|
Březen 2013
„Herkulesy“ řady 761 společnosti Metrans
|
|
|
|
Společnost Metrans, jeden z největších operátorů kombinované dopravy především ve střední a východní Evropě, začala postupně s nárůstem počtu přepravovaných kontejnerů pro své terminály převádět dopravu části ucelených vlaků s těmito kontejnery do své režie. Elektrické lokomotivy pro přepravy ze severských přístavů do Česka, případně dále na jih a východ, jsou najímány od půjčoven lokomotiv (řady 185, 186 a 189). Pro posun v českých a slovenských terminálech Metransu jsou pak využívány vlastní lokomotivy řady 740, zatímco traťových výkonů z Prahy především západním směrem se zhostila společnost Metrans Rail (od roku 2011 dcera Metransu) dvojicí strojů řady 745.7. Jiná situace panovala u přeprav ze Slovenska na jih a východ, kde vlaky vozily najaté dieselové lokomotivy nebo místní dopravci. Zejména nespokojenost s včasností přeprav z Dunajské Stredy do slovinského Koperu přes Maďarsko, které zajišťovali místní národní dopravci, přiměla společnost ke koupi dieselových traťových lokomotiv za účelem vozby těchto vlaků vlastními náležitostmi. Ve výběrovém řízení zvítězila firma Siemens s lokomotivami Eurorunner ER 20 v úpravě Cargo s přídavnou nádrží pro zvětšení dojezdu lokomotiv. Rozhodující přitom bylo schválení těchto lokomotiv pro provoz v uvažovaných státech nasazování (Česko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko), včetně výbavy patřičnými vlakovými zabezpečovači, a rychlost dodávky. Od nových lokomotiv si Metrans zároveň sliboval i zvýšení operativnosti přeprav.
Kontrakt na dodávku tří lokomotiv ER 20 byl s firmou Siemens uzavřen v září 2010 s termínem dodání v roce 2011. První lokomotiva, které český Drážní úřad přidělil označení 761.001 (Siemens 21402/2010), dorazila do ČR v březnu 2011. V dubnu stejného roku přijela i 761.002 (Siemens 21403/2010) a o měsíc později 761.003 (Siemens 21404/2010). Všechny, včetně následujících doobjednaných vozidel, vykonaly TBZ v traťovém úseku Lovosice - Nelahozeves. Počátkem května 2011 se první dvě lokomotivy vydaly na Slovensko a následně se podrobily schvalovacím jízdám v Maďarsku. Později se k nim přidala i 761.003.
V březnu 2012 byla u společnosti Siemens doobjednána 761.004 (v. č. 21684/2011), která byla dovezena do Prahy v polovině července 2012 a v srpnu 2012 převedena na vozbu vlaků do Dunajské Stredy. Zároveň bylo v polovině března 2012 zahájeno provádění pravidelné údržby těchto lokomotiv v dílnách Metrans Dyko Rail Repair Shop v Kolíně ve spolupráci s firmou Siemens.
Poslední rozšíření lokomotivního parku tímto typem lokomotiv se pak uskutečnilo na základě objednávky tří lokomotiv z června 2012 s termínem dodání do počátku roku 2013. 761.005 (Siemens 21687/2011) se v ČR objevila v prosinci 2012, v lednu 2013 byla přivezena 761.006 (Siemens 21688/2011) a v únoru poslední 761.007 (Siemens 21689/2011). Zároveň se jednalo o jedny z posledních vyrobených lokomotiv tohoto typu, protože firma Siemens bude nadále vyrábět již jen jednotnou řadu lokomotiv označených „Vectron“. Lokomotiva 761.005 byla v lednu 2013 předána na Slovensko, zbývající dvě mají základnu v Česku. Počátkem března 2013 se firma Metrans rozhoduje přesunout do konce měsíce na Slovensko i stroj 761.006 a v Praze nadále ponechat jen 761.007.
Slovenské lokomotivy jsou nasazovány pod dopravcem Metrans /Danubia/ především na přímé vlaky Dunajská Streda - Hodoš (- Koper) a Dunajská Streda - Veľká Ida. Českým lokomotivám náleží přednostně relace Praha-Uhříněves - Furth im Wald - Salzburg Liefering, případně spojení Prahy s některým z německých terminálů, a dopravcem je zde společnost Metrans Rail.
Na horním snímku pořízeném 1. března 2013 se představují lokomotivy 761.007 a 761.006 v rakouském terminálu Container Terminal Salzburg. Dolní snímek z 2. 10. 2011 zachycuje kontejnerový vlak Veľká Ida - Dunajská Streda v čele s 761.001 u zastávky Gemerská Panica.
Text Daniel Brabenec, horní foto Kajetan Steiner, dolní foto Petr Nohel
|
|
|
|