|
Únor 2008
Ee 922 - Nová generace posunovacích lokomotiv pro SBB-CFF-FFS
|
|
|
|
Nejstaršími lokomotivami pravidelně provozovanými švýcarským dopravcem SBB-CFF-FFS jsou posunovací stroje Ee 3/3 16331 až 16376, pocházející z let 1930 až 1942. Vyráběly je švýcarské firmy Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM) a Brown, Boveri & Cie (BBC). Trvalý výkon těchto strojů o hmotnosti 45 tun je 490 kW, maximální rychlost 40 km/h. V letech 1945 až 1956 na ně navázala série lokomotiv Ee 3/3 čísel 16381 až 16414 a 16421 až 16430, na jejichž výrobě se již podíleli všichni významní švýcarští výrobci elektrických lokomotiv, tj. vedle SLM a BBC též Maschinenfabrik Oerlikon (MFO) a Société Anonyme des Ateliers de Sécheron (SAAS). Tyto stroje již měly výkon 520 kW a vzduchový hlavní vypínač (oproti olejovému u předchozích kusů). Od roku 1961 probíhaly dodávky posledních 30 kusů (16431 – 16460) se stejným výkonem a o 5 km/h vyšší maximální rychlost. Poslední lokomotiva tohoto typu je v provozu od roku 1966.
Kromě těchto lokomotiv byly postupně pořizovány vícesystémové lokomotivy pro provoz na styku s železnicemi napájenými jinými trakčními systémy. Jedná se o dvoufrekvenční lokomotivy Ee 3/3 II čísel 16501 – 16506 z roku 1957 (výrobce MFO, SAAS, BBC a SLM) pro systémy 15 kV, 16,7 Hz a 25 kV, 50 Hz AC. Pro stejné napájecí systémy byly vyrobeny stroje Ee 3/3 II čísla 16511 – 16519 (SAAS a SLM; 1962 až 1963). Ve stejném období vyrobily firmy SAAS A SLM též čtyřsystémové stroje Ee 3/3 IV 16551 – 16560 pro systémy 15 kV, 16,7 Hz AC; 25 kV, 50 Hz AC; 3 kV DC a 1,5 kV DC.
Přestože jsou všechny uvedené typy posunovacích lokomotiv dodnes v provozu, jejich provoz a údržba jsou velmi nákladné. Proto SBB-CFF-FFS objednaly 21 kusů moderních posunovacích lokomotiv řady Ee 922. Podle informací časopisu „Info Operating Personenverkehr“ (č. 2, únor 2008) by měl být první stroj dodán v červenci 2009 a všechny kusy by měly být dodány do konce roku 2010. Postupné nasazování nových lokomotiv, které vyrobí závod společnosti Stadler Rail ve Wintherthuru (tedy bývalý SLM), by podle plánů SBB-CFF-FFS mělo znamenat kompletní vyřazení lokomotiv Ee 3/3 všech generací.
Dvoufrekvenční (15 kV, 16,7 Hz a 25 kV, 50 Hz AC) lokomotivy Ee 922 budou mít hmotnost 44 tun, maximální výkon bude 750 kW a rozjezdová tažná síla 132 kN. Tyto parametry mají umožňovat tažení soupravy o hmotnosti 400 tun do stoupání 25 ‰. Nejvyšší rychlost lokomotivy bude 40 km/h, při přepravě ve vlaku bude maximální povolená rychlost 100 km/h. Lokomotiva bude mít též rekuperační elektrodynamickou brzdu a výkonný kompresor (120 m 3/h).
Na horním snímku pořízeném 4. února 2008 v Curychu je zachycen stroj Ee 3/3 č. 16429 vyrobený v 50. letech minulého století. Na dolním snímku je vizualizace budoucí podoby strojů řady Ee 922.
Text a horní foto Matthias Haag, dolní foto SBB-CFF-FFS
|
|
|
|