SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


První lokomotiva řady 744.1 pro společnost Čepro
Společnost Čepro i nadále pokračuje v omlazování svého lokomotivního parku. Důkazem toho jsou dvě loňské objednávky na výrobu nových lokomotiv řady 744.1 výrobce CZ LOKO pro sklady Loukov a Šlapanov. Kupní smlouva na první z nich do loukovského skladu byla uzavřena 21. 5. 2024, smluvní cena byla stanovena na 69 200 000,- Kč bez DPH, s termínem dodání do 31. 12. 2024. V Loukově nahradí zánovní 723.717, která sem dorazila v srpnu 2020 přímo z výrobního závodu CZ LOKO v České Třebové. Důvodem pořízení silnější lokomotivy je optimalizace práce s vozy na vlečce, ústící do železniční stanice Osíčko. 723.717 pak bude přesunuta do jiného skladu Čepro. Výhledově má Čepro v plánu nahradit novými nebo modernizovanými lokomotivami starší stroje z produkce ČKD.
Kompletace lokomotivy 744.185 se uskutečnila v jihlavském závodě CZ LOKO. Zároveň na ní bylo aplikováno nové korporátní barevné schema Čepro v kombinaci modré a šedé barvy s žlutým pruhem na čele kapot a pluhu. Jako první v těchto barvách vyjela lokomotiva 709.536, kterou opravovalo CZ LOKO pro Čepro v dílnách PARI CZ Servis v Kutné Hoře (viz Nové barevné řešení také u lokomotiv Čepro). 744.185 svým technickým řešením odpovídá předchozím vyrobeným lokomotivám pro české dopravce. Z důvodu působení na vlečce nebude vybavena OBU ETCS, byla provedena pouze příprava na případnou dodatečnou montáž.
Na snímku z 28. 3. 2025 posunuje 744.185 na vlečce CZ LOKO v Jihlavě po návratu ze zkušební jízdy. Následně ji ještě čeká TBZ a po vystavení potřebných dokladů bude připravena na předání majiteli.
Text a foto Daniel Brabenec
Lokomotivy 741.7 pro italský holding Salcef Group
Společnosti CZ LOKO se daří i nadále rozšiřovat pole působnosti s lokomotivami řady 741.7 u italských drážních stavebních firem. V průběhu března 2025 jsou dokončovány dva stroje pro nového zákazníka - společnost Salcef Group. Obě lokomotivy kompletuje závod v České Třebové a nesou označení 741.770 a 741.771. Navazují na dodávkou z listopadu 2024, kdy byly vyexportovány dva stroje stejné řady pro jinou italskou stavební společnost (viz Dva stroje řady 741.7 pro italskou společnost Scala Virgilio & Figli). Pořadová čísla CZ LOKO přiděluje lokomotivám podle uzavřených obchodních případů, proto na sebe někdy nenavazují. Na příští rok si Salcef Group objednala ještě další lokomotivy stejného typu.
Salcef Group je holdingovou společností a provádí řídicí a koordinační činnosti pro různé dceřiné společnosti a pobočky jak v Itálii, tak v zahraničí. Sdružuje stavební, údržbové a výrobní kapacity v sektoru železničních a pozemních staveb a následné údržby drah včetně MHD a metra. V rámci Itálie působí v železničním stavebnictví zejména dvě dceřiné společnosti - Salcef a Euro Ferroviaria, realizující zakázky v oblasti železničního svršku, umělých staveb, elektrické trakce, elektrických rozvodů a zabezpečovacích zařízení. Obě disponují vozidlovým parkem a stavebními mechanismy pro realizaci těchto činností. U nich se předpokládá využití objednaných lokomotiv řady 741.7.
Na fotografii z 24. 3. 2025 je zachycena lokomotiva 741.770 v žst. Lichkov, kam dojela v rámci zkušební jízdy z Ústí nad Orlicí. Z České Třebové do Ústí nad Orlicí zajistila přepravu 742.793 vybavená ETCS. 741.771 pak absolvovala zkušební jízdu 27. 3. 2024.
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
Nové barevné řešení také u lokomotiv Čepro
Během posledních let změnilo několik větších českých dopravců barevný vzhled svých železničních vozidel v rámci nové korporátního identity. V roce 2020 se to dotklo lokomotiv PKP Cargo International (viz Nové barevné řešení lokomotiv PKP Cargo International), o dva roky později následoval Orlen Unipetrol (viz Nový korporátní nátěr Orlen Unipetrol Doprava také na dieselových lokomotivách), v roce 2023 změnil svůj vizuální styl i dopravce Sokolovská uhelná (viz Nový korporátní nátěr lokomotiv společnosti Sokolovská uhelná). V druhé polovině roku 2024 se rozhodla obměnit barevné řešení svých lokomotiv také společnost Čepro. Ta do minulého roku opatřovala své lokomotivy modro-zelenou kombinací barev. Nově je kabina lokomotiv modrá, představky světle šedé, na čele doplněné žlutým výstražným pruhem. Rám a pojezd zůstávají tmavě šedé.
Jako první byla novým nátěrem s touto kombinací barev opatřena lokomotiva 709.536, provozovaná ve skladu Čepro v Třemošné u Plzně. Ta se v rámci servisní smlouvy mezi Čeprem a společností CZ LOKO podrobila hlavní opravě v Kutné Hoře ve firmě PARI CZ Servis, ve které má CZ LOKO majetkový podíl a jsou zde mimo jiné vykonávány opravy vozidel, které nestíhá závod CZ LOKO v České Třebové. Oprava 709.536 probíhala od září 2024 do března 2025. V Třemošné po dobu opravy zaskakovala 709.528, kterou tam nechalo přepravit Čepro ze skladu Loukov. Druhá lokomotiva v pořadí s novým vizuálním stylem bude 744.185, která je v současné době dokončována v Jihlavě pro sklad Čepro v Loukově. Další lokomotiva řady 744.1 je Čeprem objednána na podzim 2025 do skladu ve Šlapanově.
V sobotu 22. 3. 2025 vyrazila 709.536 po ukončené opravě strojně z Kutné Hory do Třemošné u Plzně ke svému majiteli. Na snímku je zachycena při posunu v Třemošné, odkud už ji čeká pouze přesun na vlečku Čepra.
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
Druhá lokomotiva řady 774.71 pro Bulk Transshipment Slovakia
Během března 2025 byla dokončována v provozovně CZ LOKO v České Třebové i druhá lokomotiva pro slovenskou společnost Bulk Transshipment Slovakia (BTS) - 774.724. BTS si u výrobce CZ LOKO objednala dvě rekonstruované lokomotivy řady 774.71, přičemž první byla dopravena na Slovensko v druhé polovině ledna 2025 (viz Lokomotivy řady 774.71 pro společnost Bulk Transshipment Slovakia). V Čierne nad Tisou pak byla 774.723 převázána na širokorozchodné podvozky a opatřena automatickým spřáhlem namísto klasické šroubovky. 774.724 je na přání zákazníka opatřena nátěrem v inverzních barvách - modrými kapotami a kabinou a oranžovým rámem. Také pruh kolem celé lokomotivy v úrovni středu kapot je oranžový s bílým orámováním.
Obě lokomotivy vykonaly v Česku jízdní zkoušky na náhradních podvozcích na rozchodu 1435 mm. Protože se jedná o lokomotivy pro široký rozchod 1520 mm, podstupují stejnou proceduru jízd a následně TBZ i na tomto rozchodu, to ale již na Slovensku. Zároveň dojde k přeznačení lokomotiv - podle schváleného systému značení mají lokomotivy na širokém rozchodu na 4. pozici řadového značení číslici 8. Proto bude 774.723 přeznačena na 774.823 a 774.724 na 724.824. 774.724 vyrazila s tímto novým číslem 774.824 na čelníku na zkušební jízdu již v Česku, na boku kabiny je ale označena řadou a číslem výrobce, tj. 774.724. Po vykonání potřebných zkoušek je předpoklad přesunu stroje 774.724 na Slovensko na pomezí března a dubna 2025, po převázání a oživení v Čierne nad Tisou by pak obě lokomotivy měly jezdit spolu ve dvojčlenném řízení.
Na fotografii z 19. 3. 2025 je zachycena 774.724 spolu s 742.793 během posunu v České Třebové před odjezdem na zkušební jízdu do Chocně, kam musela být 774.724 přepravena z důvodu absence OBU ETCS. Z Chocně pak pokračovaly obě lokomotivy do Týniště nad Orlicí.
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
Lokomotivy Beacon Rail postupně modrají
Společnost Siemens Dispolok založená v roce 2001 se stala evropským průkopníkem na poli pronájmu lokomotiv dopravcům. Základem parku této firmy byly žluto-stříbrné lokomotivy z rodiny EuroSprinter (elektrické ES64U2 a ES64F4), významnou roli hrály i motorové lokomotivy ER20 a ME26. V roce 2006 však Siemens prodal svůj pool japonské firmě Mitsui, která již byla na evropském trhu pronájmu hnacích vozidel přítomna od roku 2004 prostřednictvím dcery Mitsui Rail Capital Europe (MRCE). Siemens Dispolok se tak přejmenoval na MRCE Dispolok a přejal také černou korporátní barvu skupiny Mitsui, do které začaly být lakovány nejen nově kupované, ale postupem času i původní lokomotivy, kterých bylo v okamžiku prodeje celkem 107. Po této akvizici se také lokomotivy MRCE Dispolok ve žluto-stříbrném nebo černém kabátě začaly objevovat i v Česku, za což lze vděčit především dopravci Railtrans, tj. dnešní Metrans Rail (viz např. Zvláštní rychlík s lokomotivou ER20-013 v ČR a Zkušební kontejnerový vlak dopravce Railtrans).
Přestože je na lokomotivách do dnešních dnů VKM DISPO jako upomínka na původní název společnosti, v září 2023 došlo k další změně vlastníka společnosti, kterým se stala lucemburská firma Beacon Rail Metro Finance a MRCE Dispolok se tak transformoval na Beacon Rail Capital Europe (BRCE). V návaznosti na tuto událost nastávají také postupné změny vzhledu lokomotiv. Zpočátku byly černě nalakované stroje doplněny o loga Beacon Rail (žluté kruhy na bočnicích), později se začaly objevovat i první starší stroje přelakované do modré korporátní barvy. Nově dodávané stroje už jsou samozřejmě modré, výjimkou jsou Vectrony 193 041 až 193 050, které měly jít původně do DB Cargo, ale nakonec jsou od počátku roku 2025 postupně dodávány do parku BRCE v červeném laku DB, ale s logy Beacon Rail.
Atypický červený Vectron č. 193 042 D-DISPO (resp. 6193 042 pro odlišení od budoucí lokomotivy 7193 042) je zachycen dne 9. března 2025 ve službách rakouského dopravce ecco-rail s kontejnerovým vlakem u stanice Haiding.
Text Petr Štefek, foto Kajetan Steiner
Podkrkonošská trať do Karpacze se připravuje na obnovení provozu
Na území dnešního Dolnoslezského vojvodství byla kdysi hustá síť železničních tratí jako pozůstatek někdejšího německého území. Mnoho tamních lokálek však bylo zrušeno v návaznosti na několik vln zastavování pravidelné osobní dopravy. Na velkém množství polských tratích utichl provoz osobních vlaků k 3. dubnu 2000 a jedním z takto postižených byl i úsek Jelenia Góra – Mysłakowice – Karpacz (viz Redukce osobní dopravy v Polsku pokračuje). Zatímco státní dráhy a jejich nástupci zastavovali provoz a rušili tratě, Dolnoslezské vojvodství od druhé poloviny nultých let začalo postupně provoz obnovovat s využitím služeb vlastního dopravce Koleje Dolnośląskie a vlastního manažera infrastruktury Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu (DSDiK).
V roce 2020 byla vytvořena studie proveditelnosti obnovy trati Jelenia Góra – Karpacz, která posuzovala i možnost elektrizace (trakční vedení už na trati bylo do roku 1945), tato nejdražší varianta však byla zamítnuta. V témže roce pak byla nesjízdná trať převedena ze státního provozovatele PKP Polskie Linie Kolejowe na DSDiK. V dubnu 2022 začala obnova prvního úseku z Jelenie Góry do Mysłakowic (10 km), na kterou na podzim 2023 navázaly stavební práce v úseku do Karpacze (7 km). Předpokládalo se, že se osobní vlaky do Karpacze vrátí v průběhu roku 2023, ale nečekané problémy při realizaci zakázky postupně termín zprovoznění odsouvaly. V březnu 2025 se konečně podařilo dostat stavební práce do závěrečné fáze a do konečné stanice Karpacz tak dorazil první, i když zatím jen stavební, vlak. Obnovení provozu na trati se očekává v červnu 2025, současně probíhají stavební práce na navazujícím úseku Mysłakowice – Kowary (cca 5 km, pravidelná osobní doprava zastavena již v roce 1986) s termínem dokončení ještě v roce 2025.
Na fotografii pořízené 8. března 2025 poblíž zastávky a někdejší stanice Miłków mezi Mysłakowicemi a Karpaczem je při sypání kameniva zachycena pracovní souprava v čele s lokomotivou SM31-009.
Text Petr Štefek, foto Norbert Łasak
Poslední lokomotiva řady 744.1 pro ČD Cargo
V roce 2023 si dopravce ČD Cargo doobjednal u společnosti CZ LOKO k stávajícím deseti ještě další dvě lokomotivy řady 744.1 (viz Další lokomotivy řady 744.1 pro ČD Cargo). Zatímco 744.179 byla ČD Cargu dodána již v říjnu 2024, druhá objednaná 744.180 si na své předání počkala až do začátku března 2025. K prodloužení termínu došlo především kvůli legislativě spojené s vyřizováním dokumentace pro vozidla vybavená ETCS.
Nově vyráběné lokomotivy řady 744.1 CZ LOKO pro české dopravce jsou již standardně vybavovány OBU ETCS CAF Auriga, ale všechny vyrobené stroje pro ČD Cargo jsou z důvodu sjednocení ovládacích a řidicích prvků osazeny jednotkou EbiCab výrobce Alstom (dřívější Bombardier).
744.180 byla výrobně dokončována již v prosinci 2024, ale kvůli vyřizování dokumentace potřebné ke schválení vykonala TBZ až koncem února 2025 a to pod dohledem ETCS na trati Kolín - Záboří nad Labem. Začátkem března 2025 byla úředně převzata k ČD Cargo. 5. 3. 2025 byla převezena v nákladním vlaku z Jihlavy do Havlíčkova Brodu a poté pokračovala stejným způsobem do Břeclavi, ve které bude dislokována.
V minulém roce poptávalo ČD Cargo až 15 dalších nových lokomotiv podobné konstrukce, z důvodu výrazného poklesu přeprav v nákladní dopravě a relativně vysoké ceně nových lokomotiv oproti modernizovaným nakonec vybralo vítěze pouze v soutěži na rekonstrukce dalších až 50 stávajících strojů řady 742.
Na fotografii z prosince 2024 se představuje 744.180 při zkušební jízdě jako Lv 53928 Jihlava - Havlíčkův Brod nedaleko cílové stanice. Do provozu pod ČD Cargem by měla zasáhnout ještě v průběhu první poloviny března 2025.
Text a foto Daniel Brabenec
Provoz na českých a slovenských kolejích oživí Dragony v barvách Akiemu
Již v listopadu 2020 se na české železniční síti poprvé objevila lokomotiva ET43-001 jako první zástupce dvousystémových lokomotiv Dragon 2 z polské lokomotivky Newag. Jednalo se o nečinnou lokomotivu, která následně absolvovala sérii typových zkoušek na okruhu u Velimi (viz Zkoušky dvousystémové lokomotivy Dragon 2 ve Zkušebním centru VUZ), později také na veřejné síti Správy železnic. Tento typ lokomotiv získal 28. února 2023 schválení ERA pro provoz v Polsku, Česku a Slovensku. Od začátku dubna 2023 se první stroje z 24kusové objednávky pro PKP Cargo (PKPC) začaly objevovat v čele nákladních vlaků v Polsku, od května 2023 i v Česku.
Další zájemcem o dvousystémové Dragony se stal pool Akiem, který podepsal 16. listopadu 2023 smlouvu na dodávku celkem 30 Dragonů 2, z toho 10 dvousystémových pro Polsko, Česko a Slovensko. Tyto lokomotivy jsou technicky shodné se stroji pro PKPC, proto nebylo nutné jejich nové schvalování. Inventární čísla navazují na stroje dodané PKPC, mají ale jiné řadové označení. Takže zatímco stroj PKPC nejvyššího čísla je označen ET43-024, navazující kus pro Akiem je označen E6MST-025. Inventární čísla v EVN jsou však o dvě vyšší (čili ET43-001 je 3 260 003 a E6MST-025 je 3 260 027), neboť čísla 0001 a 0002 byla použita u lokomotiv původně rakouské řady 1822, které byly sešrotovány už před 11 lety (viz Lokomotivy 1822-002 a 1822-005 sešrotovány).
První tři lokomotivy pro Akiem, tj. E6MST-025 až 027, vykonaly během února 2025 úspěšné zkoušky v rozsahu technicko-bezpečnostních zkoušek na trati mezi Tarnówem a Krakówem. Jako první z těchto strojů se na české a slovenské železniční síti objevila lokomotiva E6MST-026, která 4. března jela strojně přes Petrovice u Karviné do Trenčína a v noci ze 4. na 5. března se vrátila zpět. Tato jízda se ještě uskutečnila na licenci PKP Cargo.
Lokomotivy E6MST-025 a E6MST-026 si pronajala na dva roky slovenská logistická skupina Budamar Logistics, která je přítomna na českých a slovenských kolejích především prostřednictvím dopravce Lokorail, v Polsku je pak dopravcem této skupiny firma Inter Cargo. První z těchto dvou lokomotiv - E6MST-025 - dojela strojně z Polska přes Chałupki a Čadcu během noci z 21. na 22. března. Stroj už s polepem Budamar Logistics se pak 22. března vydal na svůj první výkon, kterým se stal vlak Pn 1.nsl 57103 dopravce Lokorail v trase Ladce – Košice.
Na snímku pořízeném 4. března 2025 ve stanici Kysucké Nové Město je zachycen stroj E6MST-026 během jízdy do Trenčína. První nákladní vlak s Dragonem E6MST-025 byl zvěčněn 22. března 2025 v úseku Dolný Hričov - Žilina predmestie.
Text Petr Štefek, foto Pavol Vlček
Česká řada 740 se rozšiřuje o další dvě lokomotivy
Společnost DB Cargo Czechia (DBCCZ) si pořídila během minulých let pro potřeby posunu a dispečerských výkonů zejména v ostravském uzlu postupně od sesterské DB Cargo Polska tři lokomotivy české výroby řady T448p. Nejprve v březnu 2020 dorazily z Polska T448p-033 a T448p-034, o rok později je pak doplnila T448p-129 (viz Lokomotiva 740.470 posílila flotilu DB Cargo Czechia). Ta se ale kvůli zdlouhavé registraci u ERA dostala do provozu až v květnu 2024 a to už s českým označením 740.470. O rok později přišly na řadu i zbývající dva stroje DBCCZ. K 26. 2. 2025 byly administrativně přeznačeny T448p-033 na 740.471 a T448p-034 na 740.472. Nové označení brzy ponesou i fyzicky.
Lokomotivy řady 740, které jsou s polskými T448p víceméně shodné, byly vyrobeny v ČKD Praha s označením T448.0501 - 0959. Po přechodu z Kryšpínova na UIC číselné značení a obdržení řady 740 vyvstal problém s inventárními čísly přesahujícími 900, protože tento interval byl určen pro vozidla úzkého rozchodu. Z toho důvodu došlo nejprve v Česku a později i na Slovensku (zde ovšem zdaleka ne u všech lokomotiv) k převodu inventárních čísel 900 - 959 na 400 - 459 s dodržením pořadí. Po roce 1989 se ale do Česka začaly dostávat i polské T448p, některé pak byly přeznačeny na řadu 740. Přidělena jim byla inventární čísla navazující na poslední vyrobenou českou. První takovou lokomotivou byla tedy 740.460 (ex T448p-141), která v roce 1996 posílila flotilu OKD, Dopravy. Stroje DBCCZ tak obsadily v pořadí volné pozice 740.470 až 740.472.
Kromě ostravské aglomerace se tyto lokomotivy DBCCZ vyskytují i v jiných místech (jedna z nich bývá deponována v Pardubicích hl. n. pro staniční posun a místní výkony), případně byly půjčovány pro traťové výkony jiným dopravcům. Ještě v tomto roce by flotilu lokomotiv DBCCZ měla posílit nově vyrobená řady 744.1 z produkce CZ LOKO, vybavená již z výroby OBU ETCS, aby se mohla pohybovat po tratích s výhradním provozem pod dohledem ETCS.
Při posunu v Ostravě byla zachycena 4. 3. 2025 lokomotiva 740.470, vlevo v pozadí pak stojí odstavené 740.471 a 740.472.
Text Daniel Brabenec, foto a spolupráce Petr Štefek
Společnost Olomoucká dopravní si pořizuje novou lokomotivu
Dalším českým dopravcem ze stavebního sektoru, který si pořizuje novou dieselovou lokomotivu, je společnost Olomoucká dopravní. Ta si objednala u výrobce CZ LOKO jednu lokomotivu typu EffiShunter 1000. Kompletace lokomotivy byla zahájena v druhé polovině roku 2024 v jihlavském závodě CZ LOKO, dokončována je pak počátkem března 2025. Protože byla objednána později a nižší inventární čísla již byla rezervována lokomotivám z předchozích kontraktů, obdržela označení 744.190. Do té doby byla držitelem nejvyššího pořadového čísla italská 744.182 (viz Nový italský zákazník pro lokomotivu typu EffiShunter 1000). Provedením pak odpovídá stroji 744.162 (viz Nové lokomotivy pro SUAS Transportation Service), přímo z výroby je osazena OBU ETCS CAF Signalling Auriga ve spojení se zabezpečovačem Mirel VZ1. V této konfiguraci je možno lokomotivu do doby schválení provozovat zatím pouze v režimu ETCS Switch-OFF. Olomoucká dopravní si hodlá lokomotivu přebrat ještě během první poloviny března 2025, nebude na rozdíl od jiných dopravců čekat na schválení do zkušebního provozu v režimu Switch-ON.
Společnost Olomoucká dopravní zahájila své působení v roce 2006 se specializací na silniční a železniční přepravy. Při svých aktivitách využívá provázaně kombinaci silniční a železniční dopravy. Hlavní pracovní náplní firmy je přeprava sypkých materiálů na krátké a střední vzdálenosti - jedná se především o návoz materiálu pro výlukovou činnost. Pro vedení pracovních vlaků jsou využívány lokomotivy řady 742 a 740, případně 721. Ve vlastnictví společnosti je také 12 výsypných vozů a 7 plošinových vozů.
Na fotografii z 6. 3. 2025 je zachycena 744.190 při své první zkušební jízdě jako Lv 54560 Jihlava - Havlíčkův Brod v mezistaničním úseku Šlapanov - Havlíčkův Brod.
Text a foto Daniel Brabenec
 
 
 
 
28. 3. 2025 © SPŽ 0 Verze 1.3