SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Únor 2023

Poslední ze slovenských lokomotiv řady 797.4 má nového majitele
Počátkem 90. let minulého století začala být mimo jiné řešena také otázka další budoucnosti malých dvounápravových lokomotiv určených pro posun v depech a na vlečkách. Nové lokomotivy byly v té době jak pro ČSD, tak i pro mnoho podniků finančně nedostupné a na stroje řad 700 - 703 přestávaly být k dostání náhradní díly. Jako jedna z možných variant byla zvolena celková modernizace těchto strojů se zachováním rámu a dvojkolí, s novostavbou kabiny a kapot, dosazením nového spalovacího motoru a změny přenosu výkonu na elektrický. Podle projektu společnosti Patent Hradec Králové a v gesci ČSD měly tyto rekonstrukce provádět LD/DKV Jihlava (později JLS Jihlava) a RD Vrútky. Zatímco v Česku vzniklo tímto způsobem několik desítek modernizovaných lokomotiv, na Slovensku se pak jednalo o 17 akumulátorových strojů řady 199 pro potřeby ŽSR/ZSSK a pouhá tři vozidla řady 797.4 pro slovenský průmysl.
V letech 1993-1997 byly rekonstruovány v RD Vrútky tři lokomotivy řad 700 - 702 na řadu 797.4 (v té době ještě označené jako T 212.2501 - 503) pro slovenské vlečkaře. Lokomotivy byly nově osazeny spalovacím motorem Liaz M1.2 A M637 ve spojení s trakčním alternátorem, který po usměrnění napájí DC proudem jeden trační motor TE 015. Ten pomocí kardanů, trační převodovky a nápravových převodovek pohání obě nápravy. Celková hmotnost vozidla je 24 t, maximální rychlost 40 km/h.
První vyrobená 797.401 byla určena pro cementrárnu Zeocem Bystré, 797.402 byla provozována na vlečce OFZ Istebné a 797.403 v areálu papírny Tento Žilina (později METSÄ TISSUE Žilina). Všechny tři nakonec skončily u nových vlastníků. Jako první našla v roce 2018 nového majitele 797.402. Tím se stal český METRANS DYKO Rail Repair Shop Kolín, kam byla lokomotiva v druhé polovině června 2018 na kamionu převezena. 797.403 má také českého vlastníka - stal se jím v roce 2020 dopravce Železnice Peštál, ke kterému byla přepravena po kolejích v závěru února 2020 ze Žiliny spolu s 703.660, také původem z METSÄ TISSUE. Posledním strojem s novým majitelem je 797.401, kterou zakoupila počátkem roku 2023 bratislavská společnost Rail Support. Z podniku Zeocem Bystré do Bratislavy byla převezena na kamionu mezi 17. a 18. únorem 2023.
Fotografie z 18. 2. 2023 představuje na jedné z vleček zaústěných do železniční stanice Bratislava-Rača krátce po složení z kamionu 797.401 spolu s druhou lokomotivou společnosti Rail Support - „rosničkou“ 710.785.
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
 
 
 
 
23. 11. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3