SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Září 2013

Vozidla firmy Siemens na cestě do Turecka
Turecko, stát na pomezí Evropy a Asie, již několik let intenzivně investuje do rozvoje železnice, především výstavby nových vysokorychlostních tratí a nákupu moderních vozidel. Stavba první vysokorychlostní tratě (VRT) začala již v roce 2003 z hlavního města Ankary přes Eskişehir do Istanbulu. Délka tratě je 533 km s maximální rychlostí 250 km/h, elektrizovaná je střídavým napájecím systémem 25 kV, 50 Hz a je vybavena zabezpečovacím zařízením ETCS Level I. Tato VRT za nedlouho propojí evropskou a asijskou část Istanbulu, potažmo celého Turecka, podmořským tunelem Marmaray (pravděpodobně nereálný termín otevření je stanoven na říjen 2013), kterým železnice překonává Bosporskou úžinu v hloubce 56 metrů pod hladinou moře. Dokončení této VRT je naplánováno v příštím roce a jízdní doba mezi Ankarou a Istanbulem má být 3 hodiny. V roce 2009 byl slavnostně otevřen úsek VRT z Ankary do Eskişehiru. Druhou tureckou VRT je trať Ankara – Konya s délkou 312 km a projektovanou maximální rychlostí až 350 km/h. Oproti trati do Istanbulu byl zvolen zabezpečovací systém ETCS Level II. První vlak vyjel na této trati v prosinci roku 2010 a celou trať projel za 1,5 hodiny. Původně vedla trať z Ankary do Konye přes Eskişehir a Afyon, což představovalo cestovní dobu až 10 hodin. V březnu 2013 pak byl oficiálně zahájen provoz přímých vysokorychlostních vlaků mezi stanicemi Eskişehir a Konya.
Provoz na VRT zajišťuje prozatím 12 šestivozových jednotek HT 65000, které vyrobila španělská společnost CAF. Jejich maximální rychlost je pouze 250 km/h. Proto Turecké státní železnice (TCDD) objednaly v červenci 2013 sedm vysokorychlostních jednotek Siemens Velaro, včetně jejich sedmileté údržby výrobcem. Hodnota tohoto kontraktu představuje 285 mil. €. Velara budou společně s jednotkami HT 65000 zajišťovat provoz na vysokorychlostních tratích z Ankary do Konye a po dokončení stavby i z Ankary do Istanbulu. Turecká Velara budou odvozena z Velara D pro DB, půjde o osmivozové 200 m dlouhé jednotky o výkonu 8 000 kW, s přepravní kapacitou 500 osob. Dodávky jsou naplánovány od roku 2016.
Z důvodů prezentace a zkoušek byla 20. 9. 2013 vypravena ze zkušebního centra Wildenrath (Prüf- und Validationscenter Wegberg-Wildenrath) přes Rakousko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko do Turecka jednotka složená z vozidel vyráběných pro DB (řada 407) pod označením 8000 108. V Mnichově pak byl dobrán nově vyrobený stroj 193 821 (Siemens 21830/2013), který se v Turecku zúčastní homologačních zkoušek. Nápisy na skříni lokomotivy 193 821 upozorňují na technické parametry lokomotiv Vectron a samozřejmě nesmí chybět motiv turecké vlajky. Na německém a rakouském území stanula v čele vlaku lokomotiva 139 553 společnosti RailAdventure, na maďarské straně ji pak vystřídala 471 003 DB Schenker Rail Romania.
Na horní fotografii ze dne 21. 9. 2013 se představuje lokomotiva 139 558 v čele vlaku, ve kterém je řazena spolu se spojovacími vozy lokomotiva 193 821 a jednotka Velaro 8000 108. Na dolní fotografii ze stejného dne je vidět samotná jednotka Velaro 8000 108, která přejíždí jako součást výše uvedeného vlaku hraniční most mezi Německem a Rakouskem v traťovém úseku Freilassing - Salzburg Liefering.
Text Daniel Brabenec a Pavel Větříšek , foto Reinhold Kluge
 
 
 
 
28. 3. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3