SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Lokomotivy řady 723.7 pro Železiarne Podbrezová
Dalším novým zákazníkem, který si u společnosti CZ LOKO objednal v loňském roce rekonstrukci svých lokomotiv řady 740, se stal slovenský podnik Železiarne Podbrezová. Ten svůj lokomotivní park obohatí v roce 2023 o tři stroje řady 723.7, které budou sloužit po boku stejného počtu vozidel řady 729 na vnitropodnikové vlečce železáren a plně nahradí všechny do té doby zde provozované lokomotivy řady 740. V historii CZ LOKO se jedná o druhého provozovatele vozidel typu Effishunter 600 na Slovensku, prvním se po odkupu ještě zánovního stroje s označením 723.704 stala v roce 2019 společnost Mondi SCP Ružomberok.
Všechny tři lokomotivy vyrábí jihlavský závod CZ LOKO, přičemž první dvě jsou dokončovány na konci února 2023, s plánovaným předáním železárnám do poloviny března 2023. Třetí bude vyrobena později po dodání zbývající lokomotivy na modernizaci. Ta bude ale uvolněna až po dodání prvních dvou rekonstruovaných strojů, aby byl zajištěn dostatečný počet lokomotiv pro obsluhu vlečky. Lokomotivy pro železárny nesou označení 723.726 - 728 a výrobně navazují na dva v prosinci 2022 předané stroje pro tuzemské zákazníky (viz Lokomotiva 723.718 pro Třinecké železárny a Změny v lokomotivním parku společnosti Čepro). Zatím neobsazený číselný interval 723.720 - 725 je rezervován pro jiné odběratele, především turecké železárny Erdemir. Lokomotivy pro Podbrezovou jsou osazeny spalovacím motorem Caterpillar C18 o výkonu 522 kW, splňujícím přísné emisní předpisy EU. Vybaveny jsou také vícečlenným řízením.
Na snímku z 28. 2. 2023 je zachycena první vyrobená lokomotiva pro podbrezovské železárny 723.726 (prozatimně SK-ZELPO 98 54 4 723 726-6) při zkušební jízdě z Jihlavy do Havlíčkova Brodu krátce po průjezdu zastávkou Mírovka.
Text a foto Daniel Brabenec
Poslední ze slovenských lokomotiv řady 797.4 má nového majitele
Počátkem 90. let minulého století začala být mimo jiné řešena také otázka další budoucnosti malých dvounápravových lokomotiv určených pro posun v depech a na vlečkách. Nové lokomotivy byly v té době jak pro ČSD, tak i pro mnoho podniků finančně nedostupné a na stroje řad 700 - 703 přestávaly být k dostání náhradní díly. Jako jedna z možných variant byla zvolena celková modernizace těchto strojů se zachováním rámu a dvojkolí, s novostavbou kabiny a kapot, dosazením nového spalovacího motoru a změny přenosu výkonu na elektrický. Podle projektu společnosti Patent Hradec Králové a v gesci ČSD měly tyto rekonstrukce provádět LD/DKV Jihlava (později JLS Jihlava) a RD Vrútky. Zatímco v Česku vzniklo tímto způsobem několik desítek modernizovaných lokomotiv, na Slovensku se pak jednalo o 17 akumulátorových strojů řady 199 pro potřeby ŽSR/ZSSK a pouhá tři vozidla řady 797.4 pro slovenský průmysl.
V letech 1993-1997 byly rekonstruovány v RD Vrútky tři lokomotivy řad 700 - 702 na řadu 797.4 (v té době ještě označené jako T 212.2501 - 503) pro slovenské vlečkaře. Lokomotivy byly nově osazeny spalovacím motorem Liaz M1.2 A M637 ve spojení s trakčním alternátorem, který po usměrnění napájí DC proudem jeden trační motor TE 015. Ten pomocí kardanů, trační převodovky a nápravových převodovek pohání obě nápravy. Celková hmotnost vozidla je 24 t, maximální rychlost 40 km/h.
První vyrobená 797.401 byla určena pro cementrárnu Zeocem Bystré, 797.402 byla provozována na vlečce OFZ Istebné a 797.403 v areálu papírny Tento Žilina (později METSÄ TISSUE Žilina). Všechny tři nakonec skončily u nových vlastníků. Jako první našla v roce 2018 nového majitele 797.402. Tím se stal český METRANS DYKO Rail Repair Shop Kolín, kam byla lokomotiva v druhé polovině června 2018 na kamionu převezena. 797.403 má také českého vlastníka - stal se jím v roce 2020 dopravce Železnice Peštál, ke kterému byla přepravena po kolejích v závěru února 2020 ze Žiliny spolu s 703.660, také původem z METSÄ TISSUE. Posledním strojem s novým majitelem je 797.401, kterou zakoupila počátkem roku 2023 bratislavská společnost Rail Support. Z podniku Zeocem Bystré do Bratislavy byla převezena na kamionu mezi 17. a 18. únorem 2023.
Fotografie z 18. 2. 2023 představuje na jedné z vleček zaústěných do železniční stanice Bratislava-Rača krátce po složení z kamionu 797.401 spolu s druhou lokomotivou společnosti Rail Support - „rosničkou“ 710.785.
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
První maďarský EffiShunter 1000 pro společnost BorsodChem
Další zemí, ve které se podařilo společnosti CZ LOKO získat zákazníka pro novou lokomotivu typu EffiShunter 1000, se stává Maďarsko. Jeden stroj řady 744.1 si objednala v roce 2022 chemička BorsodChem pro posun na vlečce v areálu závodu ve městě Kazincbarcika na severovýchodě země (přípojnou stanicí vlečky je Sajószentpéter). BorsodChem je součástí čínské průmyslové skupiny Wanhua Industrial Group a jeho hlavní činností je výroba chemických produktů, především polyuretanu a PVC. V roce 2000 se BorsodChem stal také majitelem Moravských chemických závodů v Ostravě, které byly poté přejmenovány na BorsodChem MCHZ. Maďarský závod s českým spojuje několikrát týdně přímý nákladní vlak BorsodChem Express (viz AWT a ZSSK Cargo posilují spolupráci).
Kompletace lokomotivy s označením 744.151 probíhala od podzimu 2022 v jihlavském závodě CZ LOKO. Číselně tak navazuje na v březnu 2022 dokončený stroj pro českou firmu Subterra (viz „Kanárek“ 744.150 pro stavební společnost Subterra), ale výrobně na 744.149, která byla expedována ke svému italskému majiteli o půl roku později (viz Transporto Ferroviario Toscano kupuje první lokomotivu EffiShunter 1000). V únoru 2023 je pak 744.151 výrobně dokončována a zahajuje i jízdní zkoušky. Lokomotiva bude sloužit výhradně ve vlečkovém provozu, proto není vybavena vlakovým zabezpečovačem ani mobilní částí ETCS. Ostatními technickými parametry odpovídá dosud vyrobeným lokomotivám EffiShunter 1000.
Na fotografii z 16. 2. 2023 čeká lokomotiva 744.151 v železniční stanici Havlíčkův Brod na povolení k odjezdu na zpáteční cestu do Jihlavy v rámci své první zkušební jízdy.
Text a foto Daniel Brabenec
Dopravce RailAdventure si pořídil lokomotivu typu ER20
Německý dopravce RailAdventure (RADVE), který se zabývá především přepravami kolejových vozidel na vlastních kolech, doposud disponoval pouze jednou motorovou lokomotivou pro traťovou službu – strojem typu DE18 (Vossloh 5502257/2017), který je registrován s francouzským číslem 92 87 4185 011‑1 F‑RADVE (ex Eiffage Rail). Další menší motorové lokomotivy pak měl pro posun, případně pro lehkou traťovou službu na krátké vzdálenosti. Pro posílení provozu na neelektrizovaných tratích si tak společnost pořídila relativně moderní motorovou lokomotivu typu Siemens ER20.
Jedná se o stroj 2016 902, který pod výrobním číslem 21145 dodal Siemens v roce 2004 rakouskému dopravci Steiermärkische Landesbahnen (StLB). V roce 2018 došlo ke změně struktury celé skupiny Steiermarkbahn a v rámci koncernu lokomotiva přešla k dopravci Steiermarkbahn Transport und Logistik. Lokomotiva tak celou dobu má stejné EVN 93 81 2016 902‑5, pouze označení VKM se v roce 2018 změnilo z STLB na STBAT. V závěru roku 2022 pak došlo k prodeji německému dopravci RailAdventure a VKM se tedy změnilo na RADVE.
U nového majitele také došlo podruhé ke změně nátěru. Původně měla lokomotiva klasický červený nátěr jako lokomotivy stejného typu u ÖBB, ten byl pouze doplněn logy StLB. V roce 2015 dostala nový vzhled se zelenou a bílou barvou skupiny Steiermarkbahn, načež získala v roce 2023 barevný design dopravce RailAdventure.
Nejstarší variantu vzhledu lokomotivy 2016 902 dokumentuje horní fotografie pořízená 5. září 2013 u stanice Gleisdorf, která se nachází poblíž trojmezí mezi Rakouskem, Maďarskem a Slovinskem.
Na snímku pořízeném 14. února 2023 se lokomotiva 2016 902 představuje již v nátěru RailAdventure u zastávky München-Aubing (trať München – Buchloe) se zvláštním valentýnským vlakem č. 326 relace München Hbf – Lindau-Insel. Strojvedoucím vlaku byl v okamžiku pořízení snímku přímo šéf RailAdventure pan Alex Dworaczek.
Za zmínku rozhodně stojí panoramatický vůz „Luxon“, který je řazen za lokomotivou. Vůz, který je nyní označen jako SRmz č. 61 85 89‑90 003‑3 CH‑RADVE, byl vyroben vagonkou Wegmann v roce 1962 pro expresní vlaky Trans-Europ-Express „Rheingold“ a tehdy nesl označení AD4üm-62 (v roce 1966 upravené na ADümh101 a od roku 1976 na ADmh101). Těchto vozů bylo vyrobeno pouze pět kusů a v pravidelném provozu byly jen do roku 1973. V případě RADVE byl vůz primárně určen pro provoz s elektrickou lokomotivou 103 222 (viz Lokomotiva 103 222 jezdí v barvách RailAdventure), která je s rokem výroby 1973 jen o pár let mladší.
Text Maximilian Schneider, horní foto Kajetan Steiner, dolní foto Jens Bolduan
První lokomotiva řady 741.7 pro italského dopravce Lotras
Lokomotivy řady 741.7 získávají v Itálii stále více na oblibě, o čemž svědčí nejen přiobjednávání dalších strojů u stávajících provozovatelů, ale také objednávky od dopravců nových, kteří je využívají buďto pro posun v inermodálních terminálech, nebo pro potřeby údržby a oprav drážní infrastruktury (viz Lokomotivy řady 741.7 pro italskou společnost CLF). Výhodou těchto lokomotiv je především o něco nižší cena rekonstrukce stávajícího stroje řady 740/742 proti nákupu nové lokomotivy a absence zabezpečovače ETCS, který není v obvodu kolejišť terminálů vyžadován. Dalším novým zákazníkem, který si objednal v loňském roce zatím jednu lokomotivu tohoto typu, se stala společnost Lotras. Určena je pro obsluhu terminálu Incoronata u města Foggia. Kompletace stroje s označením 741.758 se uskutečnila v provozovně CZ LOKO v České Třebové, počátkem února 2023, pak byly zahájeny i jízdní zkoušky lokomotivy.
Společnost Lotras se sídlem v průmyslové zóně Incoronata na předměstí Foggie provozuje v tomto místě intermodální terminál umožňující vzájemnou překládku mezi železniční a silniční dopravou. Kromě linek kombinované dopravy zajišťuje Lotras i přepravy v klasických železničních vozech, zejména kotlových. Logisticky propojuje jak italská překladiště od severní hranice po Sicílii, tak i zahraniční destinace ve Francii, Německu a Rakousku. Firemní barvou Lotras je růžová, proto je i 741.758 opatřena nátěrem v tomto odstínu (stejnou barvu si zvolila i společnost Oceanogate, která jednu lokomotivu této řady také provozuje - viz Lokomotiva 741.748 pro společnost Oceanogate Italia), ekologičnost drážní dopravy pak symbolizuje zelená doplňková barva na kabině a kapotách.
Snímek z 6. 2. 2023 zachycuje lokomotivu 741.758 při návratu ze zkušební jízdy do Skalice nad Svitavou při posunu v obvodu železniční stanice Česká Třebová.
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
Přepravy benzenu Sławięcice – Ostrava skončily
Ruská agrese na Ukrajině se projevuje mj. nedostatkem surovin, které byly vyváženy z Ukrajiny na západ. Jednou ze společností, které postihl nedostatek surovin, je i Petrochemia Blachovnia patřící do české skupiny Agrofert. Pro akutní nedostatek vstupního materiálu musela společnost zastavit provoz destilační instalace, která vedle dalších produktů vyráběla především benzen. Ten byl v ucelených vlacích zpravidla dvakrát týdně převážen od roku 2006 z přípojové stanice Sławięcice do Ostravy pravého nádraží, odkud byly cisterny přistavovány na vlečku BorsodChem MCHZ (do roku 2017 sestra Petrochemie). V Ostravě se benzen používal jako surovina pro výrobu anilinu.
Uvedená přeprava byla velmi stabilní, od prvního vlaku dne 22. dubna 2006 (viz Přeprava benzenu přes česko-polskou hranici) až do letošního ledna nedošlo ke změně dopravce, na polské straně se pouze několikrát změnil jeho název (z PCC Spedkol přes DB Schenker Rail Spedkol na DB Cargo Spedkol) a na české straně byla nákladní doprava z Českých drah vyčleněna do ČD Cargo. Od počátku také na polském úseku jezdily lokomotivy řady TEM2, které střídaly různé lokomotivy ČD/ČDC původně v Chałupkách, později v Bohumíně-Vrbici. Kvůli výše uvedenému zastavení produkce a tím i exportu benzenu však poslední vlak v této relaci jel 17. ledna 2023.
Nebude to však znamenat konec zajíždění „tamar“ do Bohumína-Vrbice, ale naopak je v Česku budeme potkávat ještě častěji. Od února 2023 je totiž pokles výkonů DB Cargo Spedkol kompenzován převzetím vozby vlaků Moravia, které původně od roku 2013, tedy rovných 10 let vozila mateřská společnosti DB Cargo Polska (viz Liniový vlak Moravia zahájil provoz). V posledních letech vlaky Moravia jezdily třikrát týdně v nočních hodinách a byly vedeny ex nizozemskými lokomotivami DE6400. V režii Spedkolu však budou jezdit v denní době, zpravidla v úterý, čtvrtek a sobotu. Vozby vůbec první Moravie v rukách DB Cargo Spedkol se 2. února 2023 zhostila lokomotiva TEM2-013. Ta by se měla střídat se strojem TEM2-305, v případě zvýšeného doběhu zátěže by mohly jet i obě lokomotivy.
Na snímku z 9. dubna 2020 se vlak s benzenem v relaci Sławięcice – Ostrava pravé nádraží blíží do stanice Bohumín-Vrbice. V čele vlaku je lokomotiva TEM2-013, tedy jedna ze dvou kmenových lokomotiv pro tyto přepravy.
Text a foto Petr Štefek
Provoz RegioJetu na vídeňské letiště Schwechat
V loňském roce začal soukromý dopravce RegioJet s některými vlaky, které byly původně trasovány pouze do Vídně na hlavní nádraží (Wien Hbf), zajíždět až na vídeňské letiště Schwechat (Flughafen Wien). Jednalo se o vlaky 1033 a 1037 ve směru na letiště a vlak 1034 ve zpátečním směru. Provoz byl zahájen 16. června 2022 s tím, že RegioJet je vozil na vlastní podnikatelské riziko.
Od změny GVD, která nastala 11. prosince 2022, jezdí směrem na letiště už tři spoje RegioJetu: 1029, 1033 a 1037. Zpět jsou výchozí z letiště vlaky: 1030, 1034 a 1028. Provoz vlaků je v tomto GVD dotován městem Brnem, které tak získalo přímé vlaky na letiště ve Vídni. Vlaky RegioJetu jsou ve Vídni vedeny úvratí přes hlavní nádraží, k čemuž je využíván stroj řady 1142 dopravce Steiermarkbahn (StB), který je současně dopravcem vlaků RegioJetu na území Rakouska. Mezi železničními stanicemi Břeclav a Wien Hbf je tak v čele vlaku stroj RegioJetu řady 386 (Traxx MS2), nebo některý z pronajatých Vectronů řady 193 od společnosti ELL. V úseku Wien Hbf – Flughafen Wien jsou vlaky vedeny lokomotivou řady 1142 StB a lokomotiva RegioJetu zůstává v závěsu vlaku. Od nového GVD se zvažovala trasa bez úvratě přes čtvrť a zastávku Oberlaa, ale zatím tyto vlaky jezdí ve Vídni úvratí. Jen pro úplnost dodejme, že lokomotivy řady 388 (Traxx MS3) zatím nemají v Rakousku povolen provoz a RegioJet je na vlaky do Vídně nemůže nasadit.
Na snímku z 28. prosince 2022 je zachycen stroj 1142.578 v čele vlaku RJ 1034 Flughafen Wien – Praha hl. n. po příjezdu do stanice Wien Hbf.
Text a foto Jiří Konečný
Modernizované lokomotivy řady 742.65 pro ZSSK Cargo
Slovenský nákladní dopravce Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSKC) uzavřel 9. 6. 2022 s českou společností CZ LOKO smlouvu na modernizaci 20 kusů lokomotiv řady 742 s případnou opcí na dalších 20 vozidel, přičemž opci lze uplatnit nejpozději do 31. 3. 2024. Celková cena za rekonstrukci 20 lokomotiv na typ EffiShunter 1000M je 40 348 000 eur, cena za jednu lokomotivu bez ETCS je 1 975 000 eur, lokomotiva s ETCS pak přijde na 2 187 000 eur (všechny ceny jsou bez DPH). Smluvně je objednáno 16 lokomotiv bez ETCS a 4 s ETCS, napevno je montáž ETCS požadována do 7. a 8. vyrobené lokomotivy (742.657 a 658, dále budou mobilní částí ETCS osazeny dva poslední vyrobené stroje). První dvě lokomotivy budou zrekonstruovány v Česku, zbývajících 18 zrealizuje chorvatský TŽV Gredelj Záhřeb (podnik ze skupiny Budamar) z celků dodaných výrobcem. Lokomotivy ponesou označení 742.651 - 742.670, které navazuje na původní nerekonstruované stroje řady 742.6 provozované ve slovenském železničním stavitelství nebo armádě (a končící 742.646 v majetku ŽSR).
Stejně jako v případě již vyrobených lokomotiv řady 742.71, kterým 742.65 svým provedením odpovídají, jsou vybrané lokomotivy 742 ZSSKC přistavovány na demontáž do firmy WYNX Pool v Kutné Hoře, odkud jsou do České Třebové převáženy jen holé rámy, podvozky a nádrže. V České Třebové jsou tyto součásti naloženy na kamion a převezeny do Záhřebu, kde se uskutečňuje jak úprava rámu, tak následná kompletace jednotlivých lokomotiv z montážních celků vyrobených v Česku. První rám pro 742.653 byl z České Třebové do Chorvatska odeslán v druhé polovině srpna 2022. Výjimkou v tomto procesu jsou stroje 742.651 a 652, jejichž výroba byla na podzim 2022 zahájena v závodě CZ LOKO v Jihlavě, úprava rámu a repase podvozků se uskutečnila v provozovně v České Třebové. Výrobně dokončovány jsou na počátku roku 2023, po zkušebních jízdách a TBZ je čeká předání zákazníkovi. Pohon lokomotiv zajišťuje spalovací motor Caterpillar 3508C o výkonu 1000 kW, který je spojen s trakčním alternátorem Siemens 1FC2 560-6. Ten napájí usměrněným proudem 4 trakční motory ČKD TE 015 (změna z typu TE 005). Celková délka lokomotivy přes nárazníky je 14220 mm, maximální rychlost 100 km/h, celková hmotnost 70 t.
Na snímku z 17. 1. 2022 je zachycena 742.651 ještě s dočasným EVN 92 54 2742 651-3 a chybným VKM SK-ZSSK (které je přiděleno slovenskému osobnímu dopravci a ne Cargu) na zkušební jízdě z Jihlavy do Havlíčkova Brodu pár kilometrů před cílovou stanicí.
Text a foto Daniel Brabenec
Rekonstruované „německé rosničky“ ve službách TSR Czech Republic
Lokomotivy řady 710 nebyly v Česku tolik využívané pro modernizace jako na Slovensku, přesto i u nás se uskutečnila přestavba téměř dvou desítek strojů jak pro tuzemské, tak zahraniční zákazníky. Rekonstrukce v Česku prováděly dvě společnosti - ŽOS Nymburk a ČMKS-JLS Jihlava (dnešní CZ LOKO), přičemž druhá jmenovaná využívala k pohonu modernizovaných lokomotiv především motory firmy Caterpillar. Dva z těchto strojů si objednala také německá ocelárna EKO Stahl Eisenhüttenstadt (viz Lokomotivy řady 711.8 pro EKO Stahl Eisenhüttenstadt), kam byly pod českým označením 711.801 a 711.802 (a s vnitropodnikovými čísly 31 a 32) dodány v prosinci roku 2001. EKO Stahl, později začleněný do skupiny ArcelorMittal, začal po roce 2015 prostřednictvím své dopravní firmy AMEH Transport modernizovat lokomotivní park nákupem hybridních lokomotiv Gmeinder DE 75 a obě „rosničky“ byly po jejich dodání nabídnuty k prodeji. Stroj 711.802 byl přitom ještě v roce 2021 na vlečce v Eisenhüttenstadtu sporadicky nasazován do provozu.
Obě lokomotivy v roce 2021 odkoupila společnost TSR Czech Republic, zabývající se především zpracováním kovového odpadu. Ta spadá pod nadnárodní TSR Group, která je součástí německého koncernu Remondis. V lednu 2022 byly postupně obě převezeny kamiony z Německa do Pardubic, kde se ve firmě TRAK Rail podrobily opravě v rozsahu periodické prohlídky a úpravám nutným pro schválení k provozu v Česku. Jednalo se zejména o součásti brzdového systému, výměnu návěstního osvětlení, původní kulaté nárazníky byly nahrazeny typem schváleným k používání v Česku. Opravy a přelakování se dočkala i samotná kabina strojvedoucího včetně obnovy všech částí interiéru, podlahy, sedaček a pultů strojvedoucího. Demontováno bylo naopak německé dálkového ovládání, aby byly lokomotivy shodné s typem schváleným v Česku. Oba stroje byly opatřeny novým červeným lakem s bílým pruhem, na čelech kapot zalomeným do V.
Po uvedení lokomotiv do stavu typově odpovídajícímu řadě 711.7 byly obě přeznačeny na 711.704 a 711.705, v návaznosti na poslední pro Česko vyrobenou 711.703. Oprava 711.705 byla dokončena v listopadu 2022 a v jeho druhé polovině byla přepravena do železniční stanice Hradec Králové-Slezské předměstí, kam je vlečka TSR Hradec Králové zaústěna. Druhá lokomotiva 711.704 byla přivezena s několika závažnějšími závadami, čímž se její oprava prodloužila až do roku 2023. Po jejím dokončení zamíří do závodu TSR Czech Republic v Plzni.
Na fotografii z 27. 12. 2022 se představuje 711.705 v areálu závodu TSR Czech Republic v Hradci Králové, který se stal od konce listopadu 2022 jejím domovem.
Text a foto Daniel Brabenec
Po letech se lokomotiva řady 150 opět objevila v nákladní dopravě
Lokomotivy řady 150 byly vyrobeny v roce 1978 plzeňskou Škodou pro využití v rychlíkové osobní dopravě, což původně platilo i pro stroje řady 151 a 150.2, které vznikly úpravami původních lokomotiv. Postupný příchod nových lokomotiv však vede k nasazování těchto dříve elitních vozidel na méně významné výkony, případně jsou Českými drahami (ČD) pronajímány i jiným dopravcům, nově dokonce pro nákladní dopravu.
V minulosti už lokomotivy řady 150 byly příležitostně v nákladní dopravě využívány, ale bylo to ještě v době, kdy se ČD zabývaly současně osobní i nákladní dopravou. Dokonce pravidelně byla lokomotiva této řady nasazována na kontejnerové expresy Praha-Uhříněves – Otrokovice a zpět (viz Řada 150 v nákladní dopravě). To však bylo naposledy v roce 2006 a od té doby (i v důsledku vyčlenění nákladní dopravy do nově založené firmy ČD Cargo v prosinci 2007) byly věrné osobní dopravě.
Nečekaně se však stroj 150.225 objevil v čele nákladního vlaku 3. ledna 2023. Jednalo se o vlak dopravce ReViRail CZ, kterým bylo přepravováno 38 prázdných vozů Faccs z Plzně do Hranic. Jde o soupravu, která se krátkodobě v závěru roku 2022 používala pro vozbu hnědého uhlí z Března u Chomutova do Plzně. Během noci z 2. na 3. ledna byly vozy na dvakrát přetaženy strojem 751.036 z Plzně do Berouna seřaďovacího nádraží, kde už do čela celého vlaku mohla nastoupit stejnosměrná lokomotiva 150.225. Ve Velimi byla souprava rozšířena ještě o dva spojovací vozy Habfis, které se vydaly na údržbu do Ostravy.
Uvedený vlak Pn 52898 Plzeň hlavní nádraží - Hranice na Moravě v čele se stroji 150.225 ČD a 751.036 ReViRail CZ je zvěčněn na fotografii pořízené v úseku Praha-Radotín – Odb Tunel.
Text Petr Štefek, foto Dalibor Palko
 
 
 
 
21. 3. 2023 © SPŽ 0 Verze 1.3