Mosty umírají vstoje
Tak už je to tady. Po krátkém tichu před
bouří v době letošních letních prázdnín se nad údolím řeky Jihlavy poblíž Moravských Bránic
rozběhl nebývalý ruch a pod plameny autogenu skončila větší část jednoho z nejzajímavějších
mostů v naší zemi, starého
Ivančického viaduktu.
Vzhledem k významu této události bych Vám zde chtěl přiblížit postup celé demolice
podrobněji.
O tom, proč k této události vůbec došlo, kolují různé dohady. I názory na její oprávněnost se velmi různí. Jisté však je, že v druhé polovině devadesátých let došla schátralost celého Ivančického viaduktu do takového stavu, že ji bylo třeba okamžitě řešit. Buď provést finančně náročnou opravu minimálně v rozsahu zakonzervování konstrukce, zpevnění podloží větším množstvím mikropilot, opravy zdiva podpěr a zabránění přístupu nepovolaných osob (mládeže) na most, nebo snesení celého mostu, protože jeho stav začal bezprostředně ohrožovat své okolí. Nehledě na to někteří spoluobčané začali pozvolna proměňovat tuto technickou památku na druhotné suroviny, čímž narušili i tak špatnou soudržnost některých částí (zejména plechů a drobného kolejiva) a ty pak akutně hrozily pádem. Dalším nezanedbatelným argumentem (zejména ivančického městského úřadu, který dal prý na čas most hlídat svou městskou policií) bylo několik smrtelných úrazů, ke kterým na mostě došlo, především mezi vyznavači bungee-jumpingu. Po zdlouhavých jednáních o více či méně realistických návrzích z různých stran se zúčastněné instituce z jara letošního roku dohodly na kompromisním návrhu, který počítá se zachováním jednoho mostního pole s pilířem na bránické straně a sešrotováním zbytku mostu.
Po pondělí 6. září se o Ivančickém viaduktu hovoří v minulém čase. Louka pod ním byla vyklizena, sejmutá torza odvezena. Zbylá část, jeden pilíř s podpěrou a mostním polem, je nadále na seznamu kulturních památek ČR a je provizorně staticky zajištěna. O jejím dalším osudu ještě není rozhodnuto. Na podzim bylo vypsáno výběrové řízení na posouzení stavu a projekt zajištění konstrukce. Město dostalo v roce 1999 na opravu dotaci ve výši půl milionu korun, kterou nestihlo proinvestovat, a požádalo o převedení na letošní rok. Pokud bude opravdu přidělena, mělo by dojít k proměření a definitivnímu statickému zajištění konstrukce, případně i k výměně poškozených dílů. Poté bude možné jej dokonale očistit a provést nátěr. Pro zajímavost: předběžné kalkulace z minulého roku přesáhly v nejlevnější variantě dva miliony korun. Ivančická radnice považuje viadukt za významnou turistickou atrakci a i místní patrioti si "svého Železňáku" náležitě váží, což bylo vidět na počtu přihlížejících při jeho demolici. Všechny práce spojené s jeho opravou jsou plánovány etapově, aby mohly být prováděny v návaznosti na skromný objem finančních prostředků. Je proto pravděpodobné, že budou trvat několik let. Co se týče využití, často se spekuluje o naučné stezce nebo vyhlídkové plošině nad údolím. U této zajímavé možnosti je velkou překážkou přístup k mostu po strmém srázu nad silnicí. Z opačné strany je zase odříznut dvojicí železničních tratí. Hrušovanská podpěra, která se nakonec stala viaduktu osudnou, by měla být odstraněna, aby se odlehčilo sousední podpěře nového mostu. Kamenné paty budou pravděpodobně ponechány svému osudu. Těžko nezaujatě soudit, jestli ještě bylo možné tento unikátní most zachránit, nebo přesněji, jestli by to stálo za vynaložení obrovského množství finančních prostředků, kterých se nedostává snad všude, kam se dnes podíváme, tedy i na opravy jiných provozovaných mostů. Zučastněné instituce si odpovědnost za osud této technické památky příliš dlouho přehazovaly mezi sebou jak horký brambor, až se jim v podstatě rozsypala v dlaních. Doufejme jen, že bude mladším generacím zachován alespoň v podobě malé části, u které by snad již neměl být takový problém profinancovat důstojnou rekonstrukci a v tomto stavu ji i nadále udržovat. V dnešní době však kdo ví? Byla by to ale velká škoda. | ||||||||
Text a neoznačené fotoPetr Nohel | ||||||||
Prameny:
|
||||||||