SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Červenec 2010

Modernizace lokomotivy 151.008
Lokomotiva 151.008 byla 1. března 2010 přistavena do DPOV PSO Přerov k provedení hlavní opravy (EH). Jedná se o poslední stroj řady 150/151, který byl stále vybaven mezikontrolerem. U ostatních strojů řady 150 a 151 bylo toto zařízení nahrazeno elektronickým systémem HS 198 firmy HS Trans, který výrazně zjednodušil obsluhu. Starý regulátor elektrodynamické brzdy (EDB) nahradil systém HS 100. Při rekonstrukci na řadu 151 byl dosazen šroubový kompresor SE 120 Lok firmy Atmos a odebrán druhý pístový kompresor 3 DSK 100. Toto se ukázalo jako nešťastné řešení a pístový kompresor byl zpětně dosazen při této dílenské opravě.
Lokomotiva 151.008 byla zkušebně jako první své řady osazena statickým nabíječem JN 3000/48 od firmy EVPÚ Nová Dubnica a klimatizací stanoviště strojvedoucího typu Loko 151 firmy Ekoklima A/C Choceň. Nová zařízení jsou dosazena ve strojovně na místě, kde byl původně mezikontroler. Statický nabíječ na bázi IGBT prvků vytváří stabilizované sítě 24 a 48 V. Síť 24 V je určena pro napájení flowmetrů a řízení nabíječe. Dosazením statického nabíječe byla odstraněna nabíjecí dynama, která také diagnostikovala chod ventilátorů chlazení motorových skupin. Chod ventilátorů nyní hlídá elektronické zařízení tzv. flowmetr, který je umístěn na přívodním vzduchovém tunelu a indikuje intenzitu proudícího vzduchu.
Klimatizace stanoviště strojvedoucího má chladící výkon 5,2 kW a strojvedoucí ji ovládá pomocí panelu Global E-200, který je umístěn vpravo od jízdní páky. Chladící vzduch na stanovišti strojvedoucího je rozveden do pěti směrovatelných výstupů. Čtyři výstupy jsou umístěny mezi čelní sklo a řídicí pult, jeden výstup je vyveden z levé strany pultu na stupínek. Dosazení klimatizace si vyžádalo další otvor v bočnici lokomotivy, který slouží pro výdech ventilátorů výměníku.
Lokomotiva 151.008 je představitelem finálních rekonstrukcí, které mohou být v případě zájmu instalovány na všechny lokomotivy řady 151, případně 150. Pro připomenutí můžeme uvést, že lokomotiva je pro zkušební účely stále osazena zabezpečovacím zařízením ETCS.
Horní snímek pořízený 23. července 2010 přestavuje upravené stanoviště strojvedoucího, kde jsou patrné směrovatelné výstupy vzduchu, vedle jízdní páky je ovládací panel klimatizace. Dolní snímek z 23. června 2010 zobrazuje agregáty statického nabíječe a klimatizace stanoviště strojvedoucího.
Text a foto Jan Kalivoda
 
 
 
 
23. 11. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3