SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Lokomotivy 741.7 pro italskou stavební firmu GCF - Generale Costruzioni Ferroviarie
Na jaře 2025 byly v CZ LOKO Česká Třebová výrobně dokončovány další dvě rekonstruované lokomotivy řady 741.7 s určením pro italský trh. Zatímco v předchozích letech se tyto lokomotivy uplatňovaly zejména na posunu v intermodálních terminálech, v posledních době míří především k zákazníkům z oboru železničního stavitelství. Tak je to i v případě zmiňovaných lokomotiv - jejich majitelem se stává na základě loňské objednávky železniční stavební firma GCF - Generale Costruzioni Ferroviarie (GCF). Ta prozatím obdrží dva stroje s označením 741.774 a 741.775, objednáno má ale více lokomotiv tohoto typu. Do začátku května 2025 by tak měly být přepraveny z České Třebové do Itálie celkem 4 lokomotivy řady 741.7 - dvě pro GCF a dvě pro Salcef Group (viz Lokomotivy 741.7 pro italský holding Salcef Group - ty byly nakonec vyexpedovány z České Třebové 14. 4. 2025).
GCF - Generale Costruzioni Ferroviarie se sídlem v Římě byla založena v roce 1950 jako společnost zaměřená na železniční infrastrukturu. V současnosti má 6 poboček v Itálii a 8 v zahraničí, kde se podílí i na výstavbě vysokorychlostních tratí. Specializuje se na stavby železničního spodku a svršku, zabezpečovacího zařízení, trakčního vedení a elektrických rozvodů. Vlastní velké množství speciálních vozidel a okolo 50 lokomotiv především německé a italské provenience různé věkové struktury. Nově dodané stroje nahradí na pracovních vlacích nejstarší z těchto vozidel.
Na snímku z 24. 3. 2025 je zachycena 741.774 během zkušební jízdy při odjezdu z Lichkova zpět do Ústí nad Orlicí. 741.775 má plánovánu zkušební jízdu v druhé polovině dubna 2025.
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
Nehoda u Hustopečí nad Bečvou si vyžádala dlouhodobé odklony
28. února 2025 došlo v železniční stanici Hustopeče nad Bečvou k vykolejení nákladního vlaku, jejímž důsledkem bylo vznícení a únik toxického benzenu. V místě tak došlo k ekologické havárii takového rozsahu, že jízdy vlaků přes tuto stanici v úseku Hranice na Moravě – Valašské Meziříčí se staly na dlouhou dobu nemožné.
V důsledku této události došlo k přerušení některých zásobovacích tras především pro podnik DEZA Valašské Meziříčí (přípojová stanice Lhotka nad Bečvou) a sklad paliv Čepro Loukov (přípojová stanice Osíčko). Okolní železniční tratě oživil intenzivní provoz nákladních vlaků, který byl do té doby spíše sporadický, a to i přes spuštění výhradního provozu ETCS (viz Výhradní provoz pod ETCS oživil provoz na vedlejších tratích). Jedná se o tratě směřující do Valašského Meziříčí z Ostravy (323) a z Hulína (303), na které začalo mířit větší množství nákladních vlaků. Na trati 303 je přitom nákladní doprava soustředěna do nočních hodin kvůli kapacitním problémům s osobními vlaky, na trati 323 se provádí jak denní, tak i noční obsluha železniční stanice Valašské Meziříčí bez větších problémů.
Na odklonové vozbě se podílí hned několik dopravců. ČD Cargo zajišťuje z Ostravy obsluhu Valašského Meziříčí, kam je podle aktuální zátěže zaváděn jeden až dva páry odklonových vlaků na nočních směnách a v případě potřeby jeden na denní směně. Tyto vlaky připravují zejména jednotlivé vozové zásilky a skupiny vozů pro celou oblast obsluhovanou z Valašského Meziříčí, případně jsou využity k přepravám prázdných souprav. Těžké ucelené vlaky z Valašského Meziříčí bývají směřovány v elektrické trakci přes Horní Lideč a Slovensko. Zde se jedná například o ucelené vlaky šrotu z Valašského Meziříčí do Itálie, benzen a toluen ze Lhotky nad Bečvou do Ostravy, nebo granulovanou smolu do Szczecina. Tranzitní vlaky, jezdící přes Valašské Meziříčí dále na Slovensko, jsou pak odkláněny přes Ostravu a Čadcu, jde například o uhlí pro teplárnu v Žilině či automobily z Žiliny. Dopravci IDS Cargo, Orlen Unipetrol Doprava a Trans Rapid využívají zatím zejména odklonovou trasu přes Holešov, kudy zajišťují vozbu ucelených vlaků do Lhotky nad Bečvou. Stejnou trasou se pak naváží pohonné hmoty do Osíčka v režii různých dopravců.
Odklonová vozba v podání společnosti ČD Cargo je zachycena na přiložených snímcích. Na horní fotografii z 21. března 2025 je zachycen vlak Pn 62020 Ostrava báňské nádraží VOK – Valašské Meziříčí v čele s dvojicí lokomotiv 742.137 a 742.084 projíždějící nad obcí Krhová a pomalu klesající směrem do cílové stanice vlaku. Na dolním snímku je vlak Pn 54668 stejné relace vedený stroji 742.773 a 753.776 zachycený 4. dubna 2025 před vrcholovou stanicí Kunčice pod Ondřejníkem.
Text a foto Filip Červenka, spolupráce Vojtěch Gášek
Lokomotivy Class 99 se podrobují zkouškám v Česku
Dvouzdrojové lokomotivy rodiny EuroDual produkuje španělský výrobce Stadler Rail Valencia (do roku 2015 Vossloh España) v menších sériích od roku 2012. Dosud největší zakázku se povedlo získat v roce 2022, kdy si 30 lokomotiv uzpůsobených pro britský trh objednal pool Beacon Rail. Stroje jsou určeny pro dopravce GB Railfreight, u kterého by měly nahradit starší čistě dieselové lokomotivy řady 66 (Class 66).
Šestinápravové lokomotivy pro GB Railfreight jsou označeny jako britská řada 99 (Class 99), mají uspřádání náprav Co′Co′, hmotnost 113 tun, maximální rychlost 120 km/h a jejich obrys je upraven pro britský průjezdný průřez, který je menší než kontinentální. V elektrické trakci (25 kV 50 Hz) disponují výkonem 6170 kW, v motorové pak 1790 kW. Zdrojem energie v nezávislé trakci je šestnáctiválcový vznětový motor Cummins QSK50. Výkon v motorové trakci tak je nižší než u strojů Class 66 (2400 kW), podle údajů výrobce však má Class 99 vyšší trvalou tažnou sílu. Lokomotivy by však měly jezdit především na elektrický pohon, neboť se předpokládá jejich nasazení zejména na intermodálních vlacích na elektrizovaných hlavních tratích East Coast Main Line a West Coast Main Line.
Lokomotiva byla představena veřejnosti na veletrhu InnoTrans v září 2024, jednalo se o stroj 99002 (90 70 0099 002-3 GB-GBRF). Zkoušky lokomotiv pak byly zahájeny ve zkušebním centru VUZ Velim v roce 2025. Tam jako první dorazil 10. února stroj 99001 (90 70 0099 001-5 GB-GBRF), 21. března pak byla do Velimi dopravena druhá lokomotiva 99002. Lokomotivy přitom byly z výrobního závodu ve Valencii expedovány na silničních podvalnících do nedalekého přístavu, poté následovala lodní přeprava do Antverp (lokomotiva na InnoTrans) nebo Brém (pro Velim), z těchto přístavů už byly lokomotivy taženy s vypnutou brzdou a nezbytnými brzdicími vozy po železnici do svého cíle. Ještě v tomto roce je naplánována i první dodávka do Velké Británie, kde bude probíhat další fáze testů.
Lokomotivy 99001 (v popředí) a 99002 oddělené sedmi nákladními vozy jsou zachyceny 25. března 2025 během zkušebních jízd na malém okuhu Zkušebního centra VUZ Velim.
Text Petr Štefek, foto Michal Ročňák
Netradiční výkony řady 844 kvůli výhradnímu provozu ETCS
V souvislosti se spuštěním výhradního provozu evropského zabezpečovače ETCS na některých tratích Správy železnic od ledna 2025 dochází nejen k neobvyklému trasování některých vlaků (viz Výhradní provoz pod ETCS oživil provoz na vedlejších tratích), ale také k nasazování hnacích vozidel na netradiční výkony. Je to způsobeno hlavně nedostatkem vhodných vozidel vybavených palubní jednotkou ETCS v dané lokalitě.
Například uzlová stanice Česká Třebová je od ledna 2025 ze všech stran napojená na tratě s výhradním provozem ETCS a tak i na osobní vlaky do Lanškrouna, Moravské Třebové, Zábřehu na Moravě nebo Letovic musí být nasazovány motorové vozy vybavené palubní jednotkou ETCS. Počáteční nedostatek vybavených motorových vozů řady 841.2 přiměl dopravce ČD, aby do České Třebové dočasně předisponoval motorové jednotky 844.030 a 844.031 z Havlíčkova Brodu, které jsou již palubní jednotkou ETCS vybaveny, ale nebyly od ledna nasazeny na traťové úseky s výhradním provozem.
Výše popsanou situaci dokumentuje snímek ze 17. března 2025, na kterém je zachycen osobní vlak Česká Třebová - Lanškroun vedený motorovou jednotkou 844.031 při odjezdu z České Třebové.
Text a foto Jiří Konečný
Vectrony Green Mobility Partners u českých dopravců
Na přelomu března a dubna 2025 byly z Rakouska do Česka převezeny první dva nově vyrobené Vectrony s rakouskou registrací, určené k pronájmu českým dopravcům. Jedná se o stroje, které vlastní a následně dále pronajímá nová rakouská půjčovna lokomotiv Green Mobility Partners (GMP) se sídlem ve Vídni (včetně full service služeb). Svoji cestu ukončily v Praze-Vršovicích, kde se následně v depu ČD v servisním středisku Siemens podrobily drobným servisním zákrokům před zahájením pravidelného provozu a obdržely polepy podle specifikace provozovatelů a majitele. Vectrony poolu GMP číselně navazují na stroje dodávané ÖBB, které si jich objednaly 200 kusů. Do Česka tak byly přivezeny Vectrony 1293.201 a 1293.202, vyrobené na konci března 2025.
Dne 4. 4. 2025 ve 12 hodin proběhla v Praze-Vršovicích prezentace GMP a obou lokomotiv, včetně jejich přejímky. Stroj 1293.201 je určen pro českou půjčovnu lokomotiv CT Train a od ní si ji dnem prezentace dále pronajímá ČD Cargo, které ji plánuje nadále využívat u své rakouské pobočky. 1293.202 pak přechází do pronájmu IDS Cargo. Ihned po ukončení předání vyrazil tento Vectron strojně pro první vlak do Přerova. Do budoucna se v Česku počítá s pronájmem dalších strojů GMP českým dopravcům.
Na fotografii z 4. 4. 2025 je zachycena v Praze-Vršovicích prezentace strojů 1293.201 a 1293.202, již po obdržení polepů reprezentujících příslušnost k novým provozovatelům.
Text Daniel Brabenec, foto Dušan Vacek
Změny u městských linek PID od 1. dubna 2025
Letošní 1. duben přinesl významné změny jak v rozsahu železniční dopravy Pražské integrované dopravy (PID), tak i v nasazení vozidel. Na městské lince S49 spojující Prahu-Hostivař s Roztoky u Prahy došlo od 1. dubna 2025 k výměně hnacích vozidel. Když společnost RegioJet tuto linku od prosincové změny GVD převzala od Arriva vlaky, neměla k dispozici elektrické jednotky Pesa Elf.eu řady 655. Proto až do 31. března 2025 na této lince provozovala i nadále motorové jednotky řady 845/945, které si pronajala od společnosti Arriva vlaky a cestující kromě změny uniforem personálu žádnou další změnu nepozorovali. Nová městská linka S61 spojující Prahu s Úvaly, kterou měla společnost RegioJet od změny GVD začít provozovat, vůbec nevyjela.
Posun v nasazení nových jednotek Pesa řady 655 nastal až 13. března 2025, kdy Drážní úřad povolil zkušební provoz těchto jednotek. Nejprve však bylo nutné absolvovat zkušební provoz bez cestujících, který byl realizován v okolí Prahy a také 24. března 2025 proběhly RSC testy (součást testů ETCS) na referenčních tratích mezi Olomoucí a Uničovem a mezi Olomoucí a Štěpánovem. 1. duben se tak po několika odkladech stal prvním dnem nasazení jednotek řady 655 RegioJet do provozu s cestujícími, tak i prvním dnem provozu na nové lince S61 PID.
Snímek z 1. dubna 2025 dokumentuje nasazení jednotky 655.002 RegioJet na lince S61 (Úvaly - Praha hl. n.) v okamžiku, kdy minula vjezdové návěstidlo do železniční stanice Praha-Libeň.
Text a foto Jiří Konečný
První lokomotiva řady 744.1 pro společnost Čepro
Společnost Čepro i nadále pokračuje v omlazování svého lokomotivního parku. Důkazem toho jsou dvě loňské objednávky na výrobu nových lokomotiv řady 744.1 výrobce CZ LOKO pro sklady Loukov a Šlapanov. Kupní smlouva na první z nich do loukovského skladu byla uzavřena 21. 5. 2024, smluvní cena byla stanovena na 69 200 000,- Kč bez DPH, s termínem dodání do 31. 12. 2024. V Loukově nahradí zánovní 723.717, která sem dorazila v srpnu 2020 přímo z výrobního závodu CZ LOKO v České Třebové. Důvodem pořízení silnější lokomotivy je optimalizace práce s vozy na vlečce, ústící do železniční stanice Osíčko. 723.717 pak bude přesunuta do jiného skladu Čepro. Výhledově má Čepro v plánu nahradit novými nebo modernizovanými lokomotivami starší stroje z produkce ČKD.
Kompletace lokomotivy 744.185 se uskutečnila v jihlavském závodě CZ LOKO. Zároveň na ní bylo aplikováno nové korporátní barevné schema Čepro v kombinaci modré a šedé barvy s žlutým pruhem na čele kapot a pluhu. Jako první v těchto barvách vyjela lokomotiva 709.536, kterou opravovalo CZ LOKO pro Čepro v dílnách PARI CZ Servis v Kutné Hoře (viz Nové barevné řešení také u lokomotiv Čepro). 744.185 svým technickým řešením odpovídá předchozím vyrobeným lokomotivám pro české dopravce. Z důvodu působení na vlečce nebude vybavena OBU ETCS, byla provedena pouze příprava na případnou dodatečnou montáž.
Na snímku z 28. 3. 2025 posunuje 744.185 na vlečce CZ LOKO v Jihlavě po návratu ze zkušební jízdy. Následně ji ještě čeká TBZ a po vystavení potřebných dokladů bude připravena na předání majiteli.
Text a foto Daniel Brabenec
Lokomotivy 741.7 pro italský holding Salcef Group
Společnosti CZ LOKO se daří i nadále rozšiřovat pole působnosti s lokomotivami řady 741.7 u italských drážních stavebních firem. V průběhu března 2025 jsou dokončovány dva stroje pro nového zákazníka - společnost Salcef Group. Obě lokomotivy kompletuje závod v České Třebové a nesou označení 741.770 a 741.771. Navazují na dodávkou z listopadu 2024, kdy byly vyexportovány dva stroje stejné řady pro jinou italskou stavební společnost (viz Dva stroje řady 741.7 pro italskou společnost Scala Virgilio & Figli). Pořadová čísla CZ LOKO přiděluje lokomotivám podle uzavřených obchodních případů, proto na sebe někdy nenavazují. Na příští rok si Salcef Group objednala ještě další lokomotivy stejného typu.
Salcef Group je holdingovou společností a provádí řídicí a koordinační činnosti pro různé dceřiné společnosti a pobočky jak v Itálii, tak v zahraničí. Sdružuje stavební, údržbové a výrobní kapacity v sektoru železničních a pozemních staveb a následné údržby drah včetně MHD a metra. V rámci Itálie působí v železničním stavebnictví zejména dvě dceřiné společnosti - Salcef a Euro Ferroviaria, realizující zakázky v oblasti železničního svršku, umělých staveb, elektrické trakce, elektrických rozvodů a zabezpečovacích zařízení. Obě disponují vozidlovým parkem a stavebními mechanismy pro realizaci těchto činností. U nich se předpokládá využití objednaných lokomotiv řady 741.7.
Na fotografii z 24. 3. 2025 je zachycena lokomotiva 741.770 v žst. Lichkov, kam dojela v rámci zkušební jízdy z Ústí nad Orlicí. Z České Třebové do Ústí nad Orlicí zajistila přepravu 742.793 vybavená ETCS. 741.771 pak absolvovala zkušební jízdu 27. 3. 2024.
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
Nové barevné řešení také u lokomotiv Čepro
Během posledních let změnilo několik větších českých dopravců barevný vzhled svých železničních vozidel v rámci nové korporátního identity. V roce 2020 se to dotklo lokomotiv PKP Cargo International (viz Nové barevné řešení lokomotiv PKP Cargo International), o dva roky později následoval Orlen Unipetrol (viz Nový korporátní nátěr Orlen Unipetrol Doprava také na dieselových lokomotivách), v roce 2023 změnil svůj vizuální styl i dopravce Sokolovská uhelná (viz Nový korporátní nátěr lokomotiv společnosti Sokolovská uhelná). V druhé polovině roku 2024 se rozhodla obměnit barevné řešení svých lokomotiv také společnost Čepro. Ta do minulého roku opatřovala své lokomotivy modro-zelenou kombinací barev. Nově je kabina lokomotiv modrá, představky světle šedé, na čele doplněné žlutým výstražným pruhem. Rám a pojezd zůstávají tmavě šedé.
Jako první byla novým nátěrem s touto kombinací barev opatřena lokomotiva 709.536, provozovaná ve skladu Čepro v Třemošné u Plzně. Ta se v rámci servisní smlouvy mezi Čeprem a společností CZ LOKO podrobila hlavní opravě v Kutné Hoře ve firmě PARI CZ Servis, ve které má CZ LOKO majetkový podíl a jsou zde mimo jiné vykonávány opravy vozidel, které nestíhá závod CZ LOKO v České Třebové. Oprava 709.536 probíhala od září 2024 do března 2025. V Třemošné po dobu opravy zaskakovala 709.528, kterou tam nechalo přepravit Čepro ze skladu Loukov. Druhá lokomotiva v pořadí s novým vizuálním stylem bude 744.185, která je v současné době dokončována v Jihlavě pro sklad Čepro v Loukově. Další lokomotiva řady 744.1 je Čeprem objednána na podzim 2025 do skladu ve Šlapanově.
V sobotu 22. 3. 2025 vyrazila 709.536 po ukončené opravě strojně z Kutné Hory do Třemošné u Plzně ke svému majiteli. Na snímku je zachycena při posunu v Třemošné, odkud už ji čeká pouze přesun na vlečku Čepra.
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
Druhá lokomotiva řady 774.71 pro Bulk Transshipment Slovakia
Během března 2025 byla dokončována v provozovně CZ LOKO v České Třebové i druhá lokomotiva pro slovenskou společnost Bulk Transshipment Slovakia (BTS) - 774.724. BTS si u výrobce CZ LOKO objednala dvě rekonstruované lokomotivy řady 774.71, přičemž první byla dopravena na Slovensko v druhé polovině ledna 2025 (viz Lokomotivy řady 774.71 pro společnost Bulk Transshipment Slovakia). V Čierne nad Tisou pak byla 774.723 převázána na širokorozchodné podvozky a opatřena automatickým spřáhlem namísto klasické šroubovky. 774.724 je na přání zákazníka opatřena nátěrem v inverzních barvách - modrými kapotami a kabinou a oranžovým rámem. Také pruh kolem celé lokomotivy v úrovni středu kapot je oranžový s bílým orámováním.
Obě lokomotivy vykonaly v Česku jízdní zkoušky na náhradních podvozcích na rozchodu 1435 mm. Protože se jedná o lokomotivy pro široký rozchod 1520 mm, podstupují stejnou proceduru jízd a následně TBZ i na tomto rozchodu, to ale již na Slovensku. Zároveň dojde k přeznačení lokomotiv - podle schváleného systému značení mají lokomotivy na širokém rozchodu na 4. pozici řadového značení číslici 8. Proto bude 774.723 přeznačena na 774.823 a 774.724 na 724.824. 774.724 vyrazila s tímto novým číslem 774.824 na čelníku na zkušební jízdu již v Česku, na boku kabiny je ale označena řadou a číslem výrobce, tj. 774.724. Po vykonání potřebných zkoušek je předpoklad přesunu stroje 774.724 na Slovensko na pomezí března a dubna 2025, po převázání a oživení v Čierne nad Tisou by pak obě lokomotivy měly jezdit spolu ve dvojčlenném řízení.
Na fotografii z 19. 3. 2025 je zachycena 774.724 spolu s 742.793 během posunu v České Třebové před odjezdem na zkušební jízdu do Chocně, kam musela být 774.724 přepravena z důvodu absence OBU ETCS. Z Chocně pak pokračovaly obě lokomotivy do Týniště nad Orlicí.
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
 
 
 
 
17. 4. 2025 © SPŽ 0 Verze 1.3