SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Lokomotivy EffiShunter 300 pro PKP Intercity
Další lokomotivy typu EffiShunter 300 českého výrobce CZ LOKO zamíří tentokrát do Polska. V únoru 2021 byla podepsána smlouva na výrobu 10 nových posunovacích lokomotiv tohoto typu s polským osobním dopravcem PKP Intercity. Jejich nasazení je plánováno na posun v depech a velkých osobních uzlech. První lokomotiva by měla být do Polska vyexportována do roka a půl od podpisu smlouvy, zbývajících devět do dvou let. Výrobně tak navazují na jarní dodávku dvou lokomotiv typu EffiShunter 300, které zamířily k srbskému dopravci Srbija Voz (viz Další dvě lokomotivy EffiShunter 300 do Srbska). Lokomotivy řady 794 nejsou v Polsku novinkou, jedna byla v roce 2018 předána do Varšavy pro potřeby provozovatele zdejšího metra (viz Lokomotiva řady 794 pro Metro Warszawskie).
První lokomotiva, jejíž konečná montáž se uskutečnila v závodě v České Třebové, byla výrobně dokončena na konci prázdnin 2021. V následujícím období ji čeká oživování a poté zkoušky jak na zkušebním okruhu Żmigród v Polsku, tak i v Česku, aby mohla být včas předána zákazníkovi. Jedna z těchto etap zprovozňování je naplánována také v jihlavském závodě CZ LOKO, kam byla tato lokomotiva s označením 794.020 přepravena v závěru září 2021.
Lokomotiva je na rozdíl od dříve dodaných lokomotiv vybavena motorem Caterpillar C13 splňujícím nejnovější emisní normu drážních vozidel Stage V. Ke splnění této normy je do proudu výfukových plynů vstřikována močovina, proto přibyla i nová nádrž na AdBlue o objemu 70 l. Výkon motoru zůstává nastaven na 328 kW. Klimatizace lokomotivy je soustředěna do střešní jednotky. Dále je lokomotiva vybavena zákazníkem specifikovaným kamerovým a požárním systémem a zabezpečovačem SHP. V ostatních částech odpovídá předchozím lokomotivám řady 794.
První vyrobený stroj 794.020 (prozatím označený CZ-PCI 98 54 4 794 020-8) se na fotografii představuje koncem září 2021 u zkušební haly v Jihlavě, kde probíhají během podzimních měsíců další práce na oživení lokomotivy.
Text a foto Daniel Brabenec
Lokomotiva M62-1015 rozšíří park maďarských „sergejů“
Maďarská stavební společnost V-Híd Vagyonkezelő postupně rozšiřuje svůj park hnacích vozidel a ke stávající lokomotivě 628 069 (ex M62-069 MÁV) si pořídil další stroj stejného typu. Jedná se o lokomotivu M62‑1015, která byla v lokomotivce Vorošilovgrad vyrobena v roce 1970.
Tato lokomotiva dodaná sovětským železnicím SŽD sloužila po rozpadu Sovětského svazu u lotyšských železnic Latvijas dzelzceļš, ale posledních několik let již stála odstavená v depu Rēzekne. Po odprodeji firmě V‑Híd byla lokomotiva přepravena do dílen Daugavpils Lokomotīvju Remonta Rūpnīca, kde prošla hlavní opravou, ale nikoli remotorizací, jak bývá v poslední době obvyklé.
Oprava byla dokončena v srpnu 2021 a následující měsíc se lokomotiva vydala na cestu do Maďarska. Cestovala ještě na původních širokorozchodných podvozcích přes Bělorusko a Ukrajinu, poté po polské trati LHS do stanice Sędziszów, kde proběhlo převázání na normálněrozchodné podvozky. Pak již lokomotiva putovala přes přechody Chałupki/Bohumín a Hodonín/Holíč do Komáromu, kam dorazila 9. října 2021 a následně byla převzata společností V-Híd Vagyonkezelő.
Lokomotiva označená M62-1015, ale stále s lotyšskou registrací 92 25 0001 151-0 LV-VHÍD, je zachycena na snímku pořízeném 7. října 2021 na vlečce LHS v Sędziszówě. Lokomotiva je již na koleji o rozchodu 1435 mm, před ní je „čmelák“ S-260, který ji dopravil na polsko-českou hranici.
Text Petr Štefek, foto Bartosz Konieczny
Tabor Dębica představil modernizovanou „tamaru“ 20D
V závěru srpna 2021 polská společnost Tabor Dębica představila prototyp lokomotivy 20D. Jde o zásadní přestavbu šestinápravové lokomotivy typu TEM2 sovětské produkce. Tyto stroje jsou stále (nejen) v Polsku provozovány ve významných počtech. Na jejich přestavbách pro polské dopravce se v minulosti podílela hlavně lokomotivka Newag, která se prosadila se svými typy 15D (pro normální rozchod) a 16D (pro široký rozchod) především u dopravce PKP Cargo, kam dodala pod řadovým označením ST48 celkem 90 lokomotiv (viz Dodávky druhé série lokomotiv ST48 pro PKP Cargo jsou v plném proudu).
Lokomotiva zmodernizovaná firmou Tabor Dębica s typovým označením 20D je vybavena spalovacím motorem Caterpillar 3512E se jmenovitým výkonem nastaveným na 1600 nebo 1800 kW. Pro srovnání: originální „tamara“ má výkon 883 kW, přestavby z Newagu pak 1550 kW. Nový trakční alternátor nahradil původní dynamo, přenos výkonu je AC/DC. Trakční motory se jmenovitým výkonem 6 x 305 kW zůstaly původní, ale byla zvýšena jejich izolační třída.
Ostatní parametry už se příliš neliší od původní verze, délka přes nárazníky je 17 125 mm, hmotnost ve službě činí 118,4 t. S provozem lokomotivy 20D se počítá na rozchodu 1435 mm, ale případně také na - v Polsku hojně zastoupeném - rozchodu 1520 mm.
První vyrobený kus označený 20D-001 (EVN 92 51 3 640 082-5 PL-TABOR) se představuje na snímku pořízeném 26. srpna 2021 v dílnách v Dębici.
Text Petr Štefek, foto Kajetan Orliński
Další lokomotivy „taurus“ ve flotile ČD
Na konci srpna 2021 uzavřely České dráhy (ČD) s rakouskou společností Wiener Lokalbahnen Cargo (WLC) smlouvu na koupi čtyř starších vícesystémových lokomotiv Siemens ES64U4, v Rakousku označených řadou 1216.9. Jednání o pořízení těchto lokomotiv probíhalo ze strany ČD již delší dobu, k původním dvěma uvažovaným strojům řady 1216 WLC nakonec nabídl další dva. V lokomotivním parku ČD tak zastoupení „taurusů“ vzrostlo na 6 lokomotiv, první dvě byly zakoupeny již v roce 2019 od rakouské společnosti Rail Transport Service (viz Taurusy Českých drah převzaty).
Do majetku ČD přechází dva stroje vyrobené společností Siemens v roce 2009 s EVN 91 81 1216 951-4 (původně 91 80 6183 704-6) a 91 81 1216 952-2 (původně 91 80 6183 705-7) a dva v roce 2011, označené 91 81 1216 953-0 a 91 81 1216 954-8. Všechny uvedené lokomotivy jsou vybaveny zabezpečovači PZS, LZB a Mirel VZ1 a v roce 2015 na ně byla dosazena i palubní část systému ETCS L2. Stroje 1216.951 a 1216.952 jsou schváleny pro provoz v Česku, Německu, Rakousku, Maďarsku a na Slovensku, další dvě lokomotivy prozatím na Slovensko zajíždět nemohou.
Zakoupené lokomotivy by měly dle plánu ČD především doplnit stávající dva „taurusy“ na lince Ex4, konkrétně na páru vlaků EC 104/105 Graz - Przemyśl v úseku Bohumín - Graz, čímž by došlo k odstranění přepřehu v Břeclavi. V blízké budoucnosti je ale možný jejich přesun na rameno Praha - Hamburg, kde DB budou požadovat na německém území lokomotivy a vlakové soupravy dosahující maximální rychlostí 230 km/h.
Fyzické předání lokomotiv novému majiteli bylo naplánováno na přelom září a října 2021. Všechny 4 lokomotivy nakonec přijely strojně z Rakouska do Břeclavi v brzkých odpoledních hodinách 29. 9. 2021. Po převzetí zástupci nabyvatele pokračovaly ten den odpoledne již na licenci ČD z Břeclavi do SÚ Bohumín, které se stalo jejich novým domovem. Po provedení drobných úprav a pravděpodobně i obdržení korporátního nátěru ČD je očekáváno jejich nasazení do provozu během následujících zimních měsíců.
Na fotografii z 29. 9. 2021 je zachycen příjezd všech čtyř lokomotiv v pořadí vlaková 1216.954 (nejvzdálenější), 1216.952, 1216.953 a 1216.951 z Rakouska do Břeclavi. Při další cestě do Bohumína jim následně v tornádem zasaženém úseku Břeclav - Hodonín musela pomoci 750.711.
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
Push-pull patrová souprava 13Ev se již testuje na síti SŽ
První dvě nové patrové push-pull soupravy typu 13Ev pro České dráhy, které plánují jejich nasazení v Moravskoslezském kraji, už několik měsíců testuje jejich výrobce Škoda Vagonka ve Zkušebním centru VUZ ve Velimi. V pořadí třetí souprava ve složení řídicí vůz řady ABfbdmteeo396 (50 54 86-72 003-8), vložený vůz řady Bdmteeo297 (50 54 26-72 103-9) a koncový vůz řady Bdmteeo298 (50 54 26-72 203-7) přijela do ZC VUZ 9. srpna 2021. Po vybavení nezbytnou měřicí technikou vyrazila 16. září 2021 na jízdně-technické zkoušky na síť Správy železnic společně s lokomotivou 380.012. Zkoušky provádí VÚKV Praha, např. na traťových úsecích Praha - Ústí nad Labem, Letohrad - Lichkov nebo Vlkaneč - Golčův Jeníkov. Dopravcem při těchto zkouškách jsou České dráhy.
Snímek z 16. září 2021 dokumentuje měřicí soupravu v čele s lokomotivou 380.012 v Praze-Holešovicích, kam přijela jako vlak Nex 90050 z Velimi a pokračovala do Ústí nad Labem jih.
Text a foto Jiří Konečný
Lokomotivy řady 741.7 pro italskou společnost CLF
Italská drážní stavební společnost Costruzioni Linee Ferroviarie Bologna (CLF) uzavřela v březnu letošního roku s CZ LOKO smlouvu na dodávku dvou rekonstruovaných lokomotiv řady 741.7 do podzimu roku 2021 a dalších až 8 v příštích letech. První dvě dodá celkově CZ LOKO, pro zbývajících 8 je počítáno s využitím hlavních konstrukčních celků z lokomotiv řady 740, které CLF v minulosti postupně odkoupila po částečné rekonstrukci a opravě od několika českých a slovenských opravárenských společností. Údržby všech nově dodaných lokomotiv se pak ujme italská dcera výrobce - CZ LOKO Italia.
Obě lokomotivy jsou kompletovány v jihlavském závodě CZ LOKO a označeny budou 741.749 a 741.750. Číselně tak naváží na předchozí dodanou 741.748, která byla v lednu 2020 předána italskému dopravci Oceanogate (viz Lokomotiva 741.748 pro společnost Oceanogate Italia). V srpnu 2021 je postupně dokončována 741.749, stroj 741.750 ji bude následovat v krátkém odstupu.
Společnost CLF Bologna se zabývá především stavbou, opravami a údržbou železničních tratí. Vlastní jak speciální vozidla, tak i několik desítek lokomotiv různých výrobců. Postupně nakoupila také téměř dvacet lokomotiv řady 740/T448p z produkce ČKD Praha, které prošly v Česku nebo na Slovensku úpravami pro provoz v Itálii. Na podzim roku 2017 vozidlový park CLF doplnily i dva „brejlovci“ D753.703 a D753.704, odkoupení od společnosti Linea. Obě tyto lokomotivy prošly před exportem do Itálie rekonstrukcí v CZ LOKO Česká Třebová.
Fotografie z poloviny srpna 2021 přibližuje lokomotivu 741.749 v areálu závodu CZ LOKO v Jihlavě během oživování jednotlivých funkčních celků.
Text a foto Daniel Brabenec
Jednotky řady 495.95 na zkouškách na ozubnicové trati do Štrby
Počátkem léta 2021 obdržely ZSSK ze Švýcarska poslední z pěti objednaných elektrických jednotek řady 495.95, určených pro provoz na metrovém rozchodu jak Tatranských elektrických železnic (TEŽ), tak i ozubnicové trati Štrba - Štrbské Pleso (viz Dodávky nových zubaček řady 495.95 do Tater). Zatímco zkušební provoz na TEŽ byl zahájen krátce po dodání a oživení jednotek, ověření chodových vlastností na ozubnici muselo být odloženo až na první polovinu srpna 2021, kdy se blížila ke konci komplexní rekonstrukce celé ozubnicové trati.
K premiérové jízdě na ozubnicové trati došlo v ranních hodinách 9. 8. 2021, kdy první dodaná jednotka „Bradavica“ 495.951 sjela ze Štrbského Plesa do Štrby. Zkoušek se účastnili zástupci společností Stadler (výrobce), ZSSK a Strabag (zhotovitel stavby tratě). Rychlost jednotky byla stanovena na 2 km/h a pracovníci Strabagu kontrolovali jízdu při pěší chůzí po trati vedle jedoucího vozidla. Ozubnicový hřeben byl před jízdou namazán hliníkovým mazivem. Jízdy se poté opakovaly během celého dne především v blízkosti stanice Štrba. Po vyhodnocení prvních jízd vyplynul požadavek na stavební úpravy ozubnice kvůli zlepšení parametrů v některých úsecích trati.
Další zkušební jízdy jak pro vyhodnocení stavu trati, tak i pro schválení jednotek na ozubnicové trati by měly pokračovat předběžně do začátku podzimu a budou se jich účastnit 495.951 a 495.955. Zbývající tři jednotky by se mohly po schválení k provozu zařadit koncem prázdnin do pravidelného provozu na adhezní trati mezi Popradem a Štrbským Plesem.
Na fotografii z 9. 8. 2021 se představuje jednotka 495.951 před odjezdem z koncové stanice Štrba na zkušební jízdu po nové ozubnici. V levé spodní části snímku je možné vidět čerstvě namazaný hřeben ozubnice.
Text Daniel Brabenec, foto a spolupráce Pavel Polák
Nové spojení Bratislavy, Vídně a Splitu sezónními vlaky
Po značném útlumu přímých vlaků z vnitroevropských zemí do přímořských států v minulých letech došlo v loňské sezóně k prvnímu oživení v podobě přímých vlaků z Česka do Chorvatska přes Slovinsko v trase Praha - Ljubljana - Rijeka v režii společnosti RegioJet. V letošním roce pak toto cestujícími hojně využívané spojení doznalo prodloužení z Prahy až do chorvatského Splitu. Na počátku letošní letní sezóny dochází k rozšíření přímých vlaků do Chorvatska k Jaderskému moři také o spoj ZSSK a ÖBB, který propojuje Bratislavu s Vídní a Splitem.
Jedná se o pár vlaků EN 1253/1252 Bratislava - Vídeň - Split a zpět, jedoucích do cílové destinace od poloviny června do poloviny září 2021 vždy v úterý a pátek, ve středu a sobotu se vlak vydává na cestu opačným směrem. Z Bratislavy do Vídně je trasován po trati přes Marchegg, kdežto většina spojů do Vídně využívá trasu přes Petržalku. Z Bratislavy je ve vlaku řazen autovůz, dva vozy druhé třídy a tři lůžkové vozy, ve Vídni jsou připojovány další dva autovozy.
Na fotografii z 18. června 2021 je zachycena premiérová jízda EN 1253 Bratislava hlavná stanica - Split v čele s 2016.027 při přejezdu hraničního mostu přes řeku Moravu, nacházejícím se mezi stanicemi Devínska Nová Ves a Marchegg. Využit byl i řazený autovůz, který převážel směrem do Rakouska pouze samé motorky.
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
Čtvrtý EffiShunter 1000 pro Dinazzano PO
Italský nákladní dopravce Dinazzano PO, který je dceřinou společností italského dopravního svazu regionu Emilia Romagna TPER, obohatí v tomto roce svoji flotilu dieselových lokomotiv o další stroj z rodiny EffiShunter 1000 českého výrobce CZ LOKO. Dosud má Dinazzano PO ve svém vlastnictví dvě lokomotivy tohoto typu z roku 2019 (744.106 a 107, v Itálii označené 744.006 a 007 - viz Lokomotivy řady 744.1 pro italské dopravce Dinazzano PO a Rail Traction Company) a jednu z roku 2020 (744.118, v Itálii 744.013 - viz Další EffiShuntery 1000 pro společnosti italského dopravního svazu Tper). Kromě nově vyrobených strojů řady 744 jsou u tohoto dopravce nasazovány také v Česku rekonstruované lokomotivy 741.7, nejprve najaté a následně odkoupené od CZ LOKO.
Zatímco lokomotivy 744.106 a 107 obdržely celooranžový nátěr kabiny a kapot s černým rámem, podvozky, nádrží a táhlovým a narážecím ústrojím, je 744.118 kvůli nutnosti změny již dokončeného barevného provedení pro Mercitalia Rail částečně odlišná. Kabina a rám jsou u ní v hliníkovém barevném odstínu, zbývající části jsou stejné jako u předchozích strojů. Ve stejném provedení bude vyexpedována i 744.143.
Montáž lokomotivy byla zahájena v závodě CZ LOKO v Jihlavě na začátku roku 2021. V květnu již byla i montážně dokončena, ale z důvodu velké vytíženosti zdejšího závodu bylo rozhodnuto provést oživení lokomotivy v České Třebové, kam byla následně převezena. Počátkem června 2021 pak absolvovala zkušební jízdu z České Třebové do Skalice nad Svitavou a 16. 6. 2021 byla převezena do Břeclavi, odkud dále poputuje přes Rakousko do Itálie. V Itálii bude lokomotiva provozována pod označením 744.027.
Na fotografii z května 2021 je zachycena 744.143 při posunu na vlečce CZ LOKO v Jihlavě krátce před svým přivěšením do vlaku, ve kterém byla následně dopravena lokomotivou 709.401 do České Třebové k dokončení.
Text a foto Daniel Brabenec
Opční lokomotivy řady 744.1 pro ČD Cargo
ČD Cargo pokračuje v modernizaci parku dieselových lokomotiv nejen rekonstrukcemi (dřívější dodávky strojů řady 753.7, 753.6 nebo v současnosti probíhající zakázka na výrobu padesáti strojů řady 742.71 - viz Produkce lokomotiv řady 742.71 zahájena také v Jihlavě), ale také nákupem nových lokomotiv. Na základě výsledku výběrového řízení ze srpna 2018 byla v roce 2019 v CZ LOKO zahájena výroba pěti lokomotiv řady 744.1, s možnou opcí na dalších 5 strojů. Lokomotivám bylo přiděleno označení 744.110 - 114 a ČD Cargu byly předávány od září 2019 do ledna 2020 (viz Dokončení dodávky pěti lokomotiv řady 744.1 pro ČD Cargo). Organizačně byly přiděleny pod SOKV Ostrava, OKV Břeclav a provozně do PJ Brno. Na základě převážně pozitivních zkušeností s provozem těchto lokomotiv se ČD Cargo rozhodlo v prosinci 2020 podepsat dodatek ke smlouvě, na základě kterého bylo objednáno i zbývajících 5 lokomotiv ze sjednané opce s termínem dodání v roce 2021.
Protože číselný interval 115 - 119 byl ve výrobním programu CZ LOKO přidělen lokomotivám pro italské zákazníky, jsou opční lokomotivy pro ČD Cargo označeny 744.120 - 124. Výroba první byla zahájena počátkem roku 2021 v jihlavském závodě CZ LOKO, kde by měly být dokončeny i zbývající objednané stroje. U ČD Carga by měly být organizačně přiřazeny do stejné struktury jako stávajících pět lokomotiv.
Provoz lokomotiv řady 744.1 a také zkušenosti z výrobního procesu přinesly některé poznatky, které výrobce poprvé ve větší míře zohlednil právě u těchto doobjednaných strojů pro ČD Cargo. Asi největší změnou je náhrada plastového čela kapot kovovým, které je nyní nedílnou součastí předního dílu kapoty. Kapoty jsou přímo z výroby opatřeny okapnicemi nad bočními dveřmi. Došlo i k drobným změnám v uspořádání některých celků a provedení zákazníkem požadovaných změn. Tyto konstrukční úpravy budou postupně aplikovány i na další vyráběné lokomotivy této řady.
Na fotografii z 31. 5. 2021 je zachycena 744.120 při zkušební jízdě jako Lv 57665 Jihlava - Žďár nad Sázavou během průjezdu mezistaničním úsekem Šlapanov - Havlíčkův Brod.
Text a foto Daniel Brabenec
 
 
 
 
20. 10. 2021 © SPŽ 0 Verze 1.3