V roce 2006 zvítězil švýcarský výrobce Stadler Rail s jednotkami FLIRT v tendru na dodávku 30 elektrických jednotek pro maďarské železnice MÁV. Uvedených 30 jednotek bylo do Maďarska dodáno postupně od dubna 2007 do března 2008. Součástí uvedeného kontraktu byla také opce na dalších 30 kusů, které se dopravce MÁV-START (vznikl vyčleněním osobní dopravy z mateřské firmy MÁV k 1. červenci 2007) rozhodl využít.
Dodávky druhé 30kusové série pro MÁV-START byly zahájeny v lednu 2009. Stejně jako předchozí kusy se jedná o typ FLIRT 4/10 (tj. uspořádání pojezdu Bo'2'2'2'Bo') označený v Maďarsku řadou 5341 (písmenné označení BVpmot), nové kusy budou mít evidenční čísla 031 až 060. Jednotky jsou určeny pro napájecí systém 25 kV, 50 Hz, mají maximální rychlost 160 km/h a jmenovitý výkon 2000 kW. Nabízejí 211 míst k sezení výhradně ve 2. třídě.
Nově dodávané jednotky doplní původních 30 souprav především na stávajících ramenech z Budapešti do několika směrů (Győr, Székesfehérvár, Pusztaszabolcs), o víkendech také na rameni Budapest–Hatvan – Füzesabony – Eger / Hidasnémeti, v letní sezoně pak též na jižní (elektrizované) trati kolem Balatonu.
Jeden z nově dodaných FLIRTů, 5341.035-4, je zdokumentován na snímku pořízeném 16. března 2009 ve stanici Budapest Déli pályaudvar.
Text Petr Štefek, foto a spolupráce Matthias Haag
|