SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Po letech se lokomotiva řady 150 opět objevila v nákladní dopravě
Lokomotivy řady 150 byly vyrobeny v roce 1978 plzeňskou Škodou pro využití v rychlíkové osobní dopravě, což původně platilo i pro stroje řady 151 a 150.2, které vznikly úpravami původních lokomotiv. Postupný příchod nových lokomotiv však vede k nasazování těchto dříve elitních vozidel na méně významné výkony, případně jsou Českými drahami (ČD) pronajímány i jiným dopravcům, nově dokonce pro nákladní dopravu.
V minulosti už lokomotivy řady 150 byly příležitostně v nákladní dopravě využívány, ale bylo to ještě v době, kdy se ČD zabývaly současně osobní i nákladní dopravou. Dokonce pravidelně byla lokomotiva této řady nasazována na kontejnerové expresy Praha-Uhříněves – Otrokovice a zpět (viz Řada 150 v nákladní dopravě). To však bylo naposledy v roce 2006 a od té doby (i v důsledku vyčlenění nákladní dopravy do nově založené firmy ČD Cargo v prosinci 2007) byly věrné osobní dopravě.
Nečekaně se však stroj 150.225 objevil v čele nákladního vlaku 3. ledna 2023. Jednalo se o vlak dopravce ReViRail CZ, kterým bylo přepravováno 38 prázdných vozů Faccs z Plzně do Hranic. Jde o soupravu, která se krátkodobě v závěru roku 2022 používala pro vozbu hnědého uhlí z Března u Chomutova do Plzně. Během noci z 2. na 3. ledna byly vozy na dvakrát přetaženy strojem 751.036 z Plzně do Berouna seřaďovacího nádraží, kde už do čela celého vlaku mohla nastoupit stejnosměrná lokomotiva 150.225. Ve Velimi byla souprava rozšířena ještě o dva spojovací vozy Habfis, které se vydaly na údržbu do Ostravy.
Uvedený vlak Pn 52898 Plzeň hlavní nádraží - Hranice na Moravě v čele se stroji 150.225 ČD a 751.036 ReViRail CZ je zvěčněn na fotografii pořízené v úseku Praha-Radotín – Odb Tunel.
Text Petr Štefek, foto Dalibor Palko
Rekonstruované „německé rosničky“ ve službách TSR Czech Republic
Lokomotivy řady 710 nebyly v Česku tolik využívané pro modernizace jako na Slovensku, přesto i u nás se uskutečnila přestavba téměř dvou desítek strojů jak pro tuzemské, tak zahraniční zákazníky. Rekonstrukce v Česku prováděly dvě společnosti - ŽOS Nymburk a ČMKS-JLS Jihlava (dnešní CZ LOKO), přičemž druhá jmenovaná využívala k pohonu modernizovaných lokomotiv především motory firmy Caterpillar. Dva z těchto strojů si objednala také německá ocelárna EKO Stahl Eisenhüttenstadt (viz Lokomotivy řady 711.8 pro EKO Stahl Eisenhüttenstadt), kam byly pod českým označením 711.801 a 711.802 (a s vnitropodnikovými čísly 31 a 32) dodány v prosinci roku 2001. EKO Stahl, později začleněný do skupiny ArcelorMittal, začal po roce 2015 prostřednictvím své dopravní firmy AMEH Transport modernizovat lokomotivní park nákupem hybridních lokomotiv Gmeinder DE 75 a obě „rosničky“ byly po jejich dodání nabídnuty k prodeji. Stroj 711.802 byl přitom ještě v roce 2021 na vlečce v Eisenhüttenstadtu sporadicky nasazován do provozu.
Obě lokomotivy v roce 2021 odkoupila společnost TSR Czech Republic, zabývající se především zpracováním kovového odpadu. Ta spadá pod nadnárodní TSR Group, která je součástí německého koncernu Remondis. V lednu 2022 byly postupně obě převezeny kamiony z Německa do Pardubic, kde se ve firmě TRAK Rail podrobily opravě v rozsahu periodické prohlídky a úpravám nutným pro schválení k provozu v Česku. Jednalo se zejména o součásti brzdového systému, výměnu návěstního osvětlení, původní kulaté nárazníky byly nahrazeny typem schváleným k používání v Česku. Opravy a přelakování se dočkala i samotná kabina strojvedoucího včetně obnovy všech částí interiéru, podlahy, sedaček a pultů strojvedoucího. Demontováno bylo naopak německé dálkového ovládání, aby byly lokomotivy shodné s typem schváleným v Česku. Oba stroje byly opatřeny novým červeným lakem s bílým pruhem, na čelech kapot zalomeným do V.
Po uvedení lokomotiv do stavu typově odpovídajícímu řadě 711.7 byly obě přeznačeny na 711.704 a 711.705, v návaznosti na poslední pro Česko vyrobenou 711.703. Oprava 711.705 byla dokončena v listopadu 2022 a v jeho druhé polovině byla přepravena do železniční stanice Hradec Králové-Slezské předměstí, kam je vlečka TSR Hradec Králové zaústěna. Druhá lokomotiva 711.704 byla přivezena s několika závažnějšími závadami, čímž se její oprava prodloužila až do roku 2023. Po jejím dokončení zamíří do závodu TSR Czech Republic v Plzni.
Na fotografii z 27. 12. 2022 se představuje 711.705 v areálu závodu TSR Czech Republic v Hradci Králové, který se stal od konce listopadu 2022 jejím domovem.
Text a foto Daniel Brabenec
Modernizované lokomotivy řady 742.65 pro ZSSK Cargo
Slovenský nákladní dopravce Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSKC) uzavřel 9. 6. 2022 s českou společností CZ LOKO smlouvu na modernizaci 20 kusů lokomotiv řady 742 s případnou opcí na dalších 20 vozidel, přičemž opci lze uplatnit nejpozději do 31. 3. 2024. Celková cena za rekonstrukci 20 lokomotiv na typ EffiShunter 1000M je 40 348 000 eur, cena za jednu lokomotivu bez ETCS je 1 975 000 eur, lokomotiva s ETCS pak přijde na 2 187 000 eur (všechny ceny jsou bez DPH). Smluvně je objednáno 16 lokomotiv bez ETCS a 4 s ETCS, napevno je montáž ETCS požadována do 7. a 8. vyrobené lokomotivy (742.657 a 658, dále budou mobilní částí ETCS osazeny dva poslední vyrobené stroje). První dvě lokomotivy budou zrekonstruovány v Česku, zbývajících 18 zrealizuje chorvatský TŽV Gredelj Záhřeb (podnik ze skupiny Budamar) z celků dodaných výrobcem. Lokomotivy ponesou označení 742.651 - 742.670, které navazuje na původní nerekonstruované stroje řady 742.6 provozované ve slovenském železničním stavitelství nebo armádě (a končící 742.646 v majetku ŽSR).
Stejně jako v případě již vyrobených lokomotiv řady 742.71, kterým 742.65 svým provedením odpovídají, jsou vybrané lokomotivy 742 ZSSKC přistavovány na demontáž do firmy WYNX Pool v Kutné Hoře, odkud jsou do České Třebové převáženy jen holé rámy, podvozky a nádrže. V České Třebové jsou tyto součásti naloženy na kamion a převezeny do Záhřebu, kde se uskutečňuje jak úprava rámu, tak následná kompletace jednotlivých lokomotiv z montážních celků vyrobených v Česku. První rám pro 742.653 byl z České Třebové do Chorvatska odeslán v druhé polovině srpna 2022. Výjimkou v tomto procesu jsou stroje 742.651 a 652, jejichž výroba byla na podzim 2022 zahájena v závodě CZ LOKO v Jihlavě, úprava rámu a repase podvozků se uskutečnila v provozovně v České Třebové. Výrobně dokončovány jsou na počátku roku 2023, po zkušebních jízdách a TBZ je čeká předání zákazníkovi. Pohon lokomotiv zajišťuje spalovací motor Caterpillar 3508C o výkonu 1000 kW, který je spojen s trakčním alternátorem Siemens 1FC2 560-6. Ten napájí usměrněným proudem 4 trakční motory ČKD TE 015 (změna z typu TE 005). Celková délka lokomotivy přes nárazníky je 14220 mm, maximální rychlost 100 km/h, celková hmotnost 70 t.
Na snímku z 17. 1. 2023 je zachycena 742.651 ještě s dočasným EVN 92 54 2742 651-3 a chybným VKM SK-ZSSK (které je přiděleno slovenskému osobnímu dopravci a ne Cargu) na zkušební jízdě z Jihlavy do Havlíčkova Brodu pár kilometrů před cílovou stanicí.
Text a foto Daniel Brabenec
Provoz RegioJetu na vídeňské letiště Schwechat
V loňském roce začal soukromý dopravce RegioJet s některými vlaky, které byly původně trasovány pouze do Vídně na hlavní nádraží (Wien Hbf), zajíždět až na vídeňské letiště Schwechat (Flughafen Wien). Jednalo se o vlaky 1033 a 1037 ve směru na letiště a vlak 1034 ve zpátečním směru. Provoz byl zahájen 16. června 2022 s tím, že RegioJet je vozil na vlastní podnikatelské riziko.
Od změny GVD, která nastala 11. prosince 2022, jezdí směrem na letiště už tři spoje RegioJetu: 1029, 1033 a 1037. Zpět jsou výchozí z letiště vlaky: 1030, 1034 a 1028. Provoz vlaků je v tomto GVD dotován městem Brnem, které tak získalo přímé vlaky na letiště ve Vídni. Vlaky RegioJetu jsou ve Vídni vedeny úvratí přes hlavní nádraží, k čemuž je využíván stroj řady 1142 dopravce Steiermarkbahn (StB), který je současně dopravcem vlaků RegioJetu na území Rakouska. Mezi železničními stanicemi Břeclav a Wien Hbf je tak v čele vlaku stroj RegioJetu řady 386 (Traxx MS2), nebo některý z pronajatých Vectronů řady 193 od společnosti ELL. V úseku Wien Hbf – Flughafen Wien jsou vlaky vedeny lokomotivou řady 1142 StB a lokomotiva RegioJetu zůstává v závěsu vlaku. Od nového GVD se zvažovala trasa bez úvratě přes čtvrť a zastávku Oberlaa, ale zatím tyto vlaky jezdí ve Vídni úvratí. Jen pro úplnost dodejme, že lokomotivy řady 388 (Traxx MS3) zatím nemají v Rakousku povolen provoz a RegioJet je na vlaky do Vídně nemůže nasadit.
Na snímku z 28. prosince 2022 je zachycen stroj 1142.578 v čele vlaku RJ 1034 Flughafen Wien – Praha hl. n. po příjezdu do stanice Wien Hbf.
Text a foto Jiří Konečný
 
 
 
 
20. 2. 2025 © SPŽ 0 Verze 1.3