|
Květen 2015
PKP Intercity trápí nedostatek vozidel
|
|
 |
 |
Polský dopravce PKP Intercity (PKPIC) provozující vlaky osobní dopravy na dlouhé vzdálenosti se v letošním roce potýká s velkým nedostatkem provozuschopných vozidel, což se týká především elektrických lokomotiv. Příčinou tohoto stavu je především omezení přístavby lokomotiv do periodických oprav vyšších stupňů, ke kterému došlo v minulých letech. V dubnu tak čekalo na přístavbu do dílen několik desítek lokomotiv stěžejních řad EP09 pro rychlost 160 km/h a EP07 pro rychlost 125 km/h. Jejich nedostatek tak PKPIC řešilo již v únoru 2015 zapůjčením dvou lokomotiv Vectron DC, resp. X4E (č. 5 170 049 a 5 170 052) od dopravce DB Schenker Rail Polska.
Krize se však dále prohlubovala v jarních měsících, což firma řešila pronájmem dalších lokomotiv, tentokrát řady EU07. Pomohla zejména sesterská společnosti PKP Cargo, která podle potřeby zapůjčuje od března 2015 zpravidla tři až čtyři lokomotivy. Ty od konce dubna 2015 doplňují dva soukromé stroje Bronisława Platy (EU07-043 a EU07-167), které dosud provozoval nákladní dopravce Ecco Rail. Jistým paradoxem je, že obě tyto lokomotivy patřily do odprodeje v roce 2013 právě PKPIC.
Pro jízdní řád PKPIC je typické poměrně velké množství sezonních spojů vypravovaných zejména o letních prázdninách. I když již PKPIC začalo přistavovat lokomotivy do dílen, je zřejmé, že kritický nedostatek lokomotiv se projeví výrazně právě až v létě. Proto již v dubnu vyhlásilo PKPIC výběrové řízení na pronájem tří lokomotiv s rychlostí min. 140 km/h na období tří měsíců v létě 2015.
Záchranou PKPIC však nakonec bylo květnové rozhodnutí polského drážního úřadu UTK, který na žádost této firmy prodloužil lhůty pro přístavbu do jednotlivých typů prohlídek a oprav. Například kilometrický proběh pro přístavbu do revizní opravy (odpovídá zhruba českým vyvazovacím opravám) byl prodloužen u lokomotiv EU07 z 500 na 600 tisíc km a u EP09 z 370 na 500 tisíc km. Na základě tohoto opatření mohou přejít odstavené lokomotiv do provozu ihned po provedení rozšířené prohlídky bez nutnosti přístavby do revizní opravy.
Připojené snímky dokumentují nasazení zapůjčených lokomotiv u PKPIC. Na horní fotografii z 1. května 2015 je Vectron X4E-049 s vlakem TLK „Karpaty“ v úseku mezi odbočkami Starzyny a Sprowa. Na dolním snímku z 18. května 2015 je vlak TLK „Noteć“ se strojem EU07-167 v úseku Nakło Śląskie - Tarnowskie Góry.
Text Petr Štefek, foto Krzysztof Malinowski
|
|
|
|