SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Zkušební provoz trolejbusu Škoda-Solaris 24 m v Praze
První nový tříčlánkový trolejbus Škoda-Solaris s celkovou délkou 24 m pro Dopravní podnik hl. města Prahy (dále DPP) byl 20. listopadu 2023 převezen z Plzně do Prahy. Následně byl tento bateriový trolejbus s evidenčním číslem 401 představen odborné veřejnosti v rámci veletrhu Czechbus v Praze na výstavišti Letňany. Po ukončení veletrhu byl 24. listopadu přetažen do garáží Klíčov, které mají zkušenosti s provozem trolejbusů SOR TNS 18 (viz Nové trolejbusy SOR TNS 18 DPP ve zkušebním provozu a Další fáze zkušebního provozu trolejbusů SOR TNS 18 DPP) a od 30. listopadu 2023 je nasazen ve zkušebním provozu bez cestujících v trase linky č. 58 mezi Palmovkou a Čakovicemi.
Někdy je tento bateriový trolejbus také označován typovým označením 38 Tr. DPP plánuje nasadit celkem 20 těchto trolejbusů na druhé elektrizované lince č. 59 z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla (dnes jedná o autobusovou linku č. 119) od března 2024. Jedná se první nasazení trolejbusu s délkou 24 m v rámci České republiky, nicméně Škoda dodává stejné trolejbusy i do hlavního města Slovenské republiky Bratislavy.
Na snímku z 3. prosince 2023 je trolejbus Škoda-Solaris ev. č. 401 DPP zachycen v ulici Zenklova při cestě z Palmovky do Čakovic.
Text a foto Jiří Konečný
Dodávky jednotek Alstom Coradia Stream pro Rumunsko zahájeny
V březnu 2022 si rumunská státní agentura Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF, česky Úřad pro reformu železnic) objednala u firmy Alstom 20 elektrických jednotek Coradia Stream s opcí na dodávku dalších 20 kusů. K částečnému využití opce došlo již v září téhož roku objednáním dalších 17 souprav. Zakázka zahrnuje nejen dodání jednotek, ale také jejich údržbu po dobu 15 let.
V rámci koncernu Alstom byl kompletací souprav pověřen závod Alstom Konstal (od září 2023 sloučen do společnosti Alstom Polska společně s dalšími polskými firmami koncernu) v Chorzówě. Původně výrobce tramvají má s vozidly rodiny Coradia Stream bohaté zkušenosti, neboť už několik let vyrábí podobné jednotky v dálkové verzi pro nizozemského dopravce Nederlandse Spoorwegen (viz První jednotka ICNG vyjela ze závodu Alstom Konstal).
Jednotky Alstom Coradia Stream pro ARF jsou šestivozové, jejich celková délka je 121,2 m, hmotnost bez cestujících je 198 tun. Jednotky jsou určeny pro vnitrostátní dálkovou dopravu v Rumunsku, proto jsou vybaveny jednosystémovou elektrickou výzbrojí pro soustavu 25 kV 50 Hz. Jejich maximální rychlost je 160 km/h a disponují národním zabezpečovačem PZB 90 i evropským ETCS. Plně nízkopodlažní soupravy nabídnou cestujícím celkem 351 míst k sezení, 4 buňky WC a bistro, dnes již samozřejmostí je klimatizace.
ARF tyto jednotky s rumunským označením RE-IR 101 pořizuje pro dálkové vlaky spojující především Bukurešť s regionálními centry, ale i pro některé další meziregionální relace. Provozovatele těchto relací pak ARF vybírá pomocí aukcí, s vítězem pak uzavírá smlouvy na zajištění dálkové dopravy ve veřejném zájmu. Zatím v roce 2023 proběhla soutěž na využití prvních 12 jednotek Coradia Stream po dobu 5 let a jejím vítězem se stal dopravce CFR Călători. Ten nové soupravy nasadí na vlaky București – Constanța, București – Craiova, București – Craiova – Timișoara – Arad, București – Brașov – Arad – Timișoara a București – Craiova – Petroșani. Další soutěže na využití ostatních jednotek budou probíhat v následujících letech. Nasazení těchto jednotek by pak mělo přinést zejména omezení provozu klasických souprav.
První jednotka byla z Chorzówa do Rumunska odeslána 1. prosince 2023. Jedná se o jednotku č. 002, která bude dopravena do dílen Atelierele CFR Grivita v Bukurešti, kde na ní budou probíhat další úkony nutné pro schválení vozidla pro provoz v Rumunsku. Jednotka č. 001 by pak měla zamířit na zkoušky do ZC VUZ Velim.
Přepravu první jednotky směr Rumunsko zachycují fotografie pořízené 1. prosince 2023 na bohumínském zhlaví stanice Ostrava hlavní nádraží. Na horním snímku je stroj 193 591 v čele vlaku č. 53451 Chorzów Stary – București Nord, za lokomotivou je pak řazena jednotka č. 002 obklopená pěti brzdicími vozy Res a dvěma spojovacími vozy Habfis. Detail přepravované jednotky je na dolní fotografii.
Text Corneliu Popescu, foto Petr Štefek
Flotila motorových vozů LINT 41 LESK pro provoz na Žitném ostrově kompletní
Společnost LEO Express Slovakia (LESK) přebírá od nového GVD (10. prosince 2023) provozní „štafetu“ regionálních vlaků mezi Bratislavou a Komárnem, kde po tříletém provozním intermezzu střídá dopravce ZSSK, který částečně využíval i vozidla ÖBB. Jelikož dopravce LEO Express nemá dostačující počet vlastních dieselových vozidel, tak si celkem 21 dvoudílných motorových vozů Coradia LINT 41 německé řady 648 (výroba Alstom) najal od poolu Alpha Trains.
Tyto jednotky před tím sloužily v Německu a k provozu na Slovensku nebyly schválené. Bylo proto nutné provést jejich úpravy a zajistit u Evropské železniční agentury ERA rozšíření jejich schválení na území Slovenska. Úpravy jednotek se prováděly na vlečce HASE elektronic v Kolíně a dále v prostorách, které má LEO Express najaté pro údržbu vozidel nasazovaných na Ústeckoorlicku, v Letohradě a v České Třebové. Jednotky byly postupně v průběhu podzimních měsíců září a říjen 2023 přepravovány z Čech na Slovensko, kdy si převoz zajišťoval dopravce LEO Express ve spolupráci se společností Jiří Kotas Servis - JKS.
Posledních pět motorových vozů 648.223, 224, 226, 229 a 233 opustilo Českou Třebovou 29. listopadu 2023 jako Sv 98227 dopravce Leo Express s tím, že z České Třebové do Brna dolního nádraží stanula v čele konvoje lokomotiva 749.254 JKS a dál na Slovensko to byla „žehlička“ 210.017 JKS.
Snímek z 29. listopadu 2023 dokumentuje v železniční stanici Česká Třebová přípravu konvoje pěti motorových vozů LINT 41 LESK před odjezdem na Slovensko.
Text a foto Jiří Konečný
Loučení s „patry“ na Vysočině
Na konci prázdnin roku 2023 došlo na Vysočině po téměř 23 letech k definitivnímu ukončení provozu souprav patrových vozů Bdmteeo294 spolu s vozy BDsee454 na osobních vlacích. S „patráky“ jsme se na Vysočině mohli začít setkávat nejprve na trati Veselí nad Lužnicí - Jihlava, kam začaly být ještě jako řada Bmo nasazovány na osobní vlaky se změnou GVD od 4. 12. 2000 (viz Patrové vozy Bmo na trati Jihlava - Veselí nad Lužnicí). Později se dostaly i na trať Jihlava - Havlíčkův Brod a Žďár nad Sázavou - Havlíčkův Brod - Kolín. Zpočátku se jednalo o vozy domovské stanice České Budějovice, od roku 2007 přešly pod hlavičku stanice Havlíčkův Brod.
Vzhledem k omezené možnosti umývání skříní vlakových souprav v Havlíčkově Brodě se následně souprava „patro“ + „BDsko“ dostala i na rameno Jihlava - Brno. Na jednom páru osobních vlaků se tímto způsobem po dvojicích dostávaly vozy na mytí do myčky v Horních Heršpicích (po roce 2020 se nasazení této soupravy rozšířilo i na pár vložených osobních vlaků Brno - Náměšť nad Oslavou). V roce 2011 pak prošly „patráky“ modernizací, spočívající kromě jiného v úpravě ovládání dveří, rekonstrukcí prošlo i WC, interiér vozu a okna, dosazen byl nový centrální zdroj energie. Od dubna 2011 byly první z nich (z celkově 12 modernizovaných) zařazeny zpět do běžného provozu. Mimo pravidelné osobní vlaky pak bývala havlíčkobrodská „patra“ půjčována na různé zvláštní vlaky především na jižní Moravě.
V čele výše uvedených osobních vlaků se objevovaly na elektrizovaných tratích lokomotivy řady 242 a na kolínském rameni řady 363, později 362, z Jihlavy do Brna pak vedly tyto vlaky stroje řady 754, 750 nebo 750.7. S dodávkou „panterů“ řady 650.2 na Vysočinu (viz Nové jednotky řady 650.2 na pravidelných spojích na Vysočině) a zprovozněním myčky v Havlíčkově Brodě došlo nejprve od května 2023 k náhradě klasických souprav na většině osobních vlaků mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem a části vlaků mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou. K 30. 6. 2023 bylo ukončeno nasazování těchto souprav na vybrané osobní vlaky Jihlava - Brno hl. n. (respektive Brno dolní nádraží v závěru provozu), kde je nahradily vozy Bdmtee275 a Bdmtee281. Počínaje pátkem 1. 9. 2023 pak byly patrové vozy na Vysočině nahrazeny vozy Bdmtee275 a Bdmtee281 na zbývajícíh výkonech po úplném nasazení řady 650.2 do provozu - tj. na jednom páru vlaků na rameni Havlíčkův Brod - Čáslav (turnusově s řadou 362, ve skutečnosti ale s řadou 242 s tím, že lokomotiva řady 362 je odstavena v Havlíčkově Brodě pro případ neschopnosti jiných lokomotiv) a jako provozní záloha.
Během roku 2023 tak z výše popsaných důvodů začaly být postupně soupravy Bdmteeo294 + BDsee454 odstavovány do zálohy v železničních stanicích Jihlava a Havlíčkův Brod. O část vozů BDsee454 projevilo zájem provozní pracoviště České Budějovice, kam se postupně přesunuly na pravidelných rychlících na konci září 2023. Vozy Bdmteeo294 by naopak měly být nasazeny v okolí Prahy - tam jsou po skupinách odváženy po opravě v brněnské opravně vozů. První z nich byly takto přepraveny do nového působiště na rychlících „Vysočina“ na konci října 2023, další přesuny jsou očekávány během listopadu. Na začátku listopadu 2023 jsou tak v Jihlavě odstaveny tři vozy BDsee454, v Havlíčkově Brodě zase několik Bdmteeo294, které budou v blízké budoucnosti také odvezeny na opravu a do nového působiště, a zbývající vozy BDsee454.
Na přiložených fotografiích je zachycen v té době ještě pravidelný provoz „pater“ nasazovaných na osobních vlacích na Vysočině v roce 2023. Horní z 29. 6. 2023 přibližuje těsně před koncem nasazení těchto vozů na rameni Jihlava - Brno běžné řazení podvečerního Os 204846 Brno hl. n. - Jihlava v čele s 754.043 při výjezdu ze zastávky Vysoké Popovice, na kterém se vracely z heršpické myčky dvě spojené soupravy Bdmteeo294 + BDsee454, které pak byly v cíli své cesty rozděleny pro následné vlaky pokračující v pracovní dny na Havlíčkův Brod. Dolní snímek z června 2023 představuje typickou podobu osobních vlaků jezdících mezi Kolínem a Žďárem nad Sázavou do začátku září 2023, na kterém se blíží 363.056 s osobním vlakem z Kolína k cílové stanici Žďár nad Sázavou.
Text a foto Daniel Brabenec
Intermodální vlaky Gliwice – Padova už jezdí dvakrát týdně
Po asi dvou měsících zkušebního provozu nové intermodální linky, kterou organizuje operátor PCC Intermodal mezi Polskem a Itálií (viz PCC Intermodal zahájil pravidelné spojení Gliwice – Padova), došlo k její stabilizaci a určitým změnám. Především se operátorovi podařilo získat pro toto spojení více zákazníků a soupravy už nevypadají jako ucelené vlaky, když se na nich v počátcích objevovaly pouze nádržkové kontejnery jednoho zákazníka.
Od října také došlo k rozšíření provozu na dva páry týdně a zásadní změnou je využití jiných dopravců s výjimkou Itálie, kde vlak dále vozí Captrain Italia. Mimo Itálii je vlak dopravován dopravci skupiny DB Cargo, tj. v Polsku DB Cargo Polska (DBCPL), v Česku a Rakousku DB Cargo Czechia (DBCCZ). Pro DB Cargo je to pak další posílení pozice na vozebním rameni mezi Polskem a italskou přechodovou stanicí Tarvisio Boscoverde. Od ledna 2022 vozí DBCPL/DBCCZ vlaky pro italskou společnost Stante Logistics mezi polskými překladišti Euroterminal Sławków a Autoterminal Śląsk Logistic Dąbrowa Górnicza a několika italskými terminály (viz Vlaky Stante převzalo DB Cargo Czechia), již v průběhu roku 2022 se k nim přidaly i spoje pro polskou firmu Spedcont mezi terminály Łódź Olechów a Fiorenzuola d'Arda. Po Ferdinandce tak obvykle za týden projede zhruba 11 párů vlaků DBCCZ mezi Polskem a Itálií, z nichž většinu tvoří vlaky pro Stante, po dvou párech pak jezdí spoje pro Spedcont a PCC.
Mezi polskými terminály a italskou stanicí Tarvisio Boscoverde jsou na uvedených vlacích nasazovány lokomotivy Vectron MS mateřské společnosti DB Cargo doplněné dalšími stroji stejného typu, které mají v pronájmu DBCPL nebo DBCCZ. Tak tomu bylo i 1. listopadu 2023, kdy byl v úseku Bohumín – Ostrava hlavní nádraží zvěčněn vlak operátora PCC Intermodal Nex 54115 Gliwice Port – Padova Interporto v čele s lokomotivou 193 370 DB Cargo.
Text a foto Petr Štefek
Polských „elektrických sergejů“ je už osm
Na veletrhu Trako v roce 2017 byla veřejnosti představena přestavba motorové lokomotivy typu M62, která je známá v Česku pod přezdívkou „sergej“, na elektrickou lokomotivu s typovým označením 207E (viz Rail Polska přestavěla lokomotivu M62 na elektrický pohon). Vystavená lokomotiva 207E-001 pak po sérii testů nastoupila v roce 2018 do zkušebního provozu u dopravce Rail Polska.
V březnu 2019 byl tento typ lokomotiv, který mezitím získal oficiální pojmenování Edgar, plně schválen pro provoz v Polsku a v dílnách Rail Polska ve Włosienici byly zahájena přestavba druhého kusu, který byl zprovozněn v létě 2020.
Dalším impulsem byla v závěru roku 2020 smlouva mezi Rail Polska a finanční společností Beacon Rail o zpětném leasingu dvou lokomotiv řady M62M a deseti 207E. Na základě této dohody se Beacon Rail stal majitelem již vyrobených strojů 207E-001 a 207E-002, současně se rozjela intenzivnější výroba nových Edgarů. V roce 2021 byl dokončen jen jeden stroj – 003, ale o rok později už jej doplnily dva stroje (004 a 005), v letošním roce pak z dílen vyjely dokonce tři lokomotivy, čili čísla 006 až 008. Zbývající dva stroje mají být dodány do května 2024. V letošním roce pak Beacon Rail oznámil objednávku dalších deseti kusů, které mají dílny Rail Polska vyrobit v letech 2024 až 2027.
Jeden z nejnovějších Edgarů, tedy stroj 207E-006 (EVN 91 51 3 150 784-9 PL-RAILP) dokončený v lednu 2023, je zachycen 23. října 2023 při strojní jízdě v úseku mezi odbočkou a výhybnou Gierałtowice a stanicí Knurów.
Text a foto Petr Štefek
Další fáze zkušebního provozu trolejbusů SOR TNS 18 DPP
Od čtvrtka 26. října 2023 přešel zkušební provoz kloubových bateriových trolejbusů SOR TNS 18 u Dopravního podniku hl. města Prahy (dále DPP) do další fáze, kdy došlo k jejich nasazení i s cestujícími. Upraven byl jízdní řád linky č. 58 z Palmovky do Mišovic/Čakovic, která dosud jezdila jen o víkendech. Od 26. října 2023 byl provoz na této lince rozšířen i o pracovní dny a další spoje.
V první den byl v rámci zkušebního provozu s cestujícími nasazen trolejbus evidenčního č. 112 DPP, který jezdil i v rámci zkušebního provozu bez cestujících (viz Nové trolejbusy SOR TNS 18 DPP ve zkušebním provozu). Následně do provozu zasáhly i další dva trolejbusy SOR TNS 18 evidenčních č. 107 a 110 DPP.
Na snímku pořízeném 31. října 2023 na Palmovce je zachyceno setkání trolejbusu SOR TNS 18 ev. č. 110 DPP (v dobíjecím zálivu) na lince č. 58 s historickou kloubovou tramvají K2 ev. č. 7000 na lince č. 42.
Text a foto Jiří Konečný
Zahraniční mise lokomotivy 742.269
Zajímavý příběh pestrého provozního nasazení lokomotivy T466.2269, spojený s několika zahraničními angažmá, se začíná psát v samém závěru roku 1982. 29. 12. 1982 tato lokomotiva s výrobním číslem 12184 opustila pražskou lokomotivku ČKD a následně byla předána ČSD do lokomotivního depa Praha-Vršovice. Ve středních Čechách v okolí Prahy a později Mladé Boleslavi vydržela nejprve pod hlavičkou ČSD a později ČD (již s označením 742.269) až do roku 2013, kdy byla odstavena z provozu a následně prodána společnosti Loko Trans Brno, která sháněla vhodná vozidla pro zahraničního zákazníka.
V říjnu 2013 byla Loko Transem převezena z Prahy-Vršovic do Brna dolního nádraží. Tam v prostorách bývalého Lokomontu prošla opravou a potřebnými úpravami pro provoz v horkém pouštním prostředí. Počátkem roku 2014 takto bylo postupně v Brně dolním a Střelicích upraveno celkem 7 lokomotiv řady 742, které od Loko Transu odkoupila společnost OHL pro dopravu pracovních vlaků při výstavbě vysokorychlostní trati v Saúdské Arábii. V druhé polovině ledna 2014 uskutečnila již v novém žlutém nátěru zkušební jízdu do Vranovic a koncem února 2014 byla odvezena do Děčína. Zde, respektive pak v Teplicích, čekala spolu s 742.028 na odvoz do Německa až do 20. 3. 2014. V Hamburku byly všechny stroje OHL naloženy na loď a po moři dovezeny do Saudské Arábie.
Po dostavbě trati v Saúdské Arábii v roce 2019 využil Loko Trans předkupního práva a všechny lokomotivy OHL odkoupil zpět. Do Česka se vydaly v květnu 2019 opět po vodě, tentokrát až do přístavu v Děčíně, kde byly vyloženy a 3. 6. 2019 pokračovaly po kolejích do Střelic (viz Návrat lokomotiv řady 742 OHL ze Saudské Arábie). Zde se 742.269 podrobila další opravě, aby se znovu vydala do zahraničí, tentokrát do Srbska, kam byla odvezena na počátku ledna 2020. V Srbsku působila pod hlavičkou společnosti Lokotrans Serbia. Toto angažmá ukončila v červnu 2022 a počátkem července 2022 se vrátila zpět do Střelic.
V roce 2023 opět prošla opravou, tentokrát pro nového majitele, kterým se stala srbská stavební firma ZGOP Novi Sad, zabývající se především výstavbou a opravami železniční infrastruktury. Zachováno ji zůstalo jak podobné barevné řešení, tak i většina prvků výbavy pro pouštní prostředí, jak dokumentuje i fotografie pořízená během příprav na odvoz lokomotivy. Na cestu k novému majiteli s polepy s názvem a logy ZGOP se pak vydala v závěru října 2023.
Text Daniel Brabenec a Jakub Zahradník, foto Jakub Zahradník
Společnost Čepro pokračuje v obnově lokomotivního parku
Společnost Čepro vyhlásila koncem roku 2021 výběrové řízení na dodávku modernizované čtyřnápravové lokomotivy s předpokládaným termínem dodání v listopadu 2022. Vítězem soutěže se stalo CZ LOKO, které pro sklad ve Šlapanově vyexpedovalo v prosinci 2022 lokomotivu 723.719 (viz Změny v lokomotivním parku společnosti Čepro). Součástí smlouvy byla opce na druhou lokomotivu stejného typu, která byla určena pro sklad Sedlnice s plánovaným termínem dodání v roce 2024. Čepro se následně rozhodlo tuto opci uplatnit a nakonec získá objednaný stroj o rok dříve. Umožnila to vzájemná dohoda obou zúčastněných stran a to díky odřeknutí dříve objednané modernizace lokomotivy stejné řady ze strany zákazníka v Srbsku, čímž se v CZ LOKO uvolnila výrobní kapacita. Konečnou montáž stroje s označením 723.720 provedl jihlavský závod CZ LOKO, dokončovací práce byly završeny na přelomu září a října 2023.
Po dodání stroje 723.720 je předběžně plánován přesun 709.528 ze Sedlnic na vlečku skladu ve Včelné, kde bude sloužit po boku 709.501. Další možný směr modernizace lokomotivního parku Čepro naznačují postupné zkoušky dvou lokomotiv řady 744.1 na vlečce skladu Loukov (744.157 v květnu 2023 a 744.155 v srpnu 2023). Tamní vlečka je vedena ve stoupání a technologie stáčecích stání umožňuje přístavbu více vozů ve skupině. To ale s výkonovými parametry lokomotivy řady 723.7 není plně využitelné a vozy se tak musí přistavovat po menších skupinách, což by šlo optimalizovat právě s využitím lokomotivy vhodnějších parametrů.
Na fotografii byla zachycena 5. 10. 2023 lokomotiva 723.720 na zkušební jízdě z Jihlavy do Žďáru nad Sázavou při průjezdu zastávkou Přibyslav zastávka.
Text a foto Daniel Brabenec
Nový korporátní nátěr lokomotiv společnosti Sokolovská uhelná
V září 2023 dokončila společnost CZ LOKO ve svém závodě v České Třebové hlavní opravu lokomotivy 724.710, která se stala první nositelkou nového zelenobílého korporátního nátěru těžební společnosti Sokolovská uhelná, právní nástupce (SUAS). Ten nahrazuje původní červený lak s bílým pruhem a tmavě šedým nátěrem rámu a podvozků, kterým byly nakupované lokomotivy opatřovány již z výroby. Nový korporátní nátěr je svými barvami zaměřen „zeleným“ ekologickým směrem, na kapotách je navíc doplněn polepy s logem společnosti. Během pravidelných periodických oprav budou postupně novou vizuální podobou opatřeny i zbývající provozované dieselové lokomotivy dopravce. V poslední době se přitom nejedná o ojedinělý případ, kdy mění dopravce firemní nátěr, v loňském roce se tato změna dotkla například společností Orlen Unipetrol Doprava (viz Nový korporátní nátěr Orlen Unipetrol Doprava také na dieselových lokomotivách) a ZSSK (viz Nové korporátní barevné řešení vozidel ZSSK).
Společnost SUAS se zabývá především těžbou hnědého uhlí v lomu Jiří ve Vintířově a jeho následným zpracováním, přičemž část produkce jde do prodeje, zbývající zásobuje elektrárnu Tisová, která je součástí koncernu SUAS. Kromě elektrických důlních lokomotiv řady 127 v těžební divizi provozuje i početnou flotilu rekonstruovaných lokomotiv řady 724.7 a 774.7, jejichž výrobcem byla právě společnost CZ LOKO, respektive ČMKS. Ty jsou provozovány servisní organizací SUAS Transportation Service, zastřešující jak automobilovou, tak železniční dopravu.
Fotografie z 30. 9. 2023 dokumentuje přípravy na odjezd lokomotivy 724.710 z České Třebové do Nového Sedla u Lokte, kde si ji převezme po vykonané opravě zpět do pravidelného provozu majitel. Na opravu do České Třebové se naopak vydá ještě červená 724.705, která bude také následně opatřena novým nátěrem SU.
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
 
 
 
 
11. 12. 2023 © SPŽ 0 Verze 1.3