Letošní rok se nese ve znamení přebírání významných dlouholetých přeprav dopravce ČD Cargo společností AWT (viz
AWT rozšířilo přepravy uhlí z dolů OKD a
AWT vozí uhlí pro železárny v Linci). Bylo tedy jen otázkou času, kdy se národní dopravce pokusí zvrátit tento trend. Stalo se tak přímo v srdci tradičního působení AWT – na Ostravsku. S prvním červencovým dnem 2014 převzalo ČD Cargo vozbu veškerého uhlí z dolů OKD pro huť ArcelorMittal Ostrava (AMO), přesněji pak pro závod Energetika a Koksovna včetně kompletní přístavby a zauhlování. Jelikož s platností od 1. května 2014 vypovědělo AWT dopravci ČD Cargo smlouvu o používání svých ostravsko-karvinských vleček (viz
ČD Cargo již nezajíždí na vlečky AWT), jsou uhelné vlaky pro AMO předávány ve stanici Louky nad Olší (z dolů v karvinské části), resp. ve Vratimově (Důl Paskov). Odtud pak vyráží po tratích SŽDC přes Český Těšín a Ostravu-Bartovice přímo na vlečku hutního giganta. Výrazně menší podíl zátěže z Vratimova pak využívá k přechodu na vlečku AMO stanici Ostrava-Kunčice.
Za účelem těchto přeprav bylo do ostravského depa předisponováno výměnou za stroje ř. 742 několik kusů „brejlovců“ ř. 753.7 z SOKV České Budějovice, které ve dvojicích zajišťují tuto vozbu. Toto dokládá snímek z 3. července 2014, kde dvojice „katrů“ 753.770 + 753.776 vjíždí s vlakem Pn 60059 pro koksovnu AMO do stanice Ostrava-Bartovice.
Text Jindřich Prudký, foto Jan Hanzel
|