Od roku 2009 provádí společnost Pojazdy Szynowe PESA modernizace šestinápravových dieselových lokomotiv řady ST45 dopravce PKP Cargo, které pocházejí z let 1970-1976. Základem prováděným úprav je náhrada původního spalovacího motoru novým agregátem MTU 4000 o jmenovitém výkonu 1500 kW. Do roku 2011 bylo modernizováno pět lokomotivy, které získaly označení ST45-01 až ST45-05. Dvě z těchto lokomotiv - ST45-01 a ST45-04 – byly přiděleny do depa Czechowice-Dziedzice, aby se podílely na expanzi PKP Carga na železniční sítě Česka a Slovenska.
30. května 2011 rozhodl Drážní úřad o schválení těchto lokomotiv pro provoz na území České republiky, přičemž již dříve byly schváleny pro provoz na Slovensku. 26. srpna 2011 pak proběhla zkušební jízda s lokomotivou ST45-04 v úseku Petrovice u Karviné - Břeclav a zpět. Jednalo se o vlaky z/do automobilky Fiat Auto Poland Tychy, na které PKP Cargo standardně nasazuje lokomotivy typu ES64F4 pronajaté od firmy MRCE Dispolok. Od přelomu září a října 2011 se uvažuje o pravidelném nasazovaní lokomotiv ST45 v této relaci.
Na snímku pořízeném v úseku Lipník nad Bečvou - Prosenice je zachycen stroj ST45-04 (EVN 92 51 3 630 107-2 PL-PKPC; ex SU45-240) s vlakem automobilů Fiat, mimo záběr je jako záložní lokomotiva přivěšen stroj ES64F4-152.
Text Petr Štefek, foto Petr Nohel
|