SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Nové jednotky řady 650.2 na pravidelných spojích na Vysočině
Počátkem května 2023 se dočkali dalšího zlepšení komfortu přepravy na železnici cestující v Kraji Vysočina a to konkrétně na lince Jihlava - Havlíčkův Brod - Žďár nad Sázavou, kde byly počínaje 3. květnem nasazeny do pravidelného provozu na osobní vlaky první dvě nově dodané elektrické jednotky řady 650.2 ČD. Ty na těchto výkonech z velké části nahradily soupravy složené z elektrické lokomotivy řady 242 a vozů Bdmteeo a BDs. Další 4 RegioPantery obdrží ČD pro obsluhu Vysočiny do léta 2023, aby mohly být nahrazeny klasické soupravy i na trase Žďár nad Sázavou - Havlíčkův Brod - Kolín, které jsou vedeny lokomotivami řady 362. K plnohodnotnému nasazení řady 650.2 mezi Havlíčkovým Brodem a Kolínem dojde až na sklonku prázdnin, protože bude nutné ze strany SŽ posunutí neutrálního pole trakčního vedení v zastávce Sázavka, kde by v jeho současné poloze nebyl možný rozjezd jednotky kvůli umístění sběrače proudu uprostřed soupravy. K zahájení prací zde může dojít ale až po ukončení odklonové vozby přes Vysočinu po 1. červenci 2023.
Dvouvozové RegioPantery pro Vysočinu, kterým byla přidělena pořadová čísla 226 - 231, byly zařazeny do výroby až na počátku roku 2023, i když stroj s o jedno nižším pořadím 650.225 zahájil provoz v Českých Budějovicích již v červenci 2022. Stalo se tak kvůli tomu, že na jihočeské jednotky navázaly Pantery 650.232 - 650.238, určené pro dočasné nasazení na trati Šumperk - Uničov - Olomouc z důvodu zahájení výhradního provozu pod dohledem ETCS na jmenované trati počínaje rokem 2023 a 650.236 byl nasazen v Bohumíně.
Jednotky 650.226 a 650.227 absolvovaly během dubna 2023 TBZ na zkušebním okruhu ZC VUZ Velim. Následně se obě vrátily do Plzně a 27. 4. 2023 byly převezeny z Plzně do Havlíčkova Brodu, kde budou ve zdejším středisku údržby servisovány. 1. 5. 2023 obě uskutečnily první zkušební jízdu Havlíčkův Brod - Jihlava město a zpět. Od 3. 5. 2023 pak byly Pantery nasazeny ve dvoudenním oběhu, kdy se v pracovní dny oba střídají na osobních vlacích mezi Jihlavou městem a Havlíčkovým Brodem s odpoledním zájezdem do Žďáru na Sázavou a ranním návratem zpět do Havlíčkova Brodu. O víkendu je pak jedna jednotka celý den nasazována na osobní vlaky Jihlava město - Havlíčkův Brod místo stroje řady 814, což přináší nejen pozitivní efekt z pohodlnějšího cestování, ale také malý posun k ekologičtějšší dopravě na Vysočině, kdy alespoň malý díl objemu přeprav přechází z motorové do elektrické trakce. 4. 5. 2023 se pak v rámci slavnostního otevření myčky kolejových vozidel v SÚ Havlíčkův Brod 650.226 prezentovala v dopoledních hodinách v těchto prostorách. Zálohu Panterům dělá jedna klasicá souprava s lokomotivou řady 242, která zároveň v pracovní dny obstarává vozbu osobního vlaku z Havlíčkova Brodu do Časlavi a druhý den z Čáslavi do Jihlavy města a zpět do Havlíčkova Brodu.
Na fotografii z 3. 5. 2023 se představuje jednotka 650.227 na odpoledním Os 8367 Havlíčkův Brod - Jihlava v první den pravidelného provozu v mezistaničním úseku Šlapanov - Dobronín.
Text a foto Daniel Brabenec
Modernizované lokomotivy řady 743.2 ČD
Po společnosti ČD Cargo se pro rekonstrukci svých lokomotiv řady 742 rozhodly i České dráhy. Koncem července 2021 proto vypsaly výběrové řízení na modernizaci všech svých 14 zbývajících lokomotiv této řady. Vítězem soutěže se stala společnost CZ LOKO s továrním typem Effishunter 1000M, celková smluvní cena za modernizaci všech 14 lokomotiv je 827 671 460 Kč s DPH, 684 026 000 Kč bez DPH. K podpisu smlouvy došlo 3. 2. 2022. Z důvodu některých odlišností neobdržely řadové označení 742.71 jako stroje ČD Carga (viz Dokončení padesáté lokomotivy 742.71 pro ČD Cargo) a dalších dopravců, ale Drážní úřad jim přiřadil novou řadu 743.2 (743.201 - 743.214). ČD s nimi počítají jak na posun v železničních uzlech, tak s nasazením při napěťových výlukách, odvozu neprovozních vlaků a převozu vozidel po tratích vybavených ETCS.
Stejně jako v případě lokomotiv řady 742.71 jsou zdrojové lokomotivy objednatele postupně přistavovány z dep ČD do areálu společnosti WYNX Pool v Kutné Hoře, kde dochází k jejich odstrojení a původní rám, podvozky a nádrž jsou dále přepravovány do závodu CZ LOKO v České Třebové, odkud po úpravě směřují ke konečné montáži v Jihlavě. V závěru května 2023 byly dokončovány první dvě lokomotivy, určené pro nasazení pod OŘOD Východ (Oblastní ředitelství osobní dopravy), provozní pracoviště Brno-Maloměřice a Bohumín.
Lokomotivy 743.2 svým provedením ve vetšině celků odpovídají strojům řady 742.71. Z výroby jsou osazeny palubní částí ETCS L2, jejímž dodavatelem je v tomto případě společnost CAF (typ Auriga - řada 742.71 je osazena OBU ETCS typu Ebicab od firmy Bombardier), národní zabezpečovač je pak typu LS 06 tuzemského výrobce AŽD Praha. Na přání zákazníka jsou navíc vybaveny zásuvkami napěťové hladiny 48 V DC pro napájení a ovládání přípojných vozů.
Fotografie z 29. 5. 2023 dokumentuje stroj 743.201 ČD v železniční stanici Jihlava před odjezdem na v ten den druhou zkušební jízdu s cílem ve Žďáru nad Sázavou, v dopoledních hodinách uskutečnil svůj vůbec první samostatný obrat na síti SŽ do Havlíčkova Brodu.
Text a foto Daniel Brabenec
 
 
 
 
25. 11. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3