Mechanická návěstidla v roce 2002
Také rok 2002 znamenal konec pro některá mechanická návěstidla na tratích Českých drah. Snad nejvíce zamrzel fotografy konec mechanických návěstidel ve třech stanicích: Rakovník, Žďárec u Skutče a Újezdec u Luhačovic. V Rakovníce proběhla částečná náhrada mechanických návěstidel světelnými již v roce 2001 (instalace světelných odjezdových návěstidel na luženském zhlaví). Modernizace byla dokončena právě v roce 2002, kdy zmizely zbývající „mechaniky“ jak z rakovnické stanice, tak i z nedaleké odbočky Rakona, kde se dělí tratě na Mladotice a Bečov nad Teplou. Kromě toho se staly minulostí i dvoje ručně ovládané závory z odbočky Rakona, které byly nahrazeny automatickým zabezpečovacím zařízením. Mechanická seřaďovací návěstidla se stala minulostí nejen v uvedeném Rakovníce, ale také ve Žďárci u Skutče, kde probíhala rekonstrukce chrasteckého zhlaví, při níž byla nahrazena světelnými návěstidly dvě odjezdová a jedno mechanické seřaďovací návěstidlo. Díky tomu, že se již naplnil čas mechanické „seřaďovačky“ v Pelhřimově (mimo provoz, ale prozatím bez náhrady světelným) a na vlečce v Kaznějově (v polovině ledna 2003 ještě v provozu, ale již vedle ní stojí nové světelné návěstidlo), patří tato návěstidla na našich tratích k velkým vzácnostem a zaslouží si pozornost příznivců železnice. Zatím je stále můžeme obdivovat v Janovicích nad Úhlavou (2 návěstidla), Martinicích v Krkonoších (4), Hrušovanech nad Jevišovkou (4), Moravských Budějovicích (1), Uherském Ostrohu (2), Kunovicích (1), Bylnici (2) a Frýdku-Místku (1). Dvě nepoužívaná jsou na vlečce vycházející z Bohuslavic nad Vláří. Náhrada mechanických návěstidel světelnými měla v loňském roce proběhnout i ve zmiňovaném Frýdku-Místku, ale zatím jsou všechny „mechaniky“ stále v provozu (na lískoveckém zhlaví 1 seřaďovací a 3 odjezdové).
Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení v Újezdci u Luhačovic se připravovala již řadu let, ale teprve v loňském roce se naplnil čas zdejších mechanických návěstidel, ale i dvou ručně ovládaných závor s předzváněčem (v km 118,932 a 119,800). Zajímavostí zdejší stanice bezpochyby bylo osvětlování všech návěstidel kromě předvěstí petrolejovými svítilnami až do konce jejich provozu. To se dochovalo již jen na nemnoha místech naší železniční sítě - za zmínku stojí např. nedaleké Kunovice a Uherský Ostroh, dále již zmíněný Frýdek Místek a například hláska Čenkov (mezi Jincemi a Bratkovicemi), Hl. Merkovka (mezi Řevničovem a Lužnou u Rakovníka) nebo Hr. Majdalena (mezi Třeboní a Suchdolem nad Lužnicí).
Výluka dopravní služby výpravčího byla zavedena ve stanici Lipov na trati 344 Veselí nad Moravou - Vrbovce. Návěstidla zde zatím zůstala a jsou trvale v poloze „volno“.
Následkem loňských ničivých povodní spadlo vjezdové návěstidlo do Kaznějova od Horní Břízy, které již bylo nahrazeno světelným, minulosti budou v dohledné době patřit i obě odjezdové „mechaniky“, které byly nahrazeny skupinovými světelnými návěstidly, ale zatím stále stojí, byť zneplatněné bílými kříži, na svých místech.
Nečekaně zmizela v roce 2002 mechanická návěstidla z hlásky Krásné Loučky (totožné se stejnojmennou zastávkou) na trati Krnov - Jindřichov ve Slezsku. Během rekonstrukce trati totiž oddílové návěstidlo pro vlaky do Krnova spadlo a tak bylo rozhodnuto o náhradě všech zdejších návěstidel. Ručně ovládané závory zůstaly beze změny i po výměně návěstidel.
Loňský rok se stal také osudným pro odjezdové návěstidlo u koleje číslo 1 v Martinicích v Krkonoších, které bylo natolik sešlé věkem, že spadlo a prozatím je nahrazeno pouze červeným terčem. Doufejme, že tato jedna z nejfotogeničtějších stanic s mechanickými návěstidly u nás ještě nějaký čas vydrží v nezměněné podobě a že uvedená událost se nestane impulsem pro náhradu světelnými návěstidly jako v již zmíněném Kaznějově.
Měsíc září se stal posledním měsícem existence již delší dobu nefunkčních krycích mechanických návěstidel v Nové Vsi nad Nisou, která byla nahrazena světelnými. 27. září došlo i na zdejší mechanické závory (doplněné výstražnými světly) v km 14,939, které vystřídalo nové automatické zabezpečovací zařízení. Touto akcí zmizela poslední mechanická návěstidla z trati 036 Liberec - Tanvald - Železný Brod, poslední mechanické závory na této trati dožívají ve Vratislavicích nad Nisou a Jabloneckých Pasekách.
S koncem platnosti GVD 2001/2002 měla být zrušena hláska Rybník (mezi Horní Cerekví a Dobrou Vodou u Pelhřimova) a přeměněna na závorářské stanoviště - zda k tomu skutečně došlo není autorovi bohužel známo.
Situace v Potštejně zůstala po celý loňský rok beze změny, čímž se dožily zdejší „mechaniky“ i roku 2003. Připraveny jsou světelné předvěsti a základy zbývajících světelných návěstidel.
Také v letošním roce se uvažuje o náhradě některých mechanických návěstidel světelnými, jaká bude skutečnost se však dozvíme až na konci roku. Fotografové by neměli váhat s návštěvou Tetčic a Zastávky u Brna, posledních stanic na trati Brno - Jihlava s mechanickými návěstidly, které by se neměly dožít již ani letošního podzimu. V obou stanicích najdeme i po jednom kuse místně ovládaných mechanických závor. Další slouží na trati 240 v Okříškách a v Kamenné, ty by však měly být nahrazeny automatickými v letošním roce.
Nezadržitelně se také blíží konec ojedinělé kombinace mechanických návěstidel rakouského a německého vzoru v Třemešné ve Slezsku, stanici známé především díky úzkokolejce do Osoblahy. Základy nových světelných návěstidel jsou připraveny již od loňského roku - dálkově ovládané mechanické závory na jindřichovském zhlaví mají zůstat v provozu i nadále. Pro neznalé doplníme, že vjezdové návěstidlo od Osoblahy je světelné již řadu let.
Uvažuje se také o náhradě mechanických návěstidel světelnými na hlásce Merkovka, dobře známé řadě fotografů, ukryté v hlubokých lesích na trati Praha - Chomutov mezi stanicemi Řevničov a Lužná u Rakovníka. Pokud na ně nedojde v letošním roce, pravděpodobně se tak stane za rok.
Mezi ohrožená lze v blízké budoucnosti považovat i mechanická návěstidla na trati Praha - České Budějovice v souvislosti s výstavbou IV. koridoru - relativně nejohroženější jsou v Říčanech u Prahy, protože právě úsek Říčany - Strančice má být jedním z prvních, kde by měla projít rekonstrukce trati. Návěstidla ve Voticích, Heřmaničkách a Sudoměřicích u Tábora obdržela v loňském roce nový nátěr - stejně jako například na trati Beroun - Rakovník nebo Dvoře Králové nad Labem.
V nedávně době proběhly náhrady mechanických předvěstí v Samechově a Ledečku (zde od Sázavy-Černých Bud) tabulkami s křížem - postupně by mělo dojít i na předvěsti na trati 210 (např. v Jílovém u Prahy a Krhanicích). Vjezdová „mechanika“ do Ledečka od Sázavy-Černých Bud by měla dosloužit v letošním roce, čímž zanikne ve zdejší stanici poslední mechanické návěstidlo. Na téže trati došlo na přelomu září a října ke snesení mechanických návěstidel v Českém Šternberku, a jejich náhradě světelnými krycími návěstidly.
Mezi ohrožená návěstidla lze zařadit i ta, které slouží ve stanicích Vlkava a Křinec i všechna na trati 160 (kromě již zmíněného Kaznějova se jedná o Mladotice, Žihle, Podbořany, Vroutek, Žabokliky a Hl. Ovčín). Pravděpodobně zmizí i poslední mechanické návěstidlo v Lounech - a to vjezdové ve směru od Lenešic. Začátkem roku začnou práce na náhradě „mechanik“ v Roztokách u Křivoklátu, pravděpodobně zmizí i z nedalekého Zbečna, kde kromě odjezdových mechanických návěstidel najdeme vložená světelná návěstidla. Uvažuje se i o náhradě posledního mechanického návěstidla ve stanici Podlešín.
Z mechanických závor jsou v letošním roce nejohroženější tři ovládané ze ZV stanoviště č. 26 na trati Plzeň - Železná Ruda (mezi Dešenicemi a Zelenou Lhotou), na které by mělo dojít, pokud bude dostatek finančních prostředků, v červnu letošního roku. Na podzim by měly zmizet troje závory ve Vlkově nad Lužnicí a dvoje ve Frahelži na trati Veselí nad Lužnicí - České Velenice. Uvažuje se také o náhradě mechanických závor v Hýskově, Nižboru a Zbečně na trati Rakovník - Beroun. Patrně dojde i na dvoje dálkově ovládané závory s předzváněčem v Katusících na trati Mšeno - Mladá Boleslav. Naopak na závorářském stanovišti číslo 63 v Ostrově u Tochovic na trati č. 200 Zdice - Protivím byla dopravní služba ukončena již 1. prosince 2002, závory byly upáleny už o dva dny dříve, čímž zaniklo poslední závorářské stanoviště na této trati.
Nejvíce ohrožená návěstidla jsou v „Seznamu mechanických návěstidel“ pro lepší orientaci zvýrazněna červeně.
|
||||||||||
Text Pavel Bureš |
||||||||||