Po roční přestávce je v Brně v režii Českých drah zkoušena další nová motorová lokomotiva z produkce CZ LOKO Česká Třebová. Po lokomotivě 719.701-5 (viz
Nová lokomotiva 719.701 z produkce firmy CZ LOKO), která v byla testována ve třech nenavazujících etapách ohraničených daty 12. 9. 2011 a 28. 2. 2014, byl do DKV Brno PJ Maloměřice zapůjčen prototyp označený
CZ-CZL 92 544 794 001-8. Cílem je najetí předepsaných kilometrů a ověření v provozu nutné pro schválení nového typu hnacího vozidla Drážním úřadem ČR. Stejně jako u 719.701-5 je plánováno nasazení nové lokomotivy především na 6. staniční záloze v obvodu brněnského hlavního nádraží.
Motorová lokomotiva řady 794 se střídavě-stejnosměrným (AC/DC) elektrickým přenosem výkonu a s uspořádáním náprav Bo je určena pro posun a lehkou traťovou službu. Je vybavena spalovacím motorem Caterpillar C 13 o výkonu 328 kW, který pohání trakční alternátor Siemens. Regulaci výkonu zajišťuje řídicí systém MSV elektronika. Hmotnost lokomotivy může být na přání zákazníka upravena v rozmezí 28 - 32 tun (z toho plynoucí nápravový tlak potom 14 až 16 t). Maximální rychlost je 60 km/hod. Délku přes nárazníky má 7940 mm. Koncepčně využívá unifikovaná modulární řešení a jednotný design posledních lokomotiv CZ LOKO. Může být vybavena dálkovým ovládáním nebo automatickým spřahovacím zařízením, které má i prototypový stroj.
Oproti své v Brně testované předchůdkyni je řada 794 projektována jako cenově dostupnější s důrazem na výhodný poměr cena / výkon při zachování vysoké spolehlivosti a nízkých nákladů na údržbu. Místo na trhu by si mohla najít především na vlečkách, kde pomalu dosluhují starší stroje produkované ve velkých počtech ještě v dobách plánovaného hospodářství (např. 700-703, 710 atd), nebo v provozech podniků, pro které jsou stávající čtyřnápravové stroje příliš velké a neekonomické. Cílovou skupinou zákazníků jsou i speciální dráhy. Profil vozidla proto kromě vyhlášky UIC 505-1 vyhovuje i pro provoz v metru (v městských systémech postavených dle standardů bývalého východního bloku). Projekt lokomotivy řady 794 měl ostatně u výrobce pracovní název „Legometro“. Ten také odkazuje na koncepční návaznost na řadu 704 z produkce zaniklé ČKD Praha, které by měl být moderním následovníkem s ekologickým provozem (emisní limity EU Stage IIIA/B).
Nová lokomotiva byla poprvé představena veřejnosti 6. 9. 2014 na dni otevřených dveří v mateřském závodě CZ LOKO v České Třebové. 17. 9. 2014 ji čekala přeprava na kamionu do Berlína, kde byla následně vystavena na mezinárodním veletrhu Innotrans. V listopadu téhož roku prodělala první zkušební jízdy, po kterých byla v prosinci testována na zkušebním okruhu ŽZO Cerhenice. Na začátku roku 2015 byla od 25. 1. do 1. 3. zapůjčena ke zkušebnímu provozu v Třineckých železárnách. 19. března 2015 přijela vlastní silou do depa Brno-Maloměřice. Oficiální předání zástupcům Českých drah proběhlo v pondělí 23. 3., po kterém se ještě ve stejný den dostala do služby na hlavním nádraží. Zkušební provoz v Brně je na základě povolení vydaného Drážním úřadem zatím plánován do 15. června 2015.
Fotografie zachycuje lokomotivu 794.001-8 na pozadí brněnského hradu Špilberk 25. března 2015 na stanovišti 6. zálohy žst. Brno hlavní nádraží.