Přestože v současné době dochází k útlumu těžby uhlí v tomto regionu (v Ostravě už se netěží vůbec) a dochází též ke snižování výroby v těžkém průmyslu, nelze očekávat, že by došlo k výraznému útlumu zmiňovaného nádraží. Dojde spíše k útlumu v obvodu báňského nádraží, ale význam OL a OP bude stále zásadní. V rámci koncentrace vlakotvorby byla Ostrava právem vybrána mezi šest hlavních seřaďovacích stanic na síti ČD. Ostravsko totiž je a bude stále regionem s hromadným vznikem a zánikem vozových proudů, protože je to nejen výrazně průmyslový region, ale také druhá nejlidnatější aglomerace v České republice. Velký význam má i blízkost hraničních přechodů s Polskem, ale i Slovenskem. Význam stanice pak ještě vzroste po dokončení výstavby II. tranzitního koridoru ČD Břeclav – Petrovice u Karviné, neboť tento severojižní směr má v rámci střední Evropy velice důležité postavení a tedy zcela zásadní význam pro Českou republiku, když se jí důležité trasy v rovnoběžkovém směru vyhýbají.
Význam stanice se bude částečně měnit také v oblasti osobní stanice a to zejména v návaznosti na rozvoj Ostravského dopravního integrovaného systému. Po elektrizaci úseku Ostrava hl.n. - Ostrava Kunčice a po zahrnutí kolejového napojení frýdlantských nástupišť na obvod osobního nádraží do zabezpečovacího zařízení se plánuje provážení příměstských osobních vlaků v elektrické trakci po rameni Ostrava Kunčice - Ostrava hl.n. - Ostrava Svinov. Ve vzdálenější budoucnosti lze také očekávat v obvodu hlavního nádraží přechod hybridních vozidel mětské a příměstské kolejové dopravy ze sítě Dopravního podniku Ostrava na železniční síť (uvažuje se např. o spojení do Bohumína).