V neděli 18. 1. 2009 vyjel na trať z Českých Budějovic do Českých Velenic první pravidelný vlak tažený elektrickou lokomotivou v nově elektrizovaném úseku České Budějovice - Nové Hrady. Jednalo se o Os 8605 tažený lokomotivou 242.282, který je od zahájení elektrického provozu veden elektrickou lokomotivou do Nových Hradů a po přestupu cestujících do motorového vozu řady 810 nebo autobusu náhradní autobusové dopravy při výluce pokračuje dále do Českých Velenic. Stalo se tak po několika posunech termínu zahájení elektrického provozu, ke kterým došlo v důsledku zpoždění stavby, přičemž měl být provoz v elektrické trakci zajišťován již v roce 2008.
Stavba SŽDC „Elektrizace tratě České Velenice – České Budějovice, 1. etapa“ byla slavnostně zahájena hlavním zhotovitelem Elektrizací železnic Praha 8. 11. 2006 a jejím hlavním cílem je propojení elektrizovaných tratí mezi Českými Budějovicemi a rakouským Gmündem. Elektrizace se týká 49,2 km dlouhého jednokolejného úseku od železniční stanice České Velenice po elektrické dělení v žst. České Budějovice, přičemž rozvinutá délka trakčního vedení sestavy „S“ bude 53,546 km. Pro napájení trakčního vedení AC 25 kV, 50 Hz slouží stávající napájecí stanice Nemanice. Nově byly postaveny dvě spínací stanice v železniční stanici České Budějovice (Mladé) a v železniční stanici Borovany. Při výstavbě trakčního vedení byla poprvé v ČR byla použita technologie tažení trakčního vedení pod tahem. V mezilehlých stanicích je vybudováno zařízení pro elektrický ohřev výměn. Železniční stanice Nová Ves u Českých Budějovic, Borovany, Jílovice a Nové Hrady byly vybaveny elektronickým zabezpečovacím zařízením ESA 11. Jejich ovládání je zabezpečováno dálkově z žst. České Budějovice.
Na první etapu navazuje od podzimu 2008 etapa druhá, týkající se dokončení elektrizace v žst. České Velenice, zahrnutá do stavby SŽDC „Optimalizace tratě Veselí nad Lužnicí - České Velenice“. Při ní dojde k elektrizaci a úpravě železniční stanice v Českých Velenicích včetně úseku ke státní hranici a propojení trakčního vedení od Nových Hradů do Českých Velenic. Následně bude elektrizována trať z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic a vystavěna nová napájecí stanice.
Na fotografii ze dne 22. 1. 2009 je zachycen již pravidelný elektrický provoz - Os 8605 České Budějovice - České Velenice v čele s lokomotivou 242.241 před stanicí Nová Ves u Českých Budějovic.
Text Daniel Brabenec, foto Jiří Kubát
|