až 30 tun na nápravu!) a také vypadávající substrát z neutěsněných vozů. Proto docházelo zejména v jarním období na zbahněných úsecích k výškovým a směrovým deformacím koleje. Následkem toho docházelo k častým lomům kolejnic, ale i listů pružnic primárního i sekundárního vypružení lokomotiv a následně k nehodám. Došlo to tak daleko, že v roce 1992 bylo na trati devět pomalých jízd s rychlostí 30 km/h v délce 19 990 m, jedna 20 km/h v délce 100 m a jedna 10 km/h v délce 40 m. Velkou potíž představovaly i krádeže měděných vodičů. Jízdní doba se proto z původních přibližně dvou hodin protáhla na tři a více hodin. Proto bylo v roce 1992 započato s komplexní rekonstrukcí, která trvala do roku 1996. Tím byly odstraněny pomalé jízdy a maximální traťová rychlost byla zvýšena z 60 na 65 km/h. V současné době projede po trati asi 10 párů nákladních vlaků denně, což sice na první pohled není mnoho, úctyhodné jsou však hmotnosti vlaků: zhruba 4200 tun v sudém směru a 1200 v lichém. To znamená zhruba 54000 tun denně! Roční zisk této tratě je několik set miliónů slovenských korun, a proto je tato
Jízdy vlaků jsou zabezpečovány telefonickým dorozumíváním. Všechny stanice a výhybny mají místně stavěné výhybky a jsou vybaveny světelnými vjezdovými a odjezdovými návěstidly u každé koleje. Od zahájení provozu zajišťovaly dopravu vlaků "sergeje" T 679.5 (781.8), které dopravovaly ve dvou dvojicích vlaky o hmotnosti až 3000 tun. Od SŽD byly též dodány dvojdílné lokomotivy, které na ŠRT jezdily pod označením T 469.04. Park traťových lokomotiv nezávislé trakce byl v letech 1970-71 doplněn "čmeláky" T 669.5 upravenými na dvojčlenné řízení. Po elektrizaci začaly zajišťovat vozbu vlaků "dvojičky" E 469.5 (125.8). Vlaky dopravuje vždy jedna lokomotiva (tj. dva díly, každý má vlastní inventární číslo) s postrkem sudých vlaků v úseku Trebišov - Slančík. Přetahy v úseku Užgorod UZ - Maťovce ŽSR zajišťují kromě slovenských 125.8 také dvoudílné lokomotivy UZ řady VL 11M. Na staniční posun v žst. Maťovce a na vozbu pracovních vlaků jsou určeny lokomotivy 721.8 (T 458.5) a "čmeláci" 770.8 (T 669.51) a 771.8 (T 669.5). Přesuny souprav s rudou v Hanisce do míst vykládky zajišťují lokomotivy T 669.05 v majetku VSŽ Košice. Lokomotiva T 669.5501 v majetku Mototechny Košice odváží vlaky s automobily na překladiště ve Veľké Idě. Pro prohlídky trolejového vedení byly v letech 1976 až 1979 upraveny pět motorových vozů řady M 131.1 a M 131.2 na řadu M 131.52.
| ||||||
Text Petr Štefek | ||||||
|
||||||