Klesající objem přeprav dopravce PKP Cargo v důsledku konkurence ostatních dopravců, ale především z důvodu rychlého nástupu hospodářské krize v závěru roku 2008, vedl počátkem roku 2009 k rozhodnutí o okamžitém odstavení všech dvoudílných elektrických lokomotiv řad ET40 (výrobce Škoda Plzeň, 1975-1978) a ET42 (výrobce Novočerkasskij elektrovozostroiteľnyj zavod, 1978-1982) do dlouhodobé rezervy. Situace se obrátila v roce 2011, kdy celý trh železniční přepravy v Polsku výrazně roste (rozhodující podíl na tom má doprava kameniva na infrastrukturní stavby) a PKP Cargu se daří získávat zpět také mnohé zakázky, které dříve převzali konkurenční dopravci.
Nedostatečný počet provozních lokomotiv pro plnění nasmlouvaných výkonů vedl v červnu 2011 k rozhodnutí o navrácení zatím pěti lokomotiv řady ET42 (evidenčních čísel 023, 027, 030, 041 i 050) do provozu. První lokomotivy této řady odjely z místa odstavení ve stanici Zduńska Wola Karsznice do svého nového působiště ve Slezském závodě PKP Cargo v Tarnowských Górach (původně patřily pod Centrální závod v Łódźi) 24. června 2011, do konce července bylo do provozu v okolí Tarnowských Gór nasazeno všech pět strojů.
Snímek pořízený 18. srpna 2011 u Gogolina zachycuje uhelný vlak v čele s „Čapajevem“ ET42-030, který se do provozu vrátil po dvou a půl letech. Stroje ET40 českého původu se však podobného comebacku zřejmě nedočkají.