Počátkem prosince 2012 bylo oznámeno, že polský dopravce DB Schenker Rail Polska (DBSRP) kupuje od firmy Siemens 23 kusů elektrických stejnosměrných lokomotivy typu Vectron. K výběru těchto lokomotiv přispělo i to, že první lokomotivy byl Siemens schopen dodat prakticky ihned po podpisu smlouvy, další pak postupně do roku 2015.
Pro stejnosměrnou verzi lokomotivy Vectron oficiálně označenou jako typ X4-E-Loco-C vydal polský drážní úřad UTK dočasné schválení typu již v listopadu 2011, v září následujícího roku pak lokomotiva získala pro provoz v Polsku trvalé schválení. Od konce roku 2011 byly do zkušebního provozu v Polsku předány lokomotivy s německým označením 191 951 a 191 952, které posléze získaly polské označení 5 170 020, resp. 5 170 021. Tyto dvě lokomotivy se až do podzimu 2012 střídaly na různých výkonech u dopravců DBSRP, ITL Polska a PKP Intercity.
Právě tyto dvě lokomotivy převzal DBSRP jako první. Stalo se tak již 20. prosince, tedy jen několik týdnů po podpisu smlouvy. V okamžiku předání již byly lokomotivy opatřeny červenou barvu koncernu DB místo původní bílé barvy. Dodávky dalších strojů jsou očekávány v červnu 2013.
Ihned po převzetí byly obě lokomotivy nasazeny do provozu. V současné době (únor 2013) jsou nasazovány především na uhelných vlacích v relaci Jaszczów - Ostrołęka a na tranzitních vlacích mezi německou stanicí Frankfurt Oderbrücke a běloruským Brestem.
Na snímku pořízeném 28. prosince 2012 u Świdnika je zachycen stroj 5 170 020 společně se „sputnikem“ 3E/1-31 s uhelným vlakem vedeným v relaci Jaszczów – Warszawa Okęcie.
Text Petr Štefek, foto Krzysztof Newlacil
|