|
Červen 2014
Rekonstruovaná měřicí drezína MMD.1 SŽDC
|
|
|
V rámci postupného, ale vcelku rozsáhlého programu modernizace speciálních vozidel SŽDC
přichází na řadu i vozidla pro měření a diagnostiku tratí. Po rekonstrukci motorového vozu řady 850 na měřicí vůz diagnostiky prostorové průchodnosti tratí FST 4 se dočkala svého omlazení i malá měřicí drezína MMD. Výběrové řízení na rekonstrukci tohoto stroje, vyrobeného v roce 2000 v MTH Hranice jako modifikace MUV 69, vyhlásilo SŽDC v září 2013 a koncem října 2013 byl stroj MMD převezen do Jihlavy do firmy CZ LOKO k celkové modernizaci.
Malá měřicí drezína slouží k měření geometrické polohy koleje, využívána je především k měření parametrů staničních kolejí. Modernizace MMD vychází z podobné přestavby strojů MUV 69 pro SŽDC - MUV 74.1. Použit je obdobný rám s pojezdem i kabina, vše ale upravené pro montáž měřicích a záznamových systémů. Měřicí zařízení je zavěšeno pod rámem mezi oběma nápravami, pro účely měření se spouští na kolejnice, po kterých se pohybuje na vlastních kolech malého průměru. Zobrazování a záznam měřených veličin se uskutečňuje v kabině vozidla.
Drezína je poháněna stejně jako MUV 74.1 spalovacím motorem Caterpillar C 4.4 (jmenovitý výkon 129,5 kW), z kterého je výkon hydrostaticky přenášen na obě nápravy vozidla. Maximální rychlost drezíny je 75 km/h, při měření je tato rychlost omezena na 50 km/h. Hmotnost stroje je 14 t, celková délka 7,08 m, rozvor náprav 4,5 m. Kabina je uzpůsobena pro 1 + 4 sedící osoby - řidiče speciálního vozidla a 4 operátory měření. Na rozdíl od ostatních speciálních vozidel SŽDC, která jsou opatřována jednotným žlutým nátěrem, doplněným modrým pruhem, je na drezíně použita na střeše kabiny a obou agregátových skříních barva oranžová.
Modernizace byla dokončena počátkem června 2014, poté následovaly zkoušky jak na tratích SŽDC, tak ve Zkušebně kolejových vozidel a strojů v Praze. V polovině června poté odjela MMD.1 do Ostravy, kde se stane ve dnech 17. až 19. 6. výstavním exponátem na veletrhu Czech Raildays spolu s modernizovanou sněhovou frézou MUV 74.1N. Zároveň se jedná o poslední vyrobené vozidlo v jihlavské provozovně CZ LOKO, kde již nadále bude probíhat pouze výroba jednotlivých bloků pro výrobu lokomotiv, samotná montáž ale proběhne jinde.
Na fotografii ze dne 4. 6. 2014 se představuje MMD.1 01 (99 54 9662 001-5) po návratu ze zkušební jízdy při vjezdu do areálu společnosti CZ LOKO.
Text a foto Daniel Brabenec
|
|
|
|