Prototypová lokomotivy Gama Marathon 111Ed-001 výrobce Pojazdy Szynowe Pesa byla veřejnosti představena na veletrhu InnoTrans 2012. Poté se podrobila sérii testů organizovaných výrobcem a od ledna 2013 je již nasazena do zkušebního provozu.
Lokomotiva 111Ed-001 je prvním exemplářem plánované rodiny elektrických a motorových lokomotiv s komerčním názvem Gama. Jedná se o 4nápravovou elektrickou lokomotivu určenou pro provoz na tratích elektrizovaných soustavou 3 kV DC. Je vybavena čtyřmi trakčními motory DKLBZ 4514-4A výrobce VEM Sachsenwerk o jmenovitém výkonu 4 x 1400 kW. Pro obsluhu neelektrizovaných vleček je na lokomotivu dosazen pomocný dieselový agregát se spalovacím motorem Caterpillar C15 a trakčním alternátorem GLp500S4 výrobce EMIT. Nádrž na naftu má objem 800 litrů. Pomocný motorgenerátor se střešní chladicí jednotkou a dalším příslušenstvím jsou dodávkou české společnosti CZ LOKO. Stroj má délku 19 500 mm, hmotnost 82 tun, maximální rychlost činí 160 km/h.
Prvním provozovatelem lokomotivy se stal dopravce Lotos Kolej, který ji používal v lednu a únoru 2013 na vozbu nákladních vlaků na rameni Gdańsk Olszynka – Zduńska Wola Karsznice. Jednalo se o vlaky s průměrnou hmotností 3130 tun, nejtěžší vlak pak měl 3622 tun brutto. Na konci února pak byla předána dopravci PKP Intercity pro zkušební provoz v dálkové osobní dopravě.
První samostatná jízda lokomotivy 111Ed-001 s vlakem osobní dopravy je zachycena na snímku pořízeném 1. března po výjezdu z podzemní stanice Warszawa Centralna ve směru k žst. Warszawa Zachodnia. Jedná se o vlak TLK 53106 „Norwid“ Gdynia Główna – Kraków Główny, který byl Gamou veden až z žst. Warszawa Wschodnia.
Text Petr Štefek, foto Marek Graff
|