Poslední ze slovenských lokomotiv řady 797.4 má nového majitele
|
|
Počátkem 90. let minulého století začala být mimo jiné řešena také otázka další budoucnosti malých dvounápravových lokomotiv určených pro posun v depech a na vlečkách. Nové lokomotivy byly v té době jak pro ČSD, tak i pro mnoho podniků finančně nedostupné a na stroje řad 700 - 703 přestávaly být k dostání náhradní díly. Jako jedna z možných variant byla zvolena celková modernizace těchto strojů se zachováním rámu a dvojkolí, s novostavbou kabiny a kapot, dosazením nového spalovacího motoru a změny přenosu výkonu na elektrický. Podle projektu společnosti Patent Hradec Králové a v gesci ČSD měly tyto rekonstrukce provádět LD/DKV Jihlava (později JLS Jihlava) a RD Vrútky. Zatímco v Česku vzniklo tímto způsobem několik desítek modernizovaných lokomotiv, na Slovensku se pak jednalo o 17 akumulátorových strojů řady 199 pro potřeby ŽSR/ZSSK a pouhá tři vozidla řady 797.4 pro slovenský průmysl.
V letech 1993-1997 byly rekonstruovány v RD Vrútky tři lokomotivy řad 700 - 702 na řadu 797.4 (v té době ještě označené jako T 212.2501 - 503) pro slovenské vlečkaře. Lokomotivy byly nově osazeny spalovacím motorem Liaz M1.2 A M637 ve spojení s trakčním alternátorem, který po usměrnění napájí DC proudem jeden trační motor TE 015. Ten pomocí kardanů, trační převodovky a nápravových převodovek pohání obě nápravy. Celková hmotnost vozidla je 24 t, maximální rychlost 40 km/h.
První vyrobená 797.401 byla určena pro cementrárnu Zeocem Bystré, 797.402 byla provozována na vlečce OFZ Istebné a 797.403 v areálu papírny Tento Žilina (později METSÄ TISSUE Žilina). Všechny tři nakonec skončily u nových vlastníků. Jako první našla v roce 2018 nového majitele 797.402. Tím se stal český METRANS DYKO Rail Repair Shop Kolín, kam byla lokomotiva v druhé polovině června 2018 na kamionu převezena. 797.403 má také českého vlastníka - stal se jím v roce 2020 dopravce Železnice Peštál, ke kterému byla přepravena po kolejích v závěru února 2020 ze Žiliny spolu s 703.660, také původem z METSÄ TISSUE. Posledním strojem s novým majitelem je 797.401, kterou zakoupila počátkem roku 2023 bratislavská společnost Rail Support. Z podniku Zeocem Bystré do Bratislavy byla převezena na kamionu mezi 17. a 18. únorem 2023.
Fotografie z 18. 2. 2023 představuje na jedné z vleček zaústěných do železniční stanice Bratislava-Rača krátce po složení z kamionu 797.401 spolu s druhou lokomotivou společnosti Rail Support - „rosničkou“ 710.785.