|
Únor 2015
Lokomotiva 103 222 jezdí v barvách RailAdventure
|
|
|
|
Německé šestinápravové elektrické rychlíkové lokomotivy řady 103 Deutsche Bahn (DB) byly vyrobeny v letech 1970 až 1974 v počtu 145 kusů (103 101 až 103 245), k tomu je třeba připočítat čtyři prototypy z roku 1965 (103 001 až 103 004). Konec jejich pravidelného provozu přišel s nástupem lokomotiv řady 101, které byly vyrobeny rovněž v počtu 145 kusů v letech 1996 až 1999.
Po roce 2003 byly dosud nesešrotované lokomotivy řady 103 využívány v pravidelném provozu minimálně (v zimě 2015 jde pouze o jeden jednodenní oběh depa Frankfurt/Main), k jejich úloze pak patřilo též vedení zvláštních vlaků či náhrady za lokomotivy jiných řad. Již v roce 1989 však byly tři lokomotivy vyčleněny pro potřeby různých zkoušek a jejich řadové označení bylo v té souvislosti změněno na 750. Šlo o prototypové lokomotivy 103 001 (nově 750 001) a 103 003 (750 002), které doplnila sériová lokomotiva 103 222 (750 003). Patřily do organizační jednotky DB, ze které se později stala společnost DB Systemtechnik Minden.
Lokomotiva 750 003 pak dostala podvozky pro rychlost 250 km/h (původní maximální rychlost je 200 km/h), které se mohly používat pro zkušební jízdy až rychlostí 280 km/h. V roce 2005 dostal stroj zpět své původní označení 103 222 a v roce 2014 následoval prodej společnosti RailAdventure (RA), která si ji pořídila především jako hnací vozidlo pro připravovaný salonní vůz Luxon.
Lokomotiva byla v Mindenu převzata 16. července 2014 a vlastní silou odjela do dílen v Dessau za účelem provedení revizní opravy. Již v září 2014 lokomotiva obdržela nový lak v barvách RA/Luxon. První zkušební jízdu pak absolvovala 23. prosince 2014 v úseku Bitterfeld – Jüterbog. Po ukončení revize byla převzata 3. února 2015 do provozu. Protože vůz Luxon zatím není dokončen, bude lokomotiva využívána pro hlavní činnost RA, kterou je především přeprava hnacích vozidel na vlastních kolech od výrobce k zákazníkům, na různé testy apod. Na těchto výkonech tak 103 222 doplní druhou lokomotivu RA, kterou je 139 558. Vůbec prvním výkonem 103 222 v rukách RA byla 4. února 2015 přeprava lokomotivy Vectron č. 193 130 z Mnichova do Bad Schandaou, odkud Vectron pokračoval dál do Velimi.
Na horní fotografii z 29. září 2004 je zmiňovaná lokomotiva zachycena ještě jako 750 003 s měřicí soupravou DB Netz ve stanici Salzburg Hbf. Aktuální podoba lokomotiy 103 222 je zdokumentována na snímku pořízeném 11. února 2015 poblíž žst. Kufstein, kam si jela pro stroj Bombardier TRAXX č. 187 003, aby jej jako nečinný přepravila do Mnichova.
Text Petr Štefek, foto Kajetan Steiner
|
|
|
|