Stroj 140.099 patřil mezi první české či slovenské lokomotivy, které se dostaly z druhé ruky k polským soukromým dopravcům. Ze Slovenska jej v roce 2005 získala skupina CTL Logistics, která ji provozovala pod označením ET13-R001. Po vyřazení z provozu byla lokomotiva od roku 2010 na prodej, načež se alespoň papírově vrátila na území někdejšího Československa, neboť ji odkoupila česká firma LOKO TRANS. Ta ji ovšem po opravě opět pronajala do Polska dopravci STK. Mezitím byla lokomotiva přeprodána další české firmě XTR - SYSTEM DEVELOPMENT, dnes působící pod názvem XTR LOGISTIC, která je propojená se známým pronajímatelem železničních vozů ZX-BENET CZ.
Pro XTR v letošním roce proběhla v DPOV revizní oprava této lokomotivy. Po jejím ukončení byla lokomotiva předána novému nájemci, kterým je polský dopravce Ecco Rail. Ten ji v závěru srpna 2017 přepravil do svého depa ve Zbąszynku, kde byla na počátku září dovybavena k provozu na území Polska.
Snímek pořízený 1. září 2017 ve Zbąszynku zachycuje lokomotivu 140.099 (plné označení 91 54 7 140 099-3 CZ-XTR) čekající na první nasazení ve službách Ecco Rail. Nový modrý nátěr znamená další radikální proměnu vzhledu této lokomotivy, neboť od prodeje ze Slovenska v roce 2005 ještě v laku odpovídajícím stavu po vyrobení prošla mezitím firemními nátěry CTL (kombinace modré, žluté a bílé) a STK (černá a oranžová).
Text Petr Štefek, foto Bartosz Konieczny
|