Region Opavského Slezska a přilehlé oblasti Hlubčicka a Ratibořska v Polsku jsou tradičními místy pěstování a zpracování cukrové řepy. Na české straně cukrovku zpracovává cukrovar v Opavě-Vávrovicích, náležící rakouské společnosti Agrana, v Polsku pak cukrovar v Polske Cerekwi německého koncernu Südzucker. Ačkoliv mají oba cukrovary železniční vlečky, přeprava cukrovky pro vlastní potřebu probíhá výhradně po silnici.
V cukrovaru na české straně se však v letošní kampani začala řepa nakládat do železničních vozů, které pak směřují do sesterského závodu v Hrušovanech nad Jevišovkou. Od konce října je tak denně vypravován ve večerních hodinách ze stanice Opava východ ucelený vlak dopravce ČD Cargo sestávající z 20 vozů řady Eas, který následujícího dne ráno dorazí do stanice Hrušovany nad Jevišovkou. Na opavské východní nádraží se souprava dopraví během dne nadvakrát z nákladiště Palhanec, do něhož je napojena vlečka cukrovaru. Dále pak pokračuje se strojem řady 363 do Břeclavi, kde po přepřahu na motorovou trakci pokračuje do cílové stanice. V opačném duchu pak probíhá vozba prázdných vozů zpět k nakládce. Jedná se o vůbec první přepravy cukrovky v historii společnosti ČD Cargo. I před vznikem ČD Carga v roce 2007 České dráhy takové přepravy několik let neprováděly, pokud se cukrová řepa vůbec ocitla na kolejích, bylo to v režii privátních dopravců (viz např.
IDS Olomouc vozí řepné vlaky do Hrušovan nad Jevišovkou).
Necelých 20 kilometrů severovýchodně od Opavy leží polské městečko Kietrz, jenž je koncovým bodem dnes již skoro zapomenuté tratě z Pietrowic Wielkich. Přesto však i tato osm kilometrů dlouhá lokálka ožívá v podzimních měsících relativně čilou nákladní dopravou (osobní byla zastavena v roce 1992). Každý den se na vlečce agrokombinátu loží cukrovou řepou skupina 28 „węglarek“ pro cukrovar Ropczyce v Podkarpatském vojvodství. Souprava je z Kietrze rozdělena na dvě skupiny vozů, jenž pak stroje řady SM42 dopravce PKP Cargo odvezou do Pietrowic Wielkich, kde po spojení pokračují dále do Racibórze. Odtud již s elektrickou lokomotivou pokračují ke svému příjemci.
Na prvním snímku z třetího listopadového dne, dokumentující nakládku v opavském cukrovaru, je zachycen při posunu „šelmodrtič velký“ 721.553 společnosti LOKOTRANS SERVIS ve službách dopravce BF Logistics, který je provozovatelem vlečky v cukrovarech Opava i Hrušovany nad Jevišovkou. Druhý snímek pořízený 2. listopadu pak nabízí pohled na řepný vlak z Kietrze při sjíždění z vrcholu tratě u bývalé zastávky Gródczanki do Pietrowic Wielkich - na postrku se strojem SM42-1208 a vlakovou SM42-1205.