Blížící se termín dodávky souprav Siemens Viaggio Comfort (Railjet) pro ČD a následný plánovaný společný provoz s rakouskými ÖBB na rameni Graz - Wien - Praha od GVD 2014/2015 nutí rakouskou stranu k postupné úpravě lokomotiv řady 1216.2 pro vedení těchto souprav. Kromě úprav jako je dosazení zabezpečovače ETCS Level 2 nebo upgrade softwaru řídícího systému pro plnohodnotnou komunikaci s netrakčními jednotkami je provedena i periodická oprava samotné lokomotivy a její opatření novým lakem. Jako první se této proceduře v dílnách v rakouském Linzi podrobila lokomotiva 1216.229 (viz
První vícesystémový „Taurus“ pro Railjet). V srpnu 2013 ji následovala 1216.235, opatřená jako první korporátním nátěrem ČD. Ten musel zároveň odpovídat i desingovému stylu produktu Railjet a konečná verze návrhu se do konce srpna několikrát měnila. Nátěr lokomotivy byl dokončen v první polovině září a na 18. 9. 2013 byl stanoven termín slavnostního představení a křtu na brněnském hlavním nádraží.
Do Brna byla lokomotiva dovezena na závěsu EC 78 a za vcelku nevýrazného zájmu jak odborné, tak laické veřejnosti přistavena k poštovní koleji za 1. nástupištěm, kde po nezbytných proslovech proběhl i uvedený křest lokomotivy. Pojmenována byla stejně jako ostatní lokomotivy nasazované na jednotky Viaggio Comfort jako „Duch“ nějakého vybraného města - v tomto případě jako „Spirit of Brno“. Poté byla lokomotiva zpřístupněna k prohlídce široké veřejnosti. Odpoledne následoval návrat v závěsu EC 173 do Vídně, kde byla 1216.235 zařazena již do pravidelného provozu na vlak OEC 757 vedený do Grazu a 19. 9. se podívala v čele páru vlaků EC 278/279 i do Prahy.
Do konce roku 2013 je plánováno přistavit do Lince k nátěru v české verzi stroj 1216.236, v rakouské verzi pak 1216.230. Příští rok by měla být opatřena lokomotiva 1216.231 rakouskou verzí nátěru, 233, 234 a 237 českou verzí nátěru. Zbývající dvě „české“ lokomotivy by měly vzniknout úpravou strojů 1216.149 a 150, poté přečíslovaných na 249 a 250. Ostatní „taurusy“ řady 1216.2 zůstanou v červeném nátěru a budou sloužit především pro Rail Cargo Austria (RCA) na vozbu nákladních vlaků.
Fotografie z dopoledne 18. září představuje stroj 1216.235 při posunu po brněnském hlavním nádraží před přistavením k slavnostnímu aktu.
Text Daniel Brabenec, foto Tomáš Vyplašil
|