|
Leden 2012
Elektrické jednotky EN97 WKD
|
|
|
V květnu 2009 vyhlásila polská společnost Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD), která provozuje vlaky na vlastní příměstské železniční trati na okraji Warszawy, výběrové řízení na dodávku 14 elektrických jednotek. Toto výběrové řízení bylo zrušeno, neboť cena 341,6 mil. PLN nabízejícího Pojazdy Szynowe PESA překročila plánovaný rozpočet (291,4 mil. PLN) a druhý nabízející - NEWAG, s nabídkou za 264,4 mil. PLN - nesložil povinnou kauci. V listopadu téhož roku proto WKD vyhlásila novou soutěž, do které zaslaly své nabídky firmy PESA (281 mil. PLN) a Stadler Rail (372 mil. PLN). Smlouva s vítěznou firmou PESA byla podepsána 26. března 2011.
Dodávaná jednotka typu 33WE (u WKD označená řadou EN97) má poněkud atypické uspořádání, neboť se skládá ze dvou identických třídílných modulů (uspořádání pojezdu Bo‘+2‘+Bo‘+Bo‘+2‘+Bo‘). Oba moduly jsou vybaveny vždy jedním stanovištěm strojvedoucího, spojeny jsou tedy neprůchozími čely, kde se nachází pouze pomocná stanoviště pro umožnění posunu v případě rozdělení soupravy. V každém modulu jsou čtyři dvoudílné dveře po obou stranách soupravy. Celá souprava nabízí 120 míst k sezení (celková obsaditelnost činí 500 osob při 5 os./m²), její celková délka je 60 metrů a hmotnost činí 102 tun. Jednotka je vybavena automatickými spřáhly Scharfenberg. Maximální rychlost soupravy je 80 km/h. Nyní je trakční výzbroj jednotky uzpůsobena pro napájení ze sítě 600 V, ale později bude upravena pro provoz na soustavě 3000 V. K tomu by mělo dojít v roce 2013, kdy je plánováno přepnutí napájení sítě WKD ze současného napětí 600 V na 3000 V.
7. prosince 2011 byla WKD předána první jednotka EN97-001. 12. ledna 2012 získala tato řada schválení typu a téhož dne byla jednotka EN97-001 poprvé nasazena do zkušebního provozu s cestujícími. Zbývající jednotky budou dodávány postupně během roku 2012 a v souvislosti s tím by měly být vyřazeny všechny staré jednotky řady EN94 z let 1968 až 1972. Z původních 40 jednotek EN94 je dosud v provozu 30 kusů, které jsou nasazovány ve dvojicích. Vedle nových jednotek EN97 tak v provozu u WKD zůstane ještě řada EN95 zastoupená jediným kusem - prototypem EN95-01 dodaným firmou PESA v roce 2004. Za zmínku stojí, že souprava EN95-01 byla vůbec první elektrickou jednotkou vyrobenou společností PESA. V následujících letech hodlá společnost doplnit vozidlový park o dalších šest jednotek tak, aby bylo možné zvýšit počet provozovaných spojů.
Na snímku pořízeném 14. ledna 2012 v zastávce Pruszków WKD je zachycena jednotka EN97-001 jako vlak relace Milanówek Grudów - Warszawa Śródmieście WKD.
Text Petr Štefek, foto Marek Graff
|
|
|
|