V druhé polovině června vyjela poprvé na koleje mimo areál výrobního podniku první sériově vyrobená lokomotiva řady 741.7 - stroj 741.702. Výrobu dvou těchto lokomotiv si objednala u firmy CZ LOKO v loňském roce firma Viamont DSP, samotná rekonstrukce byla realizována v jihlavském závodě tohoto výrobce.
Lokomotivní řada 741.7 vznikla rekonstrukcí původní lokomotivy řady 740 s využitím některých inovovací oproti lokomotivám řad 724 a 744.7, splňující přísnější ekologické limity, vyžadované od vyšších výkonových kategorií drážních spalovacích motorů po roce 2010. V tomto provedení byla kromě prototypové lokomotivy 741.701 pro Unipetrol Doprava vyrobena i lokomotiva 742.701 pro ČD Cargo - ta ovšem vznikla rekonstrukcí lokomotivy řady 742 a od řady 741.7 se kromě jiného liší především nižší hmotností.
Lokomotiva je kapotového provedení s věžovou kabinou strojvedoucího nesymetricky umístěnou blíže zadní části hlavního rámu. Hmotnost lokomotivy je 72 t, maximální rychlost 100 km/h. Pohonnou jednotku tvoří spalovací motor Caterpillar 3508C o jmenovitém výkonu 1000 kW a trakční alternátor Siemens 1FC2 560-6B029Z (na lokomotivy 741.701 a 742.701 byl dosazen alternátor typu 1FC2 631-6B029Z), z kterého jsou po usměrnění napájeny elektrickým proudem původní trakční motory ČKD TE 015. Řízení pohonu a dalších prvků lokomotivy zajišťuje řídící systém firmy Unicontrols. Kabina strojvedoucího je vybavena klimatizací. Zdrojem stlačeného vzduchu je lamelový kompresor Mattei M111B (741.701 je vybavena šroubovým kompresorem Atmos). Oproti 741.701 bylo na lokomotivě 741.702 dále provedeno několik změn v elektrické a pneumatické výzbroji (např. využití nerezových trubek pneumatických rozvodů).
Na fotografii ze dne 23. 6. 2010 se představuje lokomotiva 741.702 odstavená v areálu jihlavské provozovny firmy CZ LOKO.
Text a foto Daniel Brabenec
|