V případě lokomotiv jde již od září o pronájem lokomotivy 363.106 na uhelné vlaky Třebušice - Řečany nad Labem, přičemž už od července AWT využívá lokomotivu téže řady na vozbu tranzitních vlaků ze Slovenska do Děčína. Od října 2013 se pak na „uhlí“ do Řečan začal objevovat ještě stroj 183.005 ZSSKC. Dále pak AWT využívá ještě lokomotivy řady 131 ZSSKC (viz dále).
Významné množství vlastních lokomotiv však AWT získalo stažením z výkonů dříve realizovaných na Slovensku, kde od září 2013 figuruje jako dopravce ZSSKC. Jde zejména o BorsodChem Express, tedy přímý vlak chemických produktů (především anilinu), který zpravidla třikrát týdně pendluje mezi závody BorsodChem v Ostravě a maďarském Sajószentpéteru. Tyto vlaky až do července 2011 přepravovali „národní“ dopravci, poté nastoupilo na českém a slovenském úseku (Ostrava hl. n. – Lenartovce/Bánréve st. hr.) AWT, které na tuto sklonově náročnou trasu nasazovalo zpravidla čtyři „brejlovce“ řady 753.7. Od září 2013 je pak dopravcem na Slovensku ZSSKC, přičemž i na českém úseku využívá AWT stroj řady 131 ZSSKC. Ke změně dopravce na Slovensku došlo také u přeprav koksu v relaci Zdzieszowice - Mălina (viz
Přepravy koksu pro ArcelorMittal z Polska do Rumunska), kde již stroje AWT nezajíždí až do Štúrova, ale vlaky jsou předávány v Kútech ZSSKC.
Horní snímek pořízený u Libic nad Cidlinou zachycuje stroje 183.005 ZSSKC na uhelném vlaku AWT z Třebušic do Řečan nad Labem. Na dolní fotografii je v kolejišti bývalé koksovny Šverma v Ostravě zachyceno dvojče 131.083+084 ZSSKC (v sousedství stroje 753.713 AWT) během prostoje mezi vlaky BorsodChem Express.
Text Petr Štefek, horní foto Michal Kozuk, dolní foto Karel Jeřábek
|