V dubnu 2007 vypsal dopravce SBB-CFF-FFS soutěž na 60 příměstských dvoupodlažních jednotek. V technických podmínkách byla zadána celková délka soupravy 100 m, ale v únoru 2008 byla zakázka přepracována na 50 vlaků, o celkové délce jednotky 150 metrů. Hlavními soupeři byli německý Siemens, francouzko-kanadské uskupení Alstom‑Bombardier a domácí Stadler Altenrhein.
Zakázku za 1 024 milionu švýcarských franků vyhrála v červenci 2008 společnost Stadler. Nové příměstské jednotky Dosto-RV (Doppelstocktriebzug - Regionalverkehr) s označením RABe 513 budou konstruovány v Altenrheinu u Bodamského jezera. Celková délka jednotky bude 150 metrů, což je pro vozidla curyšského S-Bahnu novinkou. Z provozních podmínek vyplynulo, že jedna jednotka RABe 514 nebo souprava s lokomotivou Re 450 (380 míst k sezení) poskytuje malou přepravní kapacitu, ale dvě soupravy (760 míst k sezení) již představují plýtvání trakční energií. Nová RABe 513 bude mít k dispozici 414 míst k sezení v druhé třídě a 112 míst v třídě první. Jednotka je složena ze šesti vozů – Bt + B + AB (WC) + B + B (WC) + At (1. třída). Maximální rychlost je podobně jako u jednotek FLIRT ‑ 160 km/h. Hmotnost soupravy je 296 t, maximální výkon je 6 000 kW. Jednotku pohání 8 hnacích dvojkolí hlavových vozů. Elektrická výzbroj je umístěna ve vozech At a Bt, pouze kompresory se nachází, obdobně jako u jednotek RABe 514 firmy Siemens, ve vložených vozech. Do budoucna je plánován provoz příměstských vlaků také v kombinaci s jednotkami RABe 514.
Vizualizace představuje pouze čtyřvozovou jednotku RABe 513, která bude ve skutečnosti vyráběna jako šestivozová.
Text Matthias Haag, foto SBB-CFF-FFS
|