Rumunská automobilka Dacia exportuje část své produkce v rozloženém stavu do jižní Ameriky pomocí námořních kontejnerů. Přepravě po moři předchází transport po železnici z výchozí stanice Ciumeşti do přístavu Bremerhaven. V minulosti tyto vlaky jezdily tranzitem přes ČR, ale později byly vlaky přesměrovány přes Rakousko, kudy je provážel dopravce Ecco Rail. Díky aktivitě společnosti DB Cargo Czechia se od června 2016 asi polovina objemu vrátila do ČR, přičemž samotnou dopravu převzaly společnosti Arriva vlaky (český úsek) a DB Cargo Deutschland (německý úsek). Vlaky tak začaly jezdit bez přepřahu v úseku Břeclav - Bremerhaven a zpět s využitím lokomotiv řady 189 DB.
Na základě pozitivních zkušeností s tranzitem přes Česko pak byly počínaje lednem 2017 všechny tyto vlaky přesměrovány na síť SŽDC. Zpravidla se jedná o dva páry vlaků týdně, v případě potřeby může být vypraven dodatečný pár. Jak již bylo zmíněno výše, na českém území se přepřahá pouze v Břeclavi, kam vlak směřující z Rumunska doveze lokomotiva slovenského dopravce Express Group.
Na snímku z 8. ledna 2017 je zachycen vlak Dacia relace Bremerhaven - Ciumeşti v čele s lokomotivou 189 012 DB u zastávky Bezpráví. Jedná se o návrat poslední soupravy, která byla loni vypravena z Rumunska a do německého přístavu dorazila ještě přes Rakousko. Zpět se pak z provozních důvodů vracela mimořádně přes Česko.
Text Petr Štefek, foto Jiří Štembírek
|