Polský dopravce PKP Cargo (PKPC) je aktivní na českém trhu od roku 2007, kdy se na síti SŽDC objevily lokomotivy ET22, tehdy pouze ve službách OKD, Dopravy (OKDD) (viz
Polské lokomotivy řady ET22 zahájily provoz na síti SŽDC), později se v Česku objevily i stroje ET41. Některé vlaky s lokomotivami PKPC byly vedeny dokonce polskými strojvedoucími, stále však pod hlavičkou OKDD. Zlomovým se však stal rok 2010, kdy PKP Cargo nejprve 20. ledna obdrželo od Drážního úřadu osvědčení dopravce, následně 2. dubna realizovalo vůbec první vlak na vlastní licenci na území Česka. Jednalo se o ucelený vlak koksu z koksovny Zdzieszowice do hutě ArcelorMittal Galaţi. Vlak byl veden oklikou přes přechod Zebrzydowice / Petrovice u Karviné a dále přes Český Těšín do Čadce, kde byl předán Železničné spoločnosti Cargo Slovakia.
Na tento průnik na české území rychle zareagovalo firma ČD Cargo, resp. její dceřiná společnost Koleje Czeskie, která je od 27. srpna 2009 držitelem licence na provozování drážní dopravy v Polsku. Po necelých dvou týdnech od vstupu PKPC do Česka tak Koleje Czeskie ve spolupráci s dopravci Lotos Kolej a STK odvezly svůj první vlak v Polsku. Jednalo se o přepravu leteckého paliva z rafinerie společnosti Grupa Lotos v Gdańsku pro letiště Praha-Ruzyně. Z výchozí stanice Gdańsk Olszynka byl vlak veden ještě dopravcem Lotos Kolej, v žst. Gniezno však došlo k výměně lokomotivy i dopravce. Do čela vlaku nastoupil stroj 181.018 ČD Cargo (dlouhodobě pronajatý polskému dopravci STK) a dopravcem se staly Koleje Czeskie. Uvedený stroj se odpoledne 14. dubna vydal s vlakem na cestu směrem k českým hranicím. Do pohraniční přechodové stanice Międzylesie pak vlak dorazil následujícího dne odpoledne a Koleje Czeskie jej předaly své mateřské společnosti ČD Cargo.
Horní snímek pořízený 24. března 2010 ve stanici Nędza zachycuje ucelený vlak prázdných uhláku směřujících do Česka, v jejichž čele je stroj 181.018 ještě s logy společnosti STK. Dolní snímek z žst. Wrocław Gądów dokumentuje stav téže lokomotivy dne 8. dubna 2010, kdy již měla nálepky Koleje Czeskie. Stejné nálepky pak dostal také další stroj ze stáje STK – 181.003.
Text Petr Štefek, horní foto Jan Hanzel, dolní foto Kajetan Orliński
|