ONDRÁŠOV - DVORCE (zrušená)

V dnešní době již zrušená úzkorozchodná dráha s rozchodem 760 mm spojovala městečko Dvorce se stanicí
Největší dochovanou stavbou na trati je pravděpodobně most mezi Ondrášovem
a Moravským Berounem. Dnes slouží pro pěší (foto Petr Nohel 30. 1. 1999).
Ondrášov (dnes pojmenovanou po větším Moravském Berounu), která leží na trati č. 310 z Olomouce do Krnova. Stavba trati byla zahájena C. k. státními drahami na jaře 1898 a 31. 12. 1898 byla předána veřejnému provozu. Trať dlouhá 11,484 km vedla z Ondrášova (Andersdorf/Ondřejov - původní česká verze názvu obce) přes Moravský Beroun (Bärn), Čabovou (Brockersdorf) a Rejchartice (Reigersdorf) do Dvorců na Moravě (Hof). Největší stoupání dosahovalo 26,95 promile, nejmenší poloměr oblouku 75 m, na trati se nacházelo 12 mostů a maximální traťová rychlost byla 30 km/h.
Spojení zajišťovaly tři páry smíšených vlaků s přepravou cestujících ve druhé a třetí vozové třídě. Již od zahájení provozu zde byla také zavedena přeprava nákladních vozů na podvalnících. Lokomotivy a vozy obou tratí byly typickou ukázkou sortimentu vozidel dodávaných v tehdejší době všem úzkorozchodným dráhám o rozchodu 760 mm na území bývalého Předlitavska. Byla to lokomotiva řady U (původně uvažovaná lokomotiva řady Yv z roku 1896 se neosvědčila) a osvědčená řada několika typů dvounápravových osobních, služebních a nákladních vozů, vyráběná v různých modifikacích v letech 1889 až 1930. Lokomotivy U.12 a U.16 dodala lokomotivka Krauss a spol. v Linci (září a říjen 1898). Před začátkem provozu byla využívána lokomotiva U.12 také na trati Lunz am See - Kienberg - Gaming (část Ybbsstalbahn) v Rakousku. Během let 1915 a 1916 je záložní stroj U.16 pronajat C.k. vojenským drahám. Náhradou je dodána roku 1917 lokomotiva řady A.001 do výtopny Ondrášov, kde je přeznačena po roce 1925 na U25.001. Lokomotiva U.12 je přeznačena na U 37.002. V důsledku válečných událostí zůstala ve Dvorcích v roce 1918 pouze jedna lokomotiva. Zároveň v tomto roce převzaly dráhu ČSD.
V roce 1930 se začíná objevovat konkurence v podobě silniční autobusové dopravy. 14. 9. 1933 pak dochází k zastavení dopravy a přepravu převzaly automobily ČSD linkou Suchdol nad Odrou - Ondrášov. Svršek dráhy byl odstraněn v roce 1937. Osobní a nákladní vozy byly předány na jiné úzkorozchodné dráhy a lokomotiva U 37.002 (v současné době zprovozněná u JHMD v Jindřichově Hradci) byla předána počátkem roku 1935 na trať Třemešná ve Slezsku - Osoblaha.
V období druhé světové války a po ní se objevily plány na výstavbu spojovací dráhy mezi Ondrášovem a Budišovem nad Budišovkou. V úseku Ondrášov - Dvorce se počítalo s využitím náspů bývalé úzkorozchodné dráhy. Přes veškeré úsilí zůstalo jen u plánů a projekt skončil v archivu. Historie železniční dopravy mezi Ondrášovem a Dvorci na Moravě se tak již definitivně uzavřela.

Text Daniel Brabenec, spolupráce Jaroslav Štička

Provozované lokomotivy    Mapa dráhy      Prameny  
Probíhající oprava bývalé staniční budovy
Ondrášov na Moravě. (foto Petr Nohel, 18. 4. 2010).
Budova bývalého nádraží Moravský Beroun v objektu GRANITOL.
(foto Jaroslav Štička, 16. 6. 2007).
 
© SPŽ