SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Říjen 2008

Modernizované švýcarské jednotky RBDe 560 Domino
Na letošním veletrhu Innotrans byla představena nejnovější souprava SBB-CFF-FFS „Domino“. Jedná se přitom o modernizovanou soupravu RBDe 560 NPZ (NPZ = neuer Pendelzug, tj. nový kyvadlový vlak). Zatímco prototypy těchto souprav byly vyrobeny firmou Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein, dnes Stadler), sériové výroby se zhostila společnost Schindler Waggon Pratteln (dnes součást Bombardier Transportation) a dodavatelem podvozků byla firma Schweizerische Industriegesellschaft Neuhausen (SIG). Dodavatelem elektrické výzbroje byla společnost Brown, Boveri & Cie., tj. pozdější součást Asea Brawn Boveri.
V roce 1984 byly dodány čtyři prototypy v různých barvách. Pro zvýšení kapacity byly mezi hnací a řídicí vůz vloženy osobní vozy typů EW I a EW II. Tím si vysloužily nové „vysvětlení“ zkratky NPZ: Nichts Passt Zusammen, tedy nic se k sobě nehodí. Pro sériové dodávky, které započaly v roce 1987, si SBB-CFF-FFS vybrala modro-šedé barevné schema se žlutými dveřmi, čela souprav byla navíc v červené barvě. Z toho barevného „chaosu“ vycházela další přezdívka „Kolibri“.
V současnosti jsou tyto soupravy provozovány nejčastěji v sestavě se dvěma vloženými vozy, tj. RBDe + AB + B + Bt. Výjimkou ovšem nejsou ani soupravy bez vložených vozů, tj. RBDe + Bt (např. na spojích Olten – Läufelingen – Sissach nebo Bellinzona - Luino). Maximálně je možno zařadit pět vložených vozů (takovou soupravu je možno vidět na dvou vlacích v úseku Zürich – Othmarsingen – Muri – Rotkreuz), což už je vzhledem k maximálnímu výkonu 1650 kW a tažné síle na obvodu kol 182 kN téměř nad síly hnacího vozidla. Jinak jsou tyto soupravy k vidění především v okolí měst Genève a Lausanne na linkách S-Bahn, jako osobní vlaky v kantonu Aargau, dále pak v kantonu Glarus (např. na spoji Glarner Sprinter spojujícím Zürich s tímto kantonem) a také u dopravce RegionAlps v kantonu Wallis.
Vzhledem k tomu že vozy RBDe 560 a Bt jsou již zhruba 20 let staré, vložené vozy EW I a II pak dokonce až 40 let, rozhodlo vedení SBB-CFF-FFS v prosinci 2006 o modernizaci těchto souprav v celkové hodnotě 511 mil. CHF. Firma Bombardier ve svém závodě ve švýcarském Villeneuve tak zahájila výrobu 140 nových klimatizovaných vozů, které nahradí původní vozy EW I a II, v dílnách Yverdon pak modernizací - spočívající především v úpravě interiéru včetně dosazení klimatizace a instalaci nového řídicího systému - projdou vozy RBDe 560 a Bt. V řídicím voze Bt pak bude nově oddíl první třídy, takže budou nově označeny jako ABt.
Prvních 13 modernizovaných souprav „Domino“ by mělo být od nového grafikonu 2008/2009 nasazeno u dopravce RegionAlps (společný podnik SBB-CFF-FFS a Transports de Martigny et Régions) a na spojích Glarner Sprinter spojujících Zürich a Schwanden. SBB-CFF-FFS ale oznámily, že uvedený záměr nebude naplněn z důvodu zpoždění dodávky nových vozů firmou Bombardier. Neoficiálně se však mluví též o potížích s modernizovanými vozy RBDe 560. U firmy RegionAlps tak budou soupravy Domino dávány do provozu postupně až po Novém roce, na Glarner Sprinteru pak až od léta 2009. Místo nových jednotek budou nejspíš nasazeny lokomotivy typu Re 4/4 II a staré vozy typu EW I a II.
Na fotografii ze dne 23. 10. 2008 je v depu Winterthur zachycena modernizovaná souprava Domino složená z hnacího vozu 94 85 7 560 402-0 a řídicího vozu 50 85 39-43 941-6 dopravce RegionAlps.
Text a foto Matthias Haag
 
 
 
 
21. 2. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3