SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Březen 2008

Konec depa Zürich-Feldstrasse od GVD 2008/2009
Už na konci tohoto roku by mělo být zrušeno depo SBB-CFF-FFS Zürich-Feldstrasse (depo F). Důvodem pro zrušení je především špatný stav budovy, do které již SBB-CFF-FFS nechce investovat. Tím končí i život velice důležité části zürišského přednádraží.
Tzv. „Efko“ pochází z roku 1890 a je tak jedním z nejstarších dep ve Švýcarsku. Tehdejší společnost Nordostbahn (NOB) se rozhodla pro německý typ depa, tedy depo s přesuvnou, která je dodnes v provozu. Tím bylo možné v depu odstavit až 50 parních lokomotiv s tendrem. Dnes již málo známým faktem je to, že na západní straně depa byla malá točna pro parní lokomotivy. Už od roku 1930 se SBB-CFF-FFS postupně loučila s provozem parních lokomotiv a pořizovala si již pouze elektrické stroje, odvody kouře však v depu F zůstaly dodnes.
Depo F má sedm kolejí. Jedna je rezervována pro historická hnací vozidla, dvě jsou určeny pro údržbu souprav (mj. i pro německé jednotky ICE-T nasazené na trase Zürich – Stuttgart, které nocují v Zürichu), zbytek je používán lokomotivami osobní dopravy, tedy řadami Re 420 a Re 460. Na jihovýchodní straně je dvoupatrová budova s nocležnou pro strojvedoucí a s jídelnou, která byla kdysi otevřená nonstop 24 hodin denně a sedm dnů v týdnu.
„Efko“ se stalo také filmovou hvězdou, když si zahrálo ve filmech „Hinter den sieben Gleisen“ („Za sedmi kolejemi“) režiséra Kurta Früha z roku 1959 o životě tří bezdomovců z okolí nádraží nebo „Leo Sonnyboy“ režiséra Rolfa Lyssyho z roku 1989 o fingované svatbě strojvedoucího a Thajky.
Co bude se zdejšími lokomotivami zatím není zcela jasné. Uvažuje se o jejich deponování v depu Geroldstrasse, ze kterého je však problematický příjezd k hlavnímu zürišskému nádraží. Jízda z depa F na hlavní nádraží trvá maximálně tři minuty, což je užitečné v nouzi (např. v případě vystavení náhradní lokomotivy za neschopný stroj). Z depa G to však trvá nejméně 20 minut, protože lokomotivy musí jet nejdříve na západ do stanice Zürich Herdern a po úvrati se vrací směrem na východ na hlavní nádraží. Taktéž není vyřešena otázka údržby vozidel, která byla dosud prováděna v depu F, neboť udržovací kapacity ve třetím zürišském depu Herdern jsou již zcela vyčerpány.
Současná podoba rušeného depa Feldstrasse je zdokumentována na snímcích z 15. března 2008.
Text a foto Matthias Haag
 
 
 
 
5. 10. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3